ongeval met vrachtwagen

BW123
Topic Starter

ongeval met vrachtwagen

#1 , 18 jun 2014 11:27

Dag iedereen

Ik ben afgelopen vrijdag de 13e (idd) betrokken geraakt bij een ongeval. Ik twijfel over wie er in fout is dus zou graag hier ook even de mening rond vragen.

Ik reed vrijdag op een hoofdweg, voor mij reed een vrachtwagen. Op een gegeven moment steekt de vrachtwagen zijn knipperlicht naar links uit, verlaat het rijvak en rijdt op het tegenovergestelde rijvak dat dan leeg was en begint te remmen. Ik rij gewoon rechtdoor. Op het moment dat ik de vrachtwagen voorbij rij, draait de vrachtwagen plots naar rechts om een zijstraat in te slaan. Ik heb de vrachtwagen geraakt op de rechterhoek van de cabine (net op de instapladder), waardoor mijn volledige linkerflank beschadigd is geraakt. Schade op de neus van mijn wagen is er niet. Ik heb ook gefilmd dat de vrachtwagen na het ongeval zijn linkse knipperlicht nog had aanstaan, maar ik weet niet of zo'n filmpje bewijskracht heeft.

De politie is erbij gekomen en heeft het aanrijdingsformulier ingevuld. Ze hebben getekend dat ik mijn rijvak nooit heb verlaten en gewoon rechtdoor rij, terwijl de vrachtwagen het rijvak wel verlaat, op het andere vak rijdt en dan rechts inslaat. Andere opmerkingen staan er niet op papier.

Heeft iemand een idee wie hier in fout is? Ik zou het erg cru vinden mocht ik in fout gesteld worden (deels of helemaal maakt niet uit) voor iemand die voor mij een raar manoeuvre uitvoert terwijl ik gewoon rechtdoor rij en mijn weg vervolg.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jun 2014 18:48

Vrachtwagen met achteraan tekst opgelet zwaait uit?

Sirkii

#3 , 18 jun 2014 19:16

Vrachtwagen wenkte naar rechts om z n bocht naar links te kunnen nemen. Waarschijnlijk was de linkse straat smal. Dit is idd een verwarrende situatie. Mocht z n pinker naar rechts opgestaan hebben dan had je links mogen voorbijsteken doch hier had je moeten vertragen om de vrachtwagen z n manoeuver te laten uitvoeren. Volgens mij ben je in fout (tenzij de zijstraat zodanig breed was dat dat wenkmanoeuver niet nodig was.

Reclame

BW123
Topic Starter

#4 , 18 jun 2014 20:35

Volgens mijn verzekeraar mag een vrachtwagen nooit ander verkeer in gevaar brengen bij uitwijkmanoeuvres.. En de situatie is dat hij een straatje naar rechts inwou en volledig uitweek naar het linkse vak van de tegenliggers, hij reed zelfs niet meer op het rechtse vak. Ik heb nooit mijn rijvak verlaten toen hij plots overdraaide naar rechts. Ik kon ook niet ruiken wat die mens ging doen als hij zijn linkse knipperlicht aan had staan.

Drone

#5 , 18 jun 2014 22:17

Voor zover mijn kennis reikt, is de vrachtwagen in fout

Niet alleen stond zijn linker knipperlicht nog aan (wat verwarrend kan zijn), hij maakte een maneuver, iets wat hem geen voorrang, op al het verkeer dat de normale weg volgt, geeft. Bovendien stond hij dan nog op een andere rijstrook.

Is het verstaanbaar dat hij naar links uitwijkt om rechts een straat in te draaien (gezien de lengte)? ja. Maar dan dient hij wel de nodige voorzichtigheid te nemen om dit maneuver veilig uit te voeren, hieronder valt ook het gebruik van het knipperlicht.

lohabra

#6 , 18 jun 2014 22:55

Ik zie een duidelijke fout van de vrachtwagen. Als hij rechtsaf wil slaan, zit hij sowieso fout door naar links richting aan te geven. Ten eerste, zaait hij verwarring door naar links te pinken teneinde rechtsaf te willen slaan. Foutief gebruik van de pinker !

En ten tweede. Daardoor geeft de wegcode topicstarter in feite de toelating om de vrachtwagen langs rechts in te halen. De beide voorwaarden daartoe zijn nu immers voldaan.
16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
Nu de tienpuntenvraag: kan u bewijzen dat de vrachtwagen naar links pinkte, om rechtsaf te slaan ?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

ddanck
Contacteer: Website

#7 , 18 jun 2014 23:53

Beste

Het lijkt mij van belang dat de vrachtwagen een manoeuvre uitvoerde. In dat geval is hij voorrangsplichtig.

In principe zal jouw verzekeringsmaatschappij snel laten weten of je wordt vergoed (RDR).

Mocht de tegenpartij weigeren te vergoeden, dan zal het vooral zijn omdat u - beweerdelijk - inhaalde langs rechts in plaats van links.

