Bijzondere voorwaarden

tom008
Topic Starter

Bijzondere voorwaarden

#1 , 01 jul 2014 00:38

Vandaag wezen tekenen voor een huurhuis. Ja, reeds getekend, shoot me. Heb ook reeds 1,5 maand huur betaald (cash), dat ter info.

Het contract is zover ik weet opgesteld door een vriend, werkzaam als makelaar. De verhuurder zelf komt niet zo streng over.

Goed, de bepalingen die voor mij wat vreemd zijn:

Huurwaarborg, 3mnd. Brandverzekering. "Kiest voor", en dan een specifiek bedrijf.
http://upload.server8.org/f246.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik kies helemaal niets. :/

Nu geen specifieke verzekeraar.
http://upload.server8.org/f250.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Diverse, zie rode puntjes/lijntjes.
http://upload.server8.org/f247.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 jul 2014 00:45

Wat is de vraag?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

tom008
Topic Starter

#3 , 01 jul 2014 01:23

Oh sorry, of dit allemaal mag en of dit normaal is

Reclame

sloeberken

#4 , 01 jul 2014 08:10

Punt 1 en 2 zijn ok volgens mijn mening, mede daar je door het tekenen van het huurcontract ermee akkoord gaat.
Punt 3 : daar zijn zaken die zeker op einde huurcontract betwistbaar zijn.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 01 jul 2014 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

duma

#5 , 01 jul 2014 08:30

Punt 3: onderhoud ketel is tweejaarlijks te doen door de huurder en bij eind contract wordt inderdaad gevraagd een geldig attest af te geven.
Denk eraan: dit is in te brengen in uw belastingen, dus geef slecht een kopij!

Schilderen: Daar is hier net een topic over geweest. (http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=56765" onclick="window.open(this.href);return false;) In se komt het er op neer dat u niet verplicht kan worden te herschilderen als er enkel maar sprake is van normale slijtage. Indien u schade toebrengt, is dat iets anders. Als u gaten boort, moet u deze inderdaad toestoppen, met als gevolg dat u daarover zal moeten schilderen om de schade volledig onzichtbaar weg te werken. Maar plafonds en schrijnwerk schilderen, excuseer?!

Tuin: Als de tuin deel uitmaakt van het huurcontract moet u die, net zoals het huis, behandelen zoals een goede huisvader. Dat wil dus zeggen dat u deze goed moet onderhouden, gazon afrijden, snoeien, zorgen dat de planten niet doodgaan... Tijdens uw huurperiode doet u er uiteraard mee wat u wil, zolang er zich niet spontaan slangen beginnen nestelen, omdat het zo fel op een oerwoud gelijkt. Op het einde van de huurt zorgt u gewoon dat alles in orde is (gras netjes afgereden, haag gesnoeid, ...).

Wie er woont en wie u laat verblijven, daar heeft de eigenaar geen zaken mee. Dat behoort tot de privé en het rustig genot van de woning. Als u dus een vrouw/man ontmoet en deze wil laten overnachten, doet u dat gewoon; als uw neefje een week op vakantie komt; geen probleem. Als een persoon er bij wil intrekken, kan dat ook, maar dan is het goed fatsoen om de verhuurder daar van op de hoogte te stellen, maar u moet dat niet.

Huisdieren: Vind ik persoonlijk een moeilijke. Enerzijds oordelen veel rechters dat een huisbaas dit niet mag verbieden (indien het gaat om 'normale' huisdieren: kat, kleine hond, goudvis). Anderzijs weet u het wel op voorhand en staat het in uw contract dat het niet mag tenzij de eigenaar zijn toestemming geeft.

bosprocureur

#6 , 01 jul 2014 09:31

Punt 3: onderhoud ketel is tweejaarlijks te doen door de huurder en bij eind contract wordt inderdaad gevraagd een geldig attest af te geven.
Denk eraan: dit is in te brengen in uw belastingen, dus geef slecht een kopij!
Was dat maar waar :evil:
Imho is dat "inbrengen in de belastingen" toch al een paar jaar geleden hoor.

duma

#7 , 01 jul 2014 09:49

Ah really?
Mijn excuses dan. Je ziet: wij moeten hier dringend de ketel nog eens laten nakijken :roll:

Vandebos

#8 , 01 jul 2014 13:09

Bovendien stelt de wetgever dat het onderhoud minstens eens om de twee jaar moet. Er niets niets dat de verhuurder verhindert om contractueel strenger te zijn en te bepalen dat het jaarlijks moet gebeuren. Gelet op ondertekenen is de huurder hieraan gehouden.

duma

#9 , 01 jul 2014 13:55

Akkoord.

