omruilen solden

Markous
Topic Starter

omruilen solden

#1 , 11 jul 2014 14:58

Deze week schoenen gekocht van een zeer bekend merk .
In de winkel paste de schoenen nochtans .
Na thuiskomst de schoenen in de kast gezet en nimmer aangehad .
Tot ik vandaag mijn schoenen wou tonen aan vrouwtje en ze aandeed en er enkel binnen mee gewandeld heb .
Conclusie is dat de schoenen toch redelijk spannen en dus een 1/2 maatje te klein zijn .
Schoenen zijn nog zeer proper en alle stikkers hangen er nog op .
Het waren wel soldenschoenen , maar dan nog duur .
Winkel gebeld en deze weigeren schoenen in solden gekocht te ruilen .
Nochtans staat op mijn kasticket dat ik 14 dagen de tijd heb om schoenen te ruilen en er stat niets op vermeld dat dit niet geld voor schoenen gekocht in solden .
ook in de winkel zelf is mij daar niet op gewezen of schriftelijk van op de hoogte gebracht door een bordje of dergelijke .
Heb ik het recht te eisen dat ze de schoenen omruilen ??

Wat indien ze dit niet doen ??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Markous
Topic Starter

#2 , 11 jul 2014 15:00

Er staat ook wel op mits het aangekochte artikel niet gedragen is , maar dit is bullshit want de scheoenen stonden in een rek en alle mensen konden ze daar naar hartenlust passen , zodus zijn ze al gedragen geweest naar mijn mening voor ze verkocht waren .

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jul 2014 15:22

Dit eisen kan je niet, omruilen is een gunst van de winkelier, maar je kan het altijd eens gaan vragen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

sloeberken

#4 , 11 jul 2014 15:28

Dit eisen kan je niet, omruilen is een gunst van de winkelier, maar je kan het altijd eens gaan vragen.
Waarom zou dit niet kunnen als het vermeld staat op het kas ticket.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken

#5 , 11 jul 2014 15:29

Als ze weigeren onmiddellijk in gebreke stellen met een AS.

LeenW

#6 , 11 jul 2014 15:51

Er is toch een wettelijke periode waar de consument de goederen nog kan terugdoen, niet? En geen idee of solden deze verbreekt? En wat bv. met ondergoed dat niet wordt teruggenomen voor hygiënische redenen?

denlowie

#7 , 11 jul 2014 15:59

Er is toch een wettelijke periode waar de consument de goederen nog kan terugdoen, niet?
Dit is de gunst van de winkel.

Als het op het kasticket staat zou dit normaal moeten, maar in solde verkoop of uitverkoop daar geloof ik niks van dat ze dit moeten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#8 , 11 jul 2014 16:02

Normaal als je op locatie (winkel) koopt is er geen wettelijke plicht dit om te ruilen. Maar in dit geval staat het vermeld op het kasticket, door dit verplicht het hun.

sloeberken

#9 , 11 jul 2014 16:04

Er is toch een wettelijke periode waar de consument de goederen nog kan terugdoen, niet? En geen idee of solden deze verbreekt? En wat bv. met ondergoed dat niet wordt teruggenomen voor hygiënische redenen?
Dit is enkel geldig bij online koop.

Franciscus

#10 , 11 jul 2014 16:31

In winkel gekocht is en blijft gekocht wet is daarover zeer duidelijk is geen verkoop op afstand noch aan huis... zou willen zeggen dat zwart wit gekeken een brood terug naar de bakkar mag gedaan worden want de kleur staat me niet aan.

Enkel wanneer winkel zelf aanbied te ruilen binnen bepaalde periode kan dat.
Mogelijke uitsluiting goederen verkocht in solden.

TITEL 3. - Overeenkomsten met consumenten
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Art. VI. 37. § 1. Indien alle of bepaalde bedingen van een overeenkomst tussen een onderneming en een consument schriftelijk zijn, moeten ze op duidelijke en begrijpelijke wijze zijn opgesteld.
§ 2. In geval van twijfel over de betekenis van een beding, prevaleert de voor de consument gunstigste interpretatie. Deze interpretatieregel is niet van toepassing in het kader van de vordering tot staking bedoeld in boek XVII.
Een overeenkomst tussen een onderneming en een consument kan onder meer worden geïnterpreteerd aan de hand van de handelspraktijken die er rechtstreeks verband mee houden.
Art. VI. 38. Wanneer een overeenkomst met een consument werd gesloten ingevolge een oneerlijke handelspraktijk bedoeld in artikel VI. 100, 12°, 16° en 17°, en artikel VI. 103, 1°, 2° en 8°, kan de consument de terugbetaling van de betaalde bedragen eisen binnen een redelijke termijn vanaf het ogenblik waarop hij kennis had of hoorde te hebben van het bestaan ervan, zonder teruggave van het reeds geleverde product.
Wanneer een overeenkomst met een consument werd gesloten ingevolge een oneerlijke handelspraktijk bedoeld in de artikelen VI. 93 tot VI. 95, VI. 100, 1° tot 11°, 13° tot 15°, 18° tot 23°, en artikel VI. 103, 3° tot 7°, kan de rechter, onverminderd de gemeenrechtelijke sancties, de terugbetaling aan de consument van de door hem betaalde bedragen bevelen, zonder teruggave van het reeds geleverde product.
In geval van niet-gevraagde levering aan de consument in de zin van artikel VI. 103, 6°, is de consument in elk geval vrijgesteld van betaling van de prijs en van elke andere tegenprestatie. Het feit dat hij niet reageert op de levering betekent niet dat hij ermee instemt.

Markous
Topic Starter

#11 , 11 jul 2014 17:28

Maar op het tiket staat wel 14 dagen om te ruilen .
Er staat dus nergens op vermeld dat dit niet geld voor artikelen in de solden .
Zodus neem ik aan dat dit omruilen ook geld voor artikelen in de solden mits het niet vermeld staat op het tiket .

Markous
Topic Starter

#12 , 11 jul 2014 17:29

Er staat wel bij mits het artikel niet vuil is , gedragen is geweest of beschadigd is .
Dit is natuurlijk voor interpretatie vatbaar .

Terug naar “Consumenten Koop”