Wat staat er op het aanrijdingsformulier? Want als niet blijkt dat de tegenpartij was uitgeweken naar links en ook de linkse richtingaanwijzer aanhad, betekent dit mogelijks problemen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

BW123
Topic Starter

#8 , 19 jun 2014 10:48

Op de tekening van het aanrijdingsformulier staat een hoofdweg getekend. Ik als partij A sta getekend dat ik gewoon op mijn vak rechtdoor rij zonder daarvan af te wijken. De vrachtwagen partij B staat getekend dat hij eerst op mijn vak rijdt, vervolgens het vak volledig verlaat en naar het vak van de tegenliggers gaat en van op dat vak dan een bocht naar rechts maakt over de volledige breedte van de weg.

Ik heb een filmpje en foto's gemaakt (meteen na het ongeval) dat de pinker van de vrachtwagen naar links nog opstaat, maar zoals gezegd weet ik niet of dat enige bewijskracht heeft. Dat filmpje is ondertussen bij de verzekering.

De politie - die het formulier voor ons heeft ingevuld - heeft ons allebei gevraagd om geen opmerkingen te noteren op de voorkant en ons verhaal te doen aan de achterkant van het formulier.

scorpioen

#9 , 19 jun 2014 15:36

Het gebruik van de linker richtingaanwijzer door de vrachtwagen is het belangrijkste punt.

Als de vrachtwagen zijn rechter richtingaanwijzer in werking zou hebben gesteld was u in fout.

Als de vrachtwagen zijn linker richtingaanwijzer in werking heeft gesteld bent u niet in fout. Dan mocht u rechts inhalen.

Cass., 15 januari 1990, R.W. 1990-91, 390; Arr. Cass. 1989-90, 642; Pas. 1990, I, 576; Bull. 1990, 576.
Overwegende dat uit artikel 19.2.2° derde lid, van het Wegverkeersreglement blijkt dat de verplichtingen van de bestuurder die naar rechts afslaat en die zich uitzonderlijk wegens de plaatsgesteldheid en de afmetingen van het voertuig of de lading ervan naar links mag begeven, uitsluitend gelden voor die verplaatsing naar links en niet voor het daarop volgende rechtsafmaneuver;
Overwegende dat het arrest, na te hebben vastgesteld, enerzijds, dat de verweerder Deswez de door eiser bestuurde vrachtwagen die geenszins zijn voornemen om naar links af te slaan kenbaar had gemaakt en zich niet naar links had begeven om die rijbeweging uit te voeren, was begonnen rechts in te halen en, anderzijds, dat eiser, ten einde te voorkomen dat hij met de rechterkant van zijn voertuig het betonpaaltje zou raken helemaal aan de rand van de overweg die hij moest oversteken, zich moest verwijderen van de rechterrand van de weg, niet zonder de in het middel aangewezen wettelijke bepalingen te schenden, heeft kunnen beslissen dat eiser, door zich aldus te verwijderen van de rechterrand van de weg, «artikel 19.2.2° derde lid, van het Wegverkeersreglement heeft overtreden omdat hij "verzuimd had" zich vooraf ervan te vergewissen dat geen achterligger reeds begonnen was hem in te halen, terwijl de beklaagde Deswez zijn inhaalmaneuver was begonnen en (eiser) hem kon zien in de aan de rechter zijkant van de vrachtwagen bevestigde achteruitkijkspiegel»;

Cass., 26 februari 2008, rolnummer P.07.1583.N
De verplichtingen van de bestuurder die rechts afslaat en die zich in de uitzonderlijke gevallen, wegens de plaatsgesteldheid en de afmetingen van het voertuig of de lading ervan naar links mag begeven, gelden uitsluitend voor die verplaatsing naar links en niet voor de daarop volgende zwenking naar rechts.

Uw filmpje en foto's kan u bij een geschil ook voor de rechtbank gebruiken als bewijsmiddel.

BW123
Topic Starter

#10 , 20 jun 2014 08:45

Het arrest waar u van spreekt heeft te maken met een wagen die zijn kant van de weg verliet om uit te wijken en vervolgens een betonnen paal raakte. Tot een botsing is het niet gekomen maar de vrachtwagenbestuurder is wel in fout gesteld.

Bij ons is het wel tot een botsing gekomen dus niet helemaal dezelfde situatie, dus dit arrest kan dus ook niet worden toegepast vermoed ik.

scorpioen

#11 , 20 jun 2014 10:27

U leest het arrest verkeerd. Het kwam wel tot een botsing, maar met de bestuurder die de vrachtwagen links inhaalde.

