aan wat mag ik mij verwachten

7even
Topic Starter

aan wat mag ik mij verwachten

#1 , 05 mar 2008 09:39

wij wonen sedert 1januari appart na 12 jaar huwelijk
hebben samen een eigendom waarvoor er akkoord was dat ik haar 30.000 euro zou uitkeren ( als die er nog gaat zijn tegen dat we naar de rechtbank gaan )
zij werkt 13 uur per week en is in bijberoep zelfstandig ( volgens de kinderen werkt ze iedere dag van de week , is ze nooit thuis smiddags en asvaonds )

ik heb a jaren dezelfde job en verdien 2400 /maand bruto

wij hebben twe kids in billocatie

aanvankelijk werd vlgende EOT opgesteld :

zij kreeg eerste maand 1500 euro
daarna voor vijf maanden 500 euro
alle kindergeld
kids in billocatie
en ik keerde 30.000 euro voor huis uit
( ik kon het geheel niet betalen , er was niets van spaargeld in het gezin )

zij ging niet akkoord , omdat ze het co-ouderschap niet zag zitten
nu gaat ze vorderen op basis van onherstelbare ontwrikking van het huwelijk

ik heb er geen idee van aan wat ik mij moet of mag verwachten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar

#2 , 05 mar 2008 19:42

Hoe is jullie EOT tot stand gekomen? Met de hulp van een notaris, een advocaat of een bemiddelaar?

Je schrijft dat ze niet akkoord ging met verblijfsco-ouderschap. Betekent dit dat ze met al de rest wel akkoord ging (bv. rond het huis)? Zo ja, dan kan je dit deelakkoord laten homologeren door de rechtbank. Hierdoor wordt het afdwingbaar en zal de rechtbank enkel uitspraak doen omtrent de regeling voor de kinderen.

Is er over niets een akkoord dan zal de rechter hierover uitspraak doen wat de kinderen en het persoonlijk onderhoudsgeld betreft. Wat de goederen betreft zal er een notaris aangesteld worden voor vereffening en verdeling. Hou er rekening mee dat dit enige tijd kan duren alvorens alles geregeld is.

De echtscheiding kan op basis van onherstelbare ontwrichting aangevraagd worden waarbij
- ofwel de onherstelbare ontwrichting aangetoond wordt (bv. overspel, slagen en verwondingen, ...)
- ofwel de echtscheiding wordt uitgesproken op basis van 1 jaar feitelijke scheiding (1 echtgenoot doet de aanvraag)
- ofwel de echtscheiding wordt uitgesproken op basis van 6 maanden feitelijke scheiding (beide echtgenoten doen de aanvraag).

Misschien kan je haar voorstellen om met de hulp van een bemiddelaar in familiezaken opnieuw te gaan onderhandelen (= vrijwillige bemiddeling). Je kan dit voorstel ook doen op het moment dat de zaak een eerste maal behandeld wordt op de rechtbank (= gerechtelijke bemiddeling).

Deze onafhankelijke derde (de bemiddelaar) