Geldigheid testament

Tamari
Topic Starter

Geldigheid testament

#1 , 01 jul 2014 12:55

Volgens mijn opzoekingen,is er in België slechts 1 mogelijkheid om een testament zonder notaris te maken en dat is een eigenhandig geschreven testament maken.

Kan ik voor een testament beroep doen op een advokaat of andere dienst?

In Nederland bestaat er een organisatie Hema,maar die zijn zeer beperkt in hun mogelijkheden.Bestaat iets dergelijks in België?

Zijn hier mensen aanwezig met kennis over hoe een geldig testament te maken zonder notaris.

Stel bijvoorbeeld dat ik een testament zelf schrijf,kan ik dat zelf registreren of is dit het voorrecht van de notarissen?

Bij overlijden,hoe gaat dat dan in zijn werk om dat testament vrij te geven.Is er een soort databank van overlijdens?

Als ik een video opname maak met laatste wilsbeschikking,wordt dit wettelijk aanvaard?

Met dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bematix

#2 , 01 jul 2014 13:01

Voor informatie over het opstellen van een testament kan u altijd een notaris en/of advocaat raadplegen.

Bij een geldig eigenhandig testament zijn volgende zaken van het allergrootste belang:
- het moet eigenhandig geschreven zijn
- het moet gedateerd zijn
- het moet ondertekend zijn door de testator

Je kan dit eigenhandig testament thuis bewaren of in een bankkluis, maar als je 100% zeker wil zijn dat het boven water komt bij overlijden kan je deze best in bewaring geven bij een notaris. Deze schrijft dit testament dan in bij het CRT (Centraal Register van Testamenten). Indien de persoon komt te overlijden wordt deze databank altijd geraadpleegd, en komt het testament dus altijd boven water.

Over de geldigheid van een video opname durf ik me niet uitspreken wegens geen ervaring, doch dit risico zou ik persoonlijk niet lopen want als het ongeldig wordt verklaard ben je verder van huis...

patjebrussel

#3 , 01 jul 2014 17:41

Ik heb 200 € betaald bij een notaris. 2 getuigen erbij en is getypt, geregistreerd. 2 afspraken, eerst gaan zeggen wat ik wou, dan de rest met de getuigen, wordt voorgelezen en getekend.
Dan ben ik zeker, denk ik toch, ik kan het zelf niet nagaan of het wel geregistreerd is, of toch ergens ?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jul 2014 20:37

Zelf opmaken (handgeschreven) en in verzegelde omslag aan notaris overhandigen voor aanmelding bij het CRT heeft mij iets tussen de 45 en 50 € gekost.

Tamari
Topic Starter

#5 , 04 jul 2014 11:53

Bedankt voor de antwoorden.Op enkele vragen heb ik duidelijk antwoord gekregen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”