Hallo iedereen,
Ik heb even jullie advies/redenering nodig.
Ik heb een sterk vermoeden/voorgevoel dat een van mijn buren (privéwoning) in het zwart werkt als kaper. Het is immers een gewone woning, zonder van buiten uit maar ook een schijn dat het gaat om een kapperszaak of dergelijke. Wel weet ik dat de buur in kwestie in loondienst werkt als kapper in een kapperzaak (dus niet als zelfstandige, maar als werknemer).
Regelmatig zie ik op avonden en in het weekend (zelfs op zondagavond) personen langskomen in het huis. Ik ben er zeker van dat dit is voor kappersdiensten (ze gaan binnen met een bos haar en komen proper geknipt buiten). Ook kan je vanuit de achtertuin zien dat er een kappersruimte is ingericht in de woning.
Nu wil ik niet schijnheilig doen ofzo, of echt personen "aan de galg" praten. Maar het steekt me gewoon dat sommige personen van ons systeem gebruik maken en dan geen belasting en RSZ betalen. Ik ben een persoon die alles zo eerlijk mogelijk doet, dus het steekt me dat dit mogelijk zou zijn.
Nu heb ik al eens annoniem (Ik wil niet dat mijn naam ergens in voorkomt want ik wil natuurlijk ook geen ruzie met de buren...) gemaild naar het "Toezicht sociale wetten". Maar hier zeggen ze dat ze zonder bewijs niets kunnen doen. Er moet immers een onderzoeksrechter aangesteld worden en die gaat niets doen zonder harde bewijzen...
Nu is mijn vraag: Kan hier nu niets tegen gedaan worden? Iemand kan dus in zijn privéwoning zomaar activiteiten uitoefenen in het zwart. Hoewel er een sterk vermoeden is van zwart werk (werken op een avond/weekend/zondag, regelmatig aanvoer van kappersspullen, geen reclamepannelen, geen meldingen op internet van een kapperszaak op dit adres,...) kan er niets gecontroleerd worden?
Graag jullie advies hierover. Doe ik dus maar gewoon zoals iedereen: Dit laten rusten en mijn buur een extra zwart inkomen gunnen?