Probleem huurder vertrekt

Jan Verbeem
Topic Starter

Re: Probleem huurder vertrekt

#61 , 02 jul 2014 02:47

UPDATE

Zoals u zal weten uit de op van dit onderwerp huurder had een huurcontract dat inging op 1 juli 2011.

Hij zegde de huur op per AS met ingang van 1 juni 2014 en eindigend op 31 augustus 2014. Ik versta dat dit wettelijk is en dat de huurder hierbij geen overtreding maakt.

Aangezien ik in het buitenland woon boek en betaal ik gisteren een vliegtuigticket zodat ik kan aanwezig zijn op de overdracht.

Tezelfdertijd komt in België een nieuwe opzeggingsbrief van de huurder toe per AS waarin gewoon de datums gewijzigd zijn naar ingang vanaf 1 juli en eindigend op 30 september.

Geen sprake van een herroeping van het vorige schrijven, er word gewoon gedaan of de vorige opzeggingsbrief onbestaande is.

Kan de huurder dit zomaar ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#62 , 02 jul 2014 08:44

Nee dit kan niet, enkel met onderling akkoord.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jan Verbeem
Topic Starter

#63 , 02 jul 2014 08:57

Nee dit kan niet, enkel met onderling akkoord.
Dank voor het antwoord.

Kan u bevestigen dat de eerste opzeg wettelijk was en er geen schadevergoeding van de huurder vereist was vanwege vroegtijdige opzegging ?

Ik heb gereageerd op de 1ste opzeggingsbrief en duidelijk gemaakt dat ik geen bezwaar heb tegen de opzegging. Moet ik reageren op dit 2de schrijven of gewoon naast mij neerleggen ?

Vervolgens, welke zijn de stappen die ik kan of zou ondernemen op dit ogenblik. Ik kom toe in Belgie slechts enkele dagen voor de in de eerste opzeggingsbrief vooropgestelde einddatum van 31 augustus.

Kan ik de huurder op enige wijze geforceerd uitzetten op 1 september?

Reclame

Vandebos

#64 , 02 jul 2014 09:08

De eerste opzeg is wettelijk. Helaas kan u pas uitzetten nadat u beschikt over een vonnis die dit toelaat. Indien de huurder in het pand blijft wordt hij een bezetter.

Jan Verbeem
Topic Starter

#65 , 02 jul 2014 09:36

De eerste opzeg is wettelijk. Helaas kan u pas uitzetten nadat u beschikt over een vonnis die dit toelaat. Indien de huurder in het pand blijft wordt hij een bezetter.

Word de huurder een bezetter op 1 september, op basis van de eerste opzeggingsbrief, of pas na een vonnis ?

Ik neem aan dat met het gerechtelijk verlof voor de deur dat een vonnis mogelijk pas zal uitgesproken worden na 1 september.

Ik mag dus niet op 1 september met een deurwaarder mij aanbieden en de huurder uitzetten op basis van de eerste opzeggingsbrief ?

sloeberken

#66 , 02 jul 2014 10:25

Nee dit kan alleen met een vonnis, zulke zaken worden ook door de vakantie kamer snel aangepakt.

Jan Verbeem
Topic Starter

#67 , 02 jul 2014 10:33

Nee dit kan alleen met een vonnis, zulke zaken worden ook door de vakantie kamer snel aangepakt.
Ik neem aan dat uw antwoord verband houd met de uitzetting, maar word de huurder automatisch een bezetter wanneer hij de woning niet vrijmaakt op 1 september, ongeacht of er reeds dagvaarding is of niet ?

Vandebos

#68 , 02 jul 2014 10:41

Inderdaad, er is immers geen contract meer tussen eigenaar en bewoner. Indien een dergelijke situatie zich voordoet is het dan ook extreem belangrijk dat in elke correspondentie gesproken wordt over bezetting ipv verhuring. Dit om elke schijn van een mondelinge overeenkomst of een voortzetting van de huur in onderlinge overeenstemming te vermijden.

Wat betreft betaling verandert ook het één en ander. de bezetting vergoeding wordt berekend op dagelijkse basis. Het in augustus aangerekende huurgeld dient dan ook door dertig gedeeld te worden en van 01/09 als bezettingsvergoeding aangerekend te worden.

