Hallo
Ik ben een studente van 19 jaar en mijn ouders zijn al 18 jaar gescheiden. Ik woon sindsdien bij mijn mama te Gent. Als kind ging ik elk weekend bij mijn papa en in vakanties soms weken zoals afgesproken. Mijn papa heeft echter niet altijd slimme keuzes gemaakt in zijn leven en is met een nieuwe echtgenote in de schulden geraakt. De situatie waarin hij zich bevond was dan ook niet zo ideaal voor mij maar mijn band is nooit verslecht met mijn vader. Ik zag hem gewoon met de jaren minder. Dat was natuurlijk ook mijn keuze.
Nu is het nooit meer goed gekomen tussen mijn vader en moeder en heeft mijn moeder altijd geprobeerd hem het leven zuur te maken. Mijn vader had het soms moeilijk om alles te betalen aan mijn mama. Alimentatie heeft hij altijd netjes betaald maar extra kosten kwam soms wel wat later.. Ik heb het altijd begrepen maar mijn moeder natuurlijk niet. Dit jaar begon ik te studeren aan het unief en ging ik op kot. Niet dat ik ver van de faculteiten afwoon, maar omdat mijn moeder bij haar vriend inwoont en die heeft het nooit erg kunnen vinden met mij. Ik was een last. Maar deze het op kot gaan werd besloten tussen mij, mijn moeder en mijn grootmoeder. Mijn vader heeft hier nooit inspraak in gehad. Ook heb ik al sinds mijn 16e een brommer die ik zelf betaald heb en waar mijn mama de verzekering jaarlijks van betaald. Maar ook hierin hebben we nooit mijn papa betrokken. Mijn vader is ondertussen gescheiden en heeft ook al een nieuwe relatie. Hij zit nog steeds in schuldbemiddeling.
Nu vindt mijn moeder dat mijn vader van alles de helft moet betalen en dat het alimentatiebedrag moet verhoogd worden. Ze stuurde hem dus een afrekening van alle kosten van dit en vorig jaar. Mijn papa is hier niet mee akkoord en weigerde het te betalen. Hij heeft het al niet breed en door de schuldbemiddeling beslist hij ook niet echt zelf over zijn geld.
Mijn moeder dagvaardde hem en de zaak komt voor op 12 juni voor de vrederechter te Gent.
Ik heb zelf het dossier gelezen en de helft die er in staat is nonsens. Het doet me pijn zulke dingen te lezen want het zijn namelijk dingen die mijn moeder eens van mij heeft opgepikt en volledig uit de context heeft gehaald. Ik heb hier totaal geen inspraak gehad en ben niet akkoord met de dingen die ze aanhaalt en eist. Zoals ik al zei hebben we mijn vader nooit betrokken bij al die beslissingen en ik vind dan ook niet dat ze nu het recht heeft al dat geld op te eisen. Ook eist ze dingen zoals de helft van de bedragen voor 'vrijetijdsbestedingen en multimedia'. Ik werk zelf en betaal al die dingen zelf. Mijn grootmoeder is een erg grote sponsor, wat trouwens ook niet vermeld wordt in het dossier. Mijn moeder heeft echt niet meer zo veel kosten aan mij. Mijn vader wordt afgeschilderd als een verschrikkelijke vader terwijl dit absoluut niet het geval is. Ik kan dus al voorspellen dat mijn vader deze zaak waarschijnlijk zal verliezen aangezien hij een pro deo advocaat heeft in tegenstelling tot de advocaat die mijn moeder vertegenwoordigd dat een vriendje is van haar broer(die zelf advocaat is).
Ik zie mijn ouders dood graag maar dit gaat te ver. Dit is een persoonlijke strijd van mijn moeder die de ondergang van mijn vader zal betekenen. Ik wil dit niet laten gebeuren.
Nu vraag ik me af, is het mogelijk dat ik mijn verhaal zou kunnen doen aan de vrederechter? Dat ik als getuige voorkom? Niet dat ik partij wil trekken, maar toch de correcte feiten kan opnoemen en relativeren waar nodig? Wordt er geluisterd naar mij? Is dit slim of niet slim?
Alvast bedankt!