Vermoeden zwart werk

Merelke
Topic Starter

Vermoeden zwart werk

#1 , 20 mei 2014 11:38

Hallo iedereen,

Ik heb even jullie advies/redenering nodig.

Ik heb een sterk vermoeden/voorgevoel dat een van mijn buren (privéwoning) in het zwart werkt als kaper. Het is immers een gewone woning, zonder van buiten uit maar ook een schijn dat het gaat om een kapperszaak of dergelijke. Wel weet ik dat de buur in kwestie in loondienst werkt als kapper in een kapperzaak (dus niet als zelfstandige, maar als werknemer).

Regelmatig zie ik op avonden en in het weekend (zelfs op zondagavond) personen langskomen in het huis. Ik ben er zeker van dat dit is voor kappersdiensten (ze gaan binnen met een bos haar en komen proper geknipt buiten). Ook kan je vanuit de achtertuin zien dat er een kappersruimte is ingericht in de woning.

Nu wil ik niet schijnheilig doen ofzo, of echt personen "aan de galg" praten. Maar het steekt me gewoon dat sommige personen van ons systeem gebruik maken en dan geen belasting en RSZ betalen. Ik ben een persoon die alles zo eerlijk mogelijk doet, dus het steekt me dat dit mogelijk zou zijn.

Nu heb ik al eens annoniem (Ik wil niet dat mijn naam ergens in voorkomt want ik wil natuurlijk ook geen ruzie met de buren...) gemaild naar het "Toezicht sociale wetten". Maar hier zeggen ze dat ze zonder bewijs niets kunnen doen. Er moet immers een onderzoeksrechter aangesteld worden en die gaat niets doen zonder harde bewijzen...

Nu is mijn vraag: Kan hier nu niets tegen gedaan worden? Iemand kan dus in zijn privéwoning zomaar activiteiten uitoefenen in het zwart. Hoewel er een sterk vermoeden is van zwart werk (werken op een avond/weekend/zondag, regelmatig aanvoer van kappersspullen, geen reclamepannelen, geen meldingen op internet van een kapperszaak op dit adres,...) kan er niets gecontroleerd worden?

Graag jullie advies hierover. Doe ik dus maar gewoon zoals iedereen: Dit laten rusten en mijn buur een extra zwart inkomen gunnen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mei 2014 12:14

Zou kunnen in bijberoep zijn. Als de inkomsten reglementair worden aangegeven bij de fiscus is er geen enkel probleem.

Merelke
Topic Starter

#3 , 20 mei 2014 12:35

Zou kunnen in bijberoep zijn. Als de inkomsten reglementair worden aangegeven bij de fiscus is er geen enkel probleem.
Dit zou inderdaad kunnen. Maar gezien er geen enkele reclame gemaakt wordt voor deze zaak, vermoed ik dat dit niet zo zou zijn. En moet ik bij deze dan ook geen BTW-nummer kunnen terugvinden?

Reclame

denlowie

#4 , 20 mei 2014 12:39

Dit zou inderdaad kunnen. Maar gezien er geen enkele reclame gemaakt wordt voor deze zaak, vermoed ik dat dit niet zo zou zijn. En moet ik bij deze dan ook geen BTW-nummer kunnen terugvinden?
Je zou op het KBO kunnen zoeken op adres !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#5 , 20 mei 2014 13:19

Bij de meeste inspectiediensten kan men WEL zonder onderzoeksrechter optreden gezien deze over personeel beschikken dat de bevoegdheid van officier van gerechtelijke politie hebben dus bij een vaststelling mensen binnen met een bos haar en buiten zonder die bos ... hebben ze een heterdaad.
Ik heb weet dat indertijd zo ook door die diensten prostitutie werd onderzocht - na klachten werd adres in het oog gehouden en 'gebruikers' werden geïnterpelleerd.

Merelke
Topic Starter

#6 , 20 mei 2014 13:37

Je zou op het KBO kunnen zoeken op adres !!
In het KBO staat er niets vermeld op dit adres. Dus het adres werd niet vermeld in de KBO.

"Geen actieve onderneming en/of vestigingseenheid gevonden op dit adres".

Dus dan is het toch wel degelijk zwart werk, niet?

Wat moet ik dan doen als ik "hard bewijs" wil hebben? Foto's maken van mensen die er binnen gaan ofzo?