Jan Verbeem
Topic Starter

#69 , 02 jul 2014 11:06

Inderdaad, er is immers geen contract meer tussen eigenaar en bewoner. Indien een dergelijke situatie zich voordoet is het dan ook extreem belangrijk dat in elke correspondentie gesproken wordt over bezetting ipv verhuring. Dit om elke schijn van een mondelinge overeenkomst of een voortzetting van de huur in onderlinge overeenstemming te vermijden.

Wat betreft betaling verandert ook het één en ander. de bezetting vergoeding wordt berekend op dagelijkse basis. Het in augustus aangerekende huurgeld dient dan ook door dertig gedeeld te worden en van 01/09 als bezettingsvergoeding aangerekend te worden.
Is het dan ook aangeraden dat ik best niet reageer op de 2de opzeggingsbrief en gewoon afwacht tot 1 september ?

Uw laatste lijn lijkt erop dat de huurder weer onterecht beschermd word en de verhuurder enkel kan wachten tot de huurder bereid is de woning vrij te maken, of kan de verhuurder een schadevergoeding eisen voor de bezetting, apart van de dagelijkse huur?

sloeberken

#70 , 02 jul 2014 11:20

Je kan en mag dit altijd eisen, maar redelijk in blijven. Brengt tenslotte extra werk mee.

Vandebos

#71 , 02 jul 2014 12:32

U kan altijd een bijkomende vergoeding eisen, aangezien deze echter zonder tegenprestatie is zal ze niet aanvaard worden.

Wat betreft de tweede opzeggingsbrief, u dient altijd te antwoorden om stilzwijgende aanvaarding te vermijden. Best een eenvoudig AS in de zin van:
Geachte,

Bij deze wens ik te reageren op de tweede opzeggingsbrief die u me via AS (nr AS) heeft laten bekomen. Aangezien uw eerste opzeg, die afloopt op 31/08/2014 rechtsgeldig is en door beide partijen werd aanvaard, kan ik deze nieuwe opzeg niet aanvaarden. Bijgevolg loopt de opzeg nog steeds af op 31/08/2014. In bijlage kopie van het eerste AS met opzeg dat door alle partijen werd aanvaard.

mvg,

...

Jan Verbeem
Topic Starter

#72 , 02 jul 2014 14:32

U kan altijd een bijkomende vergoeding eisen, aangezien deze echter zonder tegenprestatie is zal ze niet aanvaard worden.

Wat betreft de tweede opzeggingsbrief, u dient altijd te antwoorden om stilzwijgende aanvaarding te vermijden. Best een eenvoudig AS in de zin van:
Geachte,

Bij deze wens ik te reageren op de tweede opzeggingsbrief die u me via AS (nr AS) heeft laten bekomen. Aangezien uw eerste opzeg, die afloopt op 31/08/2014 rechtsgeldig is en door beide partijen werd aanvaard, kan ik deze nieuwe opzeg niet aanvaarden. Bijgevolg loopt de opzeg nog steeds af op 31/08/2014. In bijlage kopie van het eerste AS met opzeg dat door alle partijen werd aanvaard.

mvg,

...
Dank voor uw antwoord, maar zoals ik het versta is de tweede opzeggingsbrief niet rechtsgeldig, doch word ik als verhuurder er tot gedwongen mij hierbij neer te leggen.

Wat word bedoeld met geen tegenprestatie?

Ik ben niet in de mogelijkheid om een nieuwe huurder te zoeken, want daarbij zou ik mijzelf openstellen tot vervolging omdat ik een nieuw huurcontract niet kan eerbiedigen omdat de vorige huurder de woning bezet.

Ik ben woonachtig letterlijk aan de andere zijde van deze planeet het is mij dus onmogelijk, om op het ogenblik dat de huurder beslist om het pand te verlaten even langs te komen, ik moet dus nu een beslissing nemen of ik naar Belgie kom op 31 augustus of 30 september.

Zodoende zal ik ook niet in de mogelijkheid zijn om zelf de uittredende plaatsbeschrijving op te maken en zal ik gedwongen worden om dit over te laten aan een advocaat welke miet gratis werkt.