Vraag: is het dan wettelijk dat de verhuurder vraagt om specifiek bij uittreden nog eens te laten keuren? Wat als je eruit gaat in juni en je hebt in februari een keuring laten uitvoeren en hebt een attest dat dus nog geldig is?

sloeberken

#10 , 01 jul 2014 14:00

Op punt 3 het bovenste waar verhuurder een copy vraagt van de gemeente wat betreft gezinstoestand, is iets wat volgens mij verboden is te vragen. Verhuurder kan enkel opnemen in zijn contract hoeveel bewoners er max mogen gehuisvest worden. Tevens word er in herhaling gevallen wat betreft onderhoud verwarmingsketel en onderhoud tuin en oprit.
Onderhouden dakgoot zijn geen huurders verplichtingen. Dit is een eengezinswoning, verplichten om op eerste verdiep via de trapzaal meubels naar boven te brengen !!!!
Op punt 1 huurder verplichten om bij een bepaalde verzekering zijn brandverzekering te nemen, denk ik niet kunnen. Ook die waarborg !!!! waarschijnlijk terug iets van Korfina waarschijnlijk.

sloeberken

#11 , 01 jul 2014 14:04

Akkoord.

Vraag: is het dan wettelijk dat de verhuurder vraagt om specifiek bij uittreden nog eens te laten keuren? Wat als je eruit gaat in juni en je hebt in februari een keuring laten uitvoeren en hebt een attest dat dus nog geldig is?
Waarschijnlijk bij aanvang huur zal ook het attest niet van die datum zijn, voor discussie vatbaar.
Ik veronderstel dat verhuurder zeer slechte ervaring heeft gehad met vorige huurder.

duma

#12 , 01 jul 2014 14:11

Op punt 3 het bovenste waar verhuurder een copy vraagt van de gemeente wat betreft gezinstoestand, is iets wat volgens mij verboden is te vragen. Verhuurder kan enkel opnemen in zijn contract hoeveel bewoners er max mogen gehuisvest worden.
Ik herinner mij een topic, niet zo lang geleden, waarin ik hetzelfde argument aanhaalde (privé en geen zaken mee), toen er in een contract stond dat de huurder een wijiging in burgelijke stand moest melden, maar waarop Vandebos me er toen op wees dat dat wel degelijk van belang kon zijn, bv bij een dagvaarding.
Als huurder zou ik er persoonlijk niet gelukkig mee zijn en het waarschijnlijk niet willen geven, omdat ik vind dat de verhuurder daar geenszins zaken mee heeft als ik het pand maar goed onderhoud en de huur betaal.

Maar als Vandebos het aanhaalt, vrees ik er toch voor. Ik zie hem niet snel iets fouts beweren, tenzij owv te snelle vingers :)

Vandebos

#13 , 01 jul 2014 14:50

De huurder kan contractueel verplicht worden iedere wijziging in zijn burgerlijke stand te melden aan de verhuurder (Huwelijk, echtscheiding, wettelijke samenwoonst, overlijden partner), de wettelijke samenstelling van het "gezin" is immers van belang bij een eventueel geding aangezien bij wet een wijziging van deze status repercussies heeft waarvan de verhuurder anders niet op de hoogte waarvan de verhuurder anders niet wordt geacht op de hoogte te zijn.
De feitelijke samenstelling van het gezin behoort tot de privatieve sfeer... Aangezien de wetgever het nooit nodig heeft gevonden de term "gezin" juridisch bindend vast te leggen staat het de huurder vrij de feitelijke samenstelling van zijn gezin liberaal te interpreteren...

Er zijn echter nog steeds een aantal verhuurders, zoals deze hierboven, die elk recht dat hen contractueel verstrekt kan worden liefst zelf in de ruimste zin van het woord interpreteren en dit dan dusdanig opnemen in het contract. De bepaling dat kosten in een tuin minimaal € 500 bedragen is hier eveneens een perfect voorbeeld van. Het verplicht herschilderen is echter een geldig beding waarbij u zich contractueel akkoord heeft verklaard.

duma

#14 , 01 jul 2014 16:02

Seriously? Ook de plafonds en de scrhijnwerkerij?
Als je geen roker bent, is dat toch te zot voor woorden?

sloeberken

#15 , 01 jul 2014 16:15

Voor zelfde is dit een contract van 1 jaar, en zou je gans de woning moeten herschilderen, dakgoten uitkuisen en dergelijke, dit gaat een dure factuur worden voor de huurder. Denk dat deze huurder beter zelf een woning koopt, zal veel goedkoper uitkomen.

Terug naar “Huren”