#5 , 13 jun 2014 10:39
Het zit zo:
In 2007 kreeg mijn moeder een depressie. Ze ging bij een psychiater die het niet nodig vond om haar te laten opnemen. Ambulante behandeling was goed.
Onder druk van een oom en tante ging ze bij een andere psychiater die haar wou laten opnemen. Ik was daar tegen gezien ook de kosten van zo'n opname. Die oom en tante hebben toen zo op haar ingepraat en haar als het ware naar het ziekenhuis gesleept. Enkele maanden later kregen we de rekening die om achterover te vallen was. Ook wilde de verzekeringsmaatschappij de kosten niet dekken omdat de diagnose "alcoholisme" was. Iets wat totaal uit de lucht gegrepen is, maar de oom en tante leven in zo'n fantasiewereld dat ze zelfs psychiaters rond hun vinger winden. Ze werd nog eens opgenomen begin 2008. Eigenlijk had de medicatie haar slechter en zwakker gemaakt en in die periode vroegen de tante en oom bewindvoering aan. Er ging dan een zitting door bij mijn moeder thuis. Wat er toen werd verteld, het leek wel een fragment uit een fantasy movie:
-ik heb een strafblad van hier tot in Tokyo ( heb een blanco strafblad), ben zwaar geestelijk gestoord, we mogen geen contact meer hebben met de grootmoeder ( ma van mijn ma en haar broer), ze willen dat het genoteerd wordt, mijn moeder werkt als prostitué, ze kan niet schrijven, is analfabeet, ... Mijn oom is toen naar mijn keel gesprongen, maar de vrederechter heeft hem toen ( was het einde van de zitting) op straat gezet.
Toen er destijds kinderen in de familie hun communie gingen toen, nam ze die apart en zei ze: God bestaat niet, ik zal u zeggen hoe de wereld is ontstaan, we zijn allemaal microbekes,...tegen kinderen van 7 jaar.
Wanneer ik ooit eens bij de politie ging voor een papier van goed gedrag en zeden, kreeg ik dat wel, maar werd ik door een niet snuggere agent geconfronteerd met meldingen over mij. Mijn tante zou gemeld hebben mijn muziek eens te luid stond, dat ik eens boos was weggereden,...
Om een lang verhaal kort te maken: mijn moeder heeft tonnen schulden door die opnames en eerlijk vind ik dat zij dat niet zou moeten betalen, onze eer is gekraakt door die sessie bij het vredegerecht, ze maakt onze naam overal zwart.
Mijn grootmoeder is nu 83 en ze manipuleren haar zo dat ze altijd doet wat zij hen vragen. Ze vragen haar om geen telefoon meer op te nemen voor haar dochter. Ze doet dat.
Mijn grootmoeder vraagt of haar zoon een zonnebril wil kopen voor haar, de goedkoopste. En dan komt hij thuis met een luxe-exemplaar van 500 euro. Ze zit ook altijd diep in de put als hij is geweest.
Hij doet haar financieel beheer buiten het weten van haar andere twee kinderen om. Hij heeft als enige een sleutel van haar appartement en komt daar ook zitten wanneer zij niet thuis is.
Feit is: die oom en tante zijn financieel zeer sterk. Ze denken dat de wereld aan hun voeten ligt en dat ze iedereen zomaar mogen belagen. Mochten ze worden geconvoceerd, weet ik al zeker dat ze flippen. Ze zullen meteen aangeven hoe deftig zij wel zijn en hoe marginaal wij niet zijn. Ze zullen een opsomming doen van hun eigendommen en hoe "gestoord" wij wel zijn.
Ik merk gewoon dat ze nu een bejaard mens de put in duwen, via haar weet ik dat ze ons zwart blijven maken.