Zijn dit geen tegenprestaties ?

Met andere woorden, een vreemde bezet illegaal mijn woning en ik moet als eigenaar van die woning heel braaf zijn en ja knikken. Is dat correct ?

Heeft een verhuurder dan geen enkel recht in Belgie ?

Vandebos

#73 , 02 jul 2014 16:05

Het is niet de fout van de huurder dat u aan de ander kant van de planeet woont..

U hoeft zich niet neer te leggen met die tweede opzeg, integendeel, u dient hem te betwisten... het is aan de huurder om te besluiten al dan niet illegaal het pand te bezetten na het verlopen van de reguliere opzeg.
In die opzet kan u aan het AS trouwens toevoegen " indien u een verlenging van de opzeg wenst dien ik u bij aandrang te verzoeken de vigerende wetgeving, die van dwingend recht is, te respecteren.".

U kan een derde volmachtigen in uw naam op te treden voor alles wat betreft de verhuur van het pand. Dat kan een familielid zijn of iemand anders zoals bv een makelaar. Als u dan bovendien kiest voor de combinatie makelaar/verzekering juridische bijstand verhuur, heeft u voor een schappelijke jaarlijkse meerkost een volledige ondersteuning.

Jan Verbeem
Topic Starter

#74 , 02 jul 2014 17:32

Het is niet de fout van de huurder dat u aan de ander kant van de planeet woont..

U hoeft zich niet neer te leggen met die tweede opzeg, integendeel, u dient hem te betwisten... het is aan de huurder om te besluiten al dan niet illegaal het pand te bezetten na het verlopen van de reguliere opzeg.
In die opzet kan u aan het AS trouwens toevoegen " indien u een verlenging van de opzeg wenst dien ik u bij aandrang te verzoeken de vigerende wetgeving, die van dwingend recht is, te respecteren.".

U kan een derde volmachtigen in uw naam op te treden voor alles wat betreft de verhuur van het pand. Dat kan een familielid zijn of iemand anders zoals bv een makelaar. Als u dan bovendien kiest voor de combinatie makelaar/verzekering juridische bijstand verhuur, heeft u voor een schappelijke jaarlijkse meerkost een volledige ondersteuning.
Kan u de volgende lijn misschien even nader verklaren want ik weet niet wat u hiermee juist bedoeld.

In die opzet kan u aan het AS trouwens toevoegen " indien u een verlenging van de opzeg wenst dien ik u bij aandrang te verzoeken de vigerende wetgeving, die van dwingend recht is, te respecteren."

U zal ondertussen weten van mijn vorige onderwerpen dat de huurder blijkbaar mentaal gestoord is en at ik gedurende de ganse duur van het contract problemen heb gehad, Ik verwacht dan ook problemen met de uittredende plaatsbeschrijving. Dat is ook de reden waarom ik de trip maak, maar ik heb hier ook verplichtingen, zodoende kan ik onmogelijk in Belgie zitten wachten tot de huurder beslist van het pand vrij te geven.

Ik versta dat wanneer ik nu een contract opmaak met een nieuwe huurder met ingang van 1 september, en de oude huurder maakt het pand niet vrij, ik hiertegen weinig kan doen en dat de nieuwe huurder mij mogelijk voor de rechtbank daagt waar ik zal veroordeeld worden tot betaling van een ruime schadevergoeding. Terwijl ik van de oude huurder enkel de huur kan vorderen voor de dagen dat hij het pand bezet.

Het is dus duidelijk dat de huurder illegaal in het pand zit indien hij het niet vrijmaakt op 31 augustus, maar klaarblijkelijk is er in de Belgische wetgeving geen voorziening die de verhuurder vergoed omdat hij niet in de mogelijkheid is om een nieuwe huurder aan te trekken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#75 , 02 jul 2014 17:50

Als u al plannen had en de er nu al te huur meldingen zouden hangen van een immobureau dan had u zeker schade.
Mogelijk respecteert de huurder ook niet de 2 dagen per week dat belangstellenden mochten komen kijken ..
dat is schade.

Maar waarom het voorstel van Vandebos niet volgen en iemand een volmacht geven/ machtiging.

Terug naar “Huren”