Waar het me om gaat is: "dat uit artikel 19.2.2° derde lid, van het Wegverkeersreglement blijkt dat de verplichtingen van de bestuurder die naar rechts afslaat en die zich uitzonderlijk wegens de plaatsgesteldheid en de afmetingen van het voertuig of de lading ervan naar links mag begeven, uitsluitend gelden voor die verplaatsing naar links en niet voor het daarop volgende rechtsafmaneuver"

De bestuurder die zich naar links moet begeven om rechts te kunnen afslaan moet op het ogenblik dat hij zich naar links begeeft voorrang verlenen aan de bestuurders die reeds bezig zijn hem links in te halen. Maar als hij dit eenmaal gedaan heeft moet hij, op het ogenblik dat hij naar rechts afdraait geen voorrang verlenen aan de bestuurders die hem, terwijl zij dat niet mogen, toch rechts inhalen.

Daarom is in uw geval essentieel de vraag: was de linker richtingaanwijzer in werking: zo ja, dan mocht u rechts inhalen, begaat u geen fout en is de vrachtwagenbestuurder in fout. Zo neen, dan mocht u niet rechts inhalen, moest de vrachtwagenbestuurder geen voorrang aan u verlenen, en bent u in fout.

ddanck

#12 , 01 jul 2014 10:13

Een richtingsverandering is geen manoeuvre ...
Ik denk dat u een aantal zaken op een hoop gooit.

Er bestaat inderdaad een onderscheid tussen gereglementeerde en niet-gereglementeerde manoeuvres.

De niet-gereglementeerde manoeuvres vindt u in artikel 12.4.

Andere manoeuvres zoals het keren, worden uitdrukkelijk gereglementeerd (vandaar de naam), maar zijn desalniettemin manoeuvres.

Zie in die zin bv. W. VAN BOSSTRAETEN, Verkeerszakboekje, Wolters Kluwer, Mechelen, 2007, randnummer 80.

lohabra

#13 , 02 jul 2014 15:55

Ik denk dat u een aantal zaken op een hoop gooit.
Ik vrees eerder dat u degene bent, die alles op een hoopje gooit. :?
Er bestaat inderdaad een onderscheid tussen gereglementeerde en niet-gereglementeerde manoeuvres.

Tussen gereglementeerde rijbewegingen (verandering van richting naar link/rechts, inhalen, kruisen) en manoevres, zal u bedoelen.

En daar staat oa: het keren dus ook bij.

12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen,
keren of achteruitrijden.

Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden of van rijstrook of van file veranderen bij het ritsen bedoeld in artikel 12bis.

Andere manoeuvres zoals het keren, worden uitdrukkelijk gereglementeerd (vandaar de naam), maar zijn desalniettemin manoeuvres.
In welk artikel wordt het keren dan nadrukkelijk gereglementeerd ? Ik leer graag iets bij.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

ddanck

#14 , 02 jul 2014 23:45

Waar ik keren schreef, bedoelde ik uiteraard de richtingverandering, maar dat had u ongetwijfeld door.

Voorts verandert dit niets aan mijn punt.

Er bestaat dus wel degelijk een onderscheid tussen gereglementeerde en niet-gereglementeerde manoeuvres.

Andere manoeuvres zoals het van richting veranderen, worden uitdrukkelijk gereglementeerd (vandaar de naam), maar zijn desalniettemin manoeuvres.

Zie in die zin bv. W. VAN BOSSTRAETEN, Verkeerszakboekje, Wolters Kluwer, Mechelen, 2007, randnummer 80.
Daar vindt u de volgende bewoordingen van W. VAN BOSSTRAETEN (die als plaatsvervangend politierechter te Antwerpen weet waarover hij schrijft): "De richtingverandering is zodoende een gereglementeerd manoeuvre dat niet onder de bepalingen van art. 12.4 valt".

Dat hoeft u zelfs niet van mij aan te nemen, dat kan u zelf nakijken op deze link: http://books.google.be/books?id=OajQ-Us ... re&f=false" onclick="window.open(this.href);return false;

BW123
Topic Starter

#15 , 04 jul 2014 09:06

UPDATE: In de loop van volgende week zitten beide verzekeringen samen. Ik hoop echt dat ik volledig in mijn recht wordt verklaard, zoniet zou ik dit moreel gezien erg zwaar vinden omdat ik naar mijn mening geen fout heb begaan en het slachtoffer ben geworden van andermans geklungel in het verkeer...

Ondertussen is beslist dat de wagen hersteld wordt onder regie, dus onder toezicht van de expert. Beide linkse deuren gaan immers niet meer open waardoor er nog verdere schade kan blijken na demontage.

Ik hoop dat met deze link van wegcode en de onderstaande paragraaf, samen met de tekening op het aanrijdingsformulier en mijn filmpje en foto's, dit toch voldoende moet zijn.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /177-art19" onclick="window.open(this.href);return false;

De bestuurder mag zich evenwel naar links begeven wanneer hij wegens de plaatsgesteldheid en de afmetingen van het voertuig of de lading niet bij de rechterrand van de rijbaan kan blijven.
In dat geval moet hij zich vooraf ervan vergewissen dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen, bovendien mag hij de andere bestuurders die op normale wijze rijden op de openbare weg die hij gaat verlaten, niet in gevaar brengen.

Terug naar “Verkeersongevallen”