Maar ik denk dus dat ik dus gewoon niets ga doen, want ik kan dit allemaal toch niet annoniem doen?

eylis

#7 , 20 mei 2014 14:28

merelke, off the record: misschien leest je buur dit forum wel regelmatig mee, om zich bijvoorbeeld te informeren over hoe je een job in bijberoep kan en mag doen) . Dan weet zij of hij dat er maar 2 mogelijkheden zijn. De buur van links of de buur van rechts...en je weet hoe dat gaat in de praktijk: als je de splinter in het oog van je buurman vindt, zoekt hij misschien naar een balk in de jouwe.

denlowie

#8 , 20 mei 2014 14:35

Dit kap werk kan ook een vriendendienst zijn dus onbetaald.

En voor goede vrienden mag men wel iets doen zolang ze er niet voor betalen.

Mochten al de vrouwen op de markt van Brussel staan, die gratis het haar van hun vriendinnen kappen dan zouden ze er zeker niet op kunnen op de markt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis

#9 , 20 mei 2014 14:39

precies lowie, een kapperstoel kan je gewoon tweedehands kopen voor een appel en een ei. en er zijn inderdaad veel vrouwen die dit voor elkaar doen. zoals ook pedicure, massage en gelnagels verzorgen. Wat krijgen ze er voor: een zakcentje. en veel amusement en gebabbel. Ik zie daar niet meteen een megazwendel in.

mava105

#10 , 20 mei 2014 16:12

Klacht neerleggen bij de belastingdienst kan ook anoniem.
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... &t=20&k=54" onclick="window.open(this.href);return false;

Ice

#11 , 01 jul 2014 17:51

Merelke:
keer voor je eigen deur, dan is heel de straat proper
dit gezegde naleven zou al voor veel mensen vergissingen en leed bespaard kunnen hebben.
Trouwens, over zwartwerk: als de wetten waterdicht zouden zijn ipv een vergiet vol gaten, dan bestonden er geen misbruiken - het zijn allerhande achterpoortjes waar dan gretig gebruik/misbruik van wordt gemaakt en wie neem je dat dan kwalijk?
Degene die de wet met achterpoortjes maakt of degene die gebruik maakt van de geboden mogelijkheden? De lijst van fraude/misbruik is eindeloos etc..

En om dan de verstandhouding tussen buren te gaan verstoren uit...ja, uit wat eigenlijk? Jaloezie? Afgunst? Bezorgdheid dat de overheid inkomsten misloopt? Is dat jouw verantwoordelijkheid? En laten we eerlijk zijn: qua fraude zijn er die met tientallen miljoenen frauderen en die worden ongemoeid gelaten en zelfs niet gestraft, die kunnen zelfs hun straf 'afkopen'...

Indien je dan nog zeker bent dat het gaat over zwartwerk want zoals denlowie zegt kan het ook gaan om vriendendiensten. Ik ken vriendinnen die elkaars haren kappen, pedicure doen en manicure, om beurten dus dat kan dan ook niet?
Als iedereen correct belastingen zou betalen en deze belastingen degelijk werden beheerd, dan zou niemand hierover vallen.
En als het systeem mensen de neiging geeft of aanmoedigt om anderen te verklikken, dan scheelt er fundamenteel wat aan het systeem (dat wordt dan misbruikt om verdeel-en-heers uit te lokken) en de mensen, die elkaar het licht in de ogen niet gunnen.

JPV
Juridisch actief: Ja

#12 , 02 jul 2014 08:31

Merelke:
keer voor je eigen deur, dan is heel de straat proper
dit gezegde naleven zou al voor veel mensen vergissingen en leed bespaard kunnen hebben.
Trouwens, over zwartwerk: als de wetten waterdicht zouden zijn ipv een vergiet vol gaten, dan bestonden er geen misbruiken - het zijn allerhande achterpoortjes waar dan gretig gebruik/misbruik van wordt gemaakt en wie neem je dat dan kwalijk?
Degene die de wet met achterpoortjes maakt of degene die gebruik maakt van de geboden mogelijkheden? De lijst van fraude/misbruik is eindeloos etc..
het is zowel theoretisch als praktisch volledig onmogelijk om wetten waterdicht te maken, dus dat argument telt niet.
Indien je dan nog zeker bent dat het gaat over zwartwerk want zoals denlowie zegt kan het ook gaan om vriendendiensten. Ik ken vriendinnen die elkaars haren kappen, pedicure doen en manicure, om beurten dus dat kan dan ook niet?
regelmatig diverse mensen hun haar kappen (zie openingspost) is NOOIT een vriendendienst, tenzij het om gezinsleden gaat. Elke controleur zal dit zo interpreteren.

Terug naar “Andere”