Privé wagen ook gebruiken als zelfstandige in bijberoep.

Clown
Topic Starter

Privé wagen ook gebruiken als zelfstandige in bijberoep.

#1 , 27 jun 2014 10:26

Beste

Ik kocht als particulier een wagen. Dus zonder aftrek BTW of aankoopkost.
Voor het grootste deel gebruik ik die privé.
In bijberoep ben ik clown/artiest en verplaats ik me dus met diezelfde wagen naar mijn klanten.

In de boekhouding trek ik de verbruikskosten (brandstof, onderhoud, etc.) wel af voor 1/6 (zoals wettelijk bepaald).

Wordt deze wagen nu als bedrijfsvoertuig beschouwt of niet?
M.a.w. verlies ik mijn (particuliere) consumentenrechten?

Dank voor een reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 27 jun 2014 10:32

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 51&t=56670" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dit uw garagist? :lol:

Clown
Topic Starter

#3 , 27 jun 2014 10:42

moet ik daarop antwoorden?
Ik vermoed van wel ;-)

Reclame

Clown
Topic Starter

#4 , 27 jun 2014 10:46

Ik beschouw hem niet als 'mijn' garagist maar wel als de verkoper van mijn wagen...
Mijn garagist (die dus de onderhoudsfactuur doorgaf) zou me zoiets niet lappen.

sloeberken

#5 , 27 jun 2014 10:47

Je verliest u particuliere consumentenrechten niet als u BTW nr niet is vermeld op u factuur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Clown
Topic Starter

#6 , 27 jun 2014 10:52

Dankuwel!
Ik betaalde trouwens meer om van een garantie te kunnen genieten. Hij vermelde op de factuur ook dat er een maximum van 10000 km stond op de garantie.
Mijn rechtsbijstand liet me al weten dat dit niet wettelijk is...
Hopelijk komt nu alles in orde!
Andermaal dank!

LeenW

#7 , 27 jun 2014 11:03

Er kunnen inderdaad geen beperkingen opgelegd worden qua prijs. Noch kan hij u meer laten betalen voor een wettelijk verplichte garantie (of kun je uw garantierechten kwijtspelen als je minder betaalt).

Ik vind dat hij echter wel een punt heeft dat een wagen die voor beroepsdoeleinden wordt gebruikt, geen particuliere aankoop kan zijn. Zie het uitreksel van de garantiewetgeving dat ik in het andere topic heb gepost.

Clown
Topic Starter

#8 , 27 jun 2014 11:18

@Leen W

Vandaar ook mijn vraag hier. Dit lijkt allemaal in een schemerzone. Wilt u zeggen dat ik een tweede wagen had moeten aankopen om mijn bijberoep uit te oefenen?
Als hoofdberoep werk ik als clown voor vzw ziekenhuisclowns. Deze job is niet als zelfstandige! Hiervoor verplaats ik me drie maal per week naar Roeselare en Brugge. Dit komt op zo'n 2000-2500km per maand woonwerkverkeer.
In die afgelopen 5 maand heb ik geen 1000 km voor mijn bijberoep gereden. (dus minder dan 10%) Indien ik dan toch mijn rechten verlies denk ik dat ik beter mijn bijberoep stopzet. De kosten die ik aftrok voor de auto zijn echt niet veel...

LeenW

#9 , 27 jun 2014 11:27

Maar als u zegt dat u betaald hebt voor de garantie, is er sprake van een overeenkomst tussen 2 firma's, contractuele garantie. De garantie van particulieren is immers gratis en mag nooit iets voor gerekend worden. Men zou in dat opzicht dan wel kunnen oordelen dat u recht hebt op garantie aangezien u ervoor betaald hebt.

Clown
Topic Starter

#10 , 27 jun 2014 11:29

Je kan het ook zo zien.
Stel: ik heb geen wagen en verplaats me met de trein. Mijn werkgever betaald me mijn treinticketjes terug. Voor mijn bijberoep breng ik mijn treintickets in als beroepskost.
Dat is toch ook hetgeen ik met die auto doe? Het zou anders zijn indien ik als courier met mijn privéwagen pakjes ronddeel...niet?

Clown
Topic Starter

#11 , 27 jun 2014 11:30

Die meerprijs staat echter wel niet op papier...

LeenW

#12 , 27 jun 2014 11:39

Je kan het ook zo zien.
Stel: ik heb geen wagen en verplaats me met de trein. Mijn werkgever betaald me mijn treinticketjes terug. Voor mijn bijberoep breng ik mijn treintickets in als beroepskost.
Dat is toch ook hetgeen ik met die auto doe? Het zou anders zijn indien ik als courier met mijn privéwagen pakjes ronddeel...niet?
Nee, het zou wel anders zijn moest u uw zelfstandige activiteit van thuis uit of vanuit een kantoor doen. Dan hebt u alleen woon-werkverkeer. Als u verplaatsingen maakt voor uw zelfstandig beroep, en u trekt die kosten af, gebruikt u de auto (net als de koerier) beroepsmatig.

Spijtig dat het niet op papier staat, maar met zo'n verkopers heb ik geen medelijden. U hebt recht op een particuliere garantie, en hij moet het tegendeel maar gaan bewijzen.

Clown
Topic Starter

#13 , 27 jun 2014 11:46

Nee medelijden kan ik ook niet hebben...bedankt voor jullie info. Ik probeer de advertenie nog terug te vinden want daar stond dat prijsverschil wel op....

denlowie
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 jun 2014 11:53

maar met zo'n verkopers heb ik geen medelijden.

De wet is de wet punt, maar heb toch ook mijn twijfels of de garantie wet bij tweede hand-wagens niet eens dringend moet aan gepast worden, hier zijn al zo veel topics over volgeschreven.

Iemand koopt een occasie van 15 jaar oud, en je krijgt 2 jaar garantie, het zelfde als iemand die een occasie koopt van 6 maanden oud!

Dit is niet logisch, dit heeft natuurlijk niks met deze zaak te maken
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#15 , 27 jun 2014 12:00

Garantie op 2dehandswagens is 1 jaar, en zeer duidelijk omschreven bij wet. Bij jonge wagens loopt ook nog de fabriekswaarborg.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”