Gevolgen wachtuitkering?Huurcontract zegt 2e verblijfplaats

Arguin
Topic Starter

Gevolgen wachtuitkering?Huurcontract zegt 2e verblijfplaats

#1 , 27 jun 2014 23:16

Beste juristen, ik heb wat hulp nodig.
Ik heb een wachtuitkering hier in Gent en huur een studio (eigen douche, keuken, meters en heb eigen elektriciteit en water contracten) in Gent om onder het statuut Alleenstaand te vallen. Dit is mijn hoofdverblijfplaats.
Nu staat er in mijn contract dat het niet mag gebruikt worden als hoofdverblijfplaats (is dus eigenlijk een studio voor studenten of studentencontract)
(Mijn domicilie staat nog steeds bij mijn ouders in de Panne ivm geen gemeentebelasting)

Indien de RVA me zou oproepen ter controle van mijn huurcontract, wat kunnen de gevolgen zijn en hoe los ik dit op?

Alvast hartelijk bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 28 jun 2014 01:00

U pleegt drie keer fraude!!

-Niet gedomicilieerd waar uw hoofdverblijfplaats is.
-Oplichting RVA wegens vals domicilie.
-Fiscale fraude wegens vals domicilie.

Kan dure grap worden.

Uw studio is geld weggesmeten omdat u zich daar niet kan domiciliëren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jun 2014 14:37

Gent zal nooit aanvaarden dat een inschrijving gebeurd in een studentenstudio.
U kan niet genieten van de voordelen van De Panne en ook nog eens van de voordelen als allenstaande in Gent.
Zal zijn zoals Roharro schrijft en nog opletten als er geen strafrechtelijke vervolging als extra staartje komt.

Reclame

Arguin
Topic Starter

#4 , 28 jun 2014 15:11

Hey bedankt voor jullie antwoorden maar Ik snap het eigenlijk niet zo goed meer, maar ik wil het wel in orde doen! Gelukkig loopt m'n contract straks af.

Als student vroeger zat ik in de weekends bij mijn ouders in de Panne en bleef ik hier op kot. Na afgestudeerd te zijn vorig jaar in Gent blijven wonen in een studio. Soms ga ik wel eens een weekend naar zee maar ik verblijf dus het meest in Gent. Ingeschreven in VDAB en Hvw En ik krijg dus een wachtuitkering/inschakelingsuitkering. Hvw heeft mij nooit iets gevraagd over domicilie ofzo. Er is ook een verschil tussen hoofdverblijfplaats en domicilie of niet?
Als ik me goed herinner heb ik daar voor gekeken en is voor de HVW/RVA belangrijk dat je een verblijfplaats hebt in België om van uitkeringen te genieten.
Ik quoteer de site van de rva: "Om uitkeringen te genieten moet u een gewone verblijfplaats hebben in België en er werkelijk verblijven"

En kun je uitkeringen aanvragen in de stad/gemeente waar je verblijft. Men kijkt dus niet naar de domicilie maar de verblijfplaats?
Men heeft ook nooit gevraagd om een huurcontract te tonen of zo.

Ik zit nu met een paar vragen natuurlijk:
Wat is het verschil tussen domicilie, hoofdverblijfplaats en verblijfplaats?
Moet je gedomicilieerd zijn waar je hoofdverblijfplaats is?
Kun je een domicilie ergens anders hebben dan waar je verblijft en een uitkering krijgt?
Moest ik mijn domicilie veranderen is daarmee alles opgelost?
Wat als ik een studio huur die niet voor studenten voorzien is maar waar geen domicilie geplaatst wordt is dat dan in orde?

Ik vind het echt verwarrend...
Alvast bedankt!

Franciscus

#5 , 28 jun 2014 18:17

Gezien uw hoofdverblijfplaats dus uw domicilie in De Panne is bent u wettelijk geen alleenstaande.
Bij controle rijksregister zal RVA dat direct zien.
U bent dus wettelijk samenwonend met uw ouders.
U kan in Gent als niet student niet in een studentenkot wonen.
Eigenaars zullen trouwens aan studenten ook verbieden om zich daar de domiciliëren dit om problemen te vermijden.
Uw studentencontract verbiedt dit zoals u zelf al zegt.... Gent zal u nooit inschrijven.
Als dus uit uw gegevens blijkt dat u hoofdverblijfplaats hebt in De Panne (ingeschreven personen aantal X) en langs de andere kant blijkt dat u een vergoeding van de staat ontvangt als alleenstaande zal blijken dat er iets niet klopt.
Langs de ene kant profiteert u van de 0% belasting in De Panne op uw inkomen en langs de andere kant wilt u het maximale bedrag ontvangen als alleenstaande in Gent.
Terwijl daar de belastingvoet 7 % of zelfs mogelijk 9% is. Dat noemt men belastingfraude.
De databanken van de verschillende diensten zijn trouwens gekoppeld en plots zal blijken dat u teveel hebt gekregen en tevens geen gemeentebelasting hebt betaald in Gent waar uw werkelijke verblijfplaats is.
In De Panne zal men dan vaststellen dat men daar met X-1 woont en dus ook fraude heeft gepleegd met ik noem maar gratis water enz enz.

Dit is maar een mogelijkheid ...
Ik weet wel dat ook Stad Gent veel controle laat uitvoeren oa door politie maar ook gegevens van nutsmaatschappijen opvraagt/

roharro

#6 , 28 jun 2014 18:22

En er valt niets te tonen: raadpleging Rijksregister door bevoegde autoriteiten brengt onmiddellijk aan het licht waar u gedomicilieerd bent.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#7 , 28 jun 2014 23:49

En DAT is inderdaad het enigste waar een officiële instantie van gemeente over gewest tot federale staat dient rekening mee te houden om iemand zijn status te bepalen.

JPV

#8 , 30 jun 2014 09:56

En DAT is inderdaad het enigste waar een officiële instantie van gemeente over gewest tot federale staat dient rekening mee te houden om iemand zijn status te bepalen.
fout: voor de RVA zal zijn gezinstoestand wel degelijk correct zijn. Dat dit betekent dat hij domiciliefraude pleegt is een bijkomstigheid en kan door de RVA doorgegeven worden, maar zal NIET tot gevolg hebben dat hij werkloosheidsuitkeringen kwijtspeelt.

RVA kijkt naar de feitelijke toestand, niet naar domicilie. Wat niet wil zeggen dat domicilie geen vermoeden van feitelijke hoofdverblijfplaats oplevert en dat men zal controleren of men effectief permanent op dat kot/studiootje woont.

Franciscus

#9 , 30 jun 2014 21:42

Gaat wel problemen geven met zoals reeds opgegeven andere diensten.
Officieel woont hij in De Panne.
Gent zal hem nooit inschrijven.
enz enz

Terug naar “Werkloosheid”