graag jullie advies over volgende situatieschets:
zaterdag 7/6: bezichtiging huis + bod ter plaatse
zondag 8/6: telefonische (mondelinge) goedkeuring van het bod, met de afspraak om op vrijdag 13/6 overeenkomst te komen tekenen.
maandag 9/6: verkoper stuurt via mail voorstel van overeenkomst. Dezelfde dag bevestig ik de overeenkomst.
dinsdag 10/6: verkoper laat schriftelijk weten dat hij beschikt over printer dus ik moet niks meer doen
donderdag 12/6: verkoper vraagt uitstel tot woensdag 18/6 omdat hij nog met makelaar moet onderhandelen over commissie (ik ben nooit bij makelaar geweest, dus in principe zijn dit mijn zaken niet)
vrijdag 14/6: krijg ik bericht dat de verkoper plots een beter bod heeft gekregen van kandidaat kopers die op 12/6 (dus na mondelinge en schriftelijke bevestiging)en dat onze verkoop dus niet doorgaat.
Mijn vraag: ik heb een mondelinge overeenkomst die schriftelijk met verkoopsovereenkomst (weliswaar niet ondertekend) werd bevestigd. In de overeenkomst staat een schadevergoeding omschreven van 15% als verkoop niet doorgaat. Heb ik hier recht op? ondertussen hebben wij ons huis verkocht en moeten we dus snel op zoek naar een ander terwijl we dachten dat dit vlekkeloos kon gaan...