Door waterschade niet naar controlearts. Gevolgen? QUID?

carel
Topic Starter

Door waterschade niet naar controlearts. Gevolgen? QUID?

#1 , 01 jul 2014 18:31

Beste forumleden

Wegens ziekte moest ik vandaag naar de controlearts

Omdat een lavabo over aan het lopen was kon ik onmogelijk weggaan want dit zou mijn aansprakelijkheid in het gedrang brengen.

Quid? Onwettig afwezig of overmacht.

Alvast bedankt.

CV

Nothing in the world can take the place of Persistence. Talent will not; nothing is more common than unsuccessful men with talent. Genius will not; unrewarded genius is almost a proverb. Education will not; the world is full of educated derelicts. Persistence and determination alone are omnipotent. The slogan 'Press On' has solved and always will solve the problems of the human race.
Calvin Coolidge

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 01 jul 2014 19:04

Te ziek om de kraan dicht te draaien?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jul 2014 22:09

Is de controlearts in kennis gesteld?

Reclame

JPV

#4 , 02 jul 2014 08:28

Beste forumleden

Omdat een lavabo over aan het lopen was kon ik onmogelijk weggaan want dit zou mijn aansprakelijkheid in het gedrang brengen.

overmacht indien je kan aantonen dat je alle maatregelen genomen hebt om:
A) de controlearts te verwittigen
B) een onmiddellijk herstel (via eventueel een dure spoedservice) van je lavabo te regelen.
C) de hoofdkraan af te sluiten en dit (bewijsbaar) niet lukte (maw: interventie van je watermaatschappij én factuur).

Vandaag is je reden van overmacht geen reden meer, gezien je alle voorzorgen kon nemen om vandaag iemand anders in je huis te laten.

carel
Topic Starter

#5 , 03 jul 2014 23:34

Te ziek om de kraan dicht te draaien?
Nee te lui. Toch bedankt voor je waardevolle inbreng.

carel
Topic Starter

#6 , 03 jul 2014 23:58

Is de controlearts in kennis gesteld?
Die was niet meer bereikbaar noch mijn werkgever. Deze werkgever is het OCMW in het kader van art. 60.

De arts heeft de dag erna mijn verlenging toegestaan.

Deze werd dus niet formeel in kennis gesteld.

Ik heb de hoofdzetel van Mensura in Brussel pogen te bereiken maar tevergeefs. Ze waren gesloten.

carel
Topic Starter

#7 , 04 jul 2014 00:43

Beste forumleden

overmacht indien je kan aantonen dat je alle maatregelen genomen hebt om:
A) de controlearts te verwittigen
B) een onmiddellijk herstel (via eventueel een dure spoedservice) van je lavabo te regelen.
C) de hoofdkraan af te sluiten en dit (bewijsbaar) niet lukte (maw: interventie van je watermaatschappij én factuur).

Vandaag is je reden van overmacht geen reden meer, gezien je alle voorzorgen kon nemen om vandaag iemand anders in je huis te laten.
Vandaag zit ik in ziekteverlof t/m 18 juli.
Vanzelfsprekend kan ik nu geen overmacht inroepen toch bedankt om me hier attent op te maken

A) ja
B) ja concreet kan de overloop het debiet van het water niet aan bij een vergetelheid. Ik huur via het svk en ze zijn van mening dat hoewel de overloop van de badkamer perfect zijn dienst doet zeggen ze dat een overloop niet gemaakt is om over te lopen indien per abuus de stop erin zit :shock: Logica was dan ook een buisvak van me. Zoniet zou ik zeggen dat men hier de tactiek van "we leggen het uit zoals het ons het beste uitkomt" toepast?
C) NVT

Als dit nog 1 keer gebeurd krijg ik mijn ontslag aldus mijn MA. De enigste uitzondering die ze zou beschouwen als overmacht of beter een arbeidsongeval is dus een ongeval van of naar het werk.

Er zal toch een beslissing van het comité nodig zijn want hoe kan ik anders zulke beslissing aanvechten?

Ik doe mijn werk graag en met toewijding dat weet men (werk = inkomen)

Alvast bedankt.
mvg

JPV

#8 , 04 jul 2014 08:09

B) is geen geldige reden voor overmacht, een overloop dient idd niet om een volledig stromende kraan te kunnen compenseren, wel om kleine lekken (met het stop erin) op te vangen. Als je de kraan nog kan sluiten, is het logisch dat zoiets geen overmacht zou zijn.
C) mocht de kraan toch niet meer gesloten kunnen worden is dit wél van toepassing.

Er zijn zeker meer redenen die ze zullen (moeten) aanvaarden als overmacht. Maar het geval die jij beschrijft is wettelijk géén overmacht.

De beslissing van het comité zal pas vallen op het moment dat je arbeidsovereenkomst beëindigd wordt.

Gebruiker21

#9 , 04 jul 2014 11:41

Inderdaad vreemde reden, die overlopende lavabo. Kon de kraan niet meer dichtgezet worden, of wat was het probleem? Meestal zijn er ook tussen de waterleiding en de kraan nog kleine kraantjes die je kan dichtdraaien om het water af te sluiten.

Het is toch wel zeer onwaarschijnlijk dat net als de kraan niet kan toegedraaid worden:
1. De kraantjes op de leiding er niet zijn of niet werken.
2. Je geen hoofdkraan (of kraan naar het appartement) kan afsluiten.
En dit ook nog eens net op het moment dat de topic starter naar de controlearts moest.

Dat de reden die de topic starter aanhaalt niet aanvaard wordt, kan ik ik goed inkomen. Tenzij de topic starter echt kan verduidelijken wat er aan de hand was...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro

#10 , 04 jul 2014 13:14

Ik kon ook niet naar de dokter omdat het gras bleef groeien.

Vandebos

#11 , 04 jul 2014 15:03

Kunnen we ons beperken tot de kern van de vraag en de rest botvieren op een ander waar het helpen van een poster niet centraal staat?

Vandebos

Gebruiker21

#12 , 04 jul 2014 15:06

Kern van de vraag van de topic starter was: "Onwettig afwezig of overmacht." Als hij het enkel houdt op "de lavabo was aan het overstromen" zonder verdere uitleg, is het onwettig afwezig, aangezien je op verschillende manieren het overstromen van een lavabo kan stopzetten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro

#13 , 04 jul 2014 20:45

Kern van de vraag van de topic starter was: "Onwettig afwezig of overmacht." Als hij het enkel houdt op "de lavabo was aan het overstromen" zonder verdere uitleg, is het onwettig afwezig, aangezien je op verschillende manieren het overstromen van een lavabo kan stopzetten.
Inderdaad. Dat wou ik kernachtig duidelijk maken met mijn beeldspraak ivm het groeiend gras.
Het ene argument is al even onnozel als het andere.

carel
Topic Starter

#14 , 07 jul 2014 21:26

@ Vandebos
Bedankt voor de tussenkomst.

Alle anderen : bedankt voor het uitgebreide antwoord.
mvg

Nothing in this world can take the place of persistence. Talent will not: nothing is more common than unsuccessful men with talent. Genius will not; unrewarded genius is almost a proverb. Education will not: the world is full of educated derelicts. Persistence and determination alone are omnipotent.
Calvin Coolidge

Gebruiker21

#15 , 08 jul 2014 08:54

Hoe is het verder nog afgelopen, als we dit mogen vragen?

Terug naar “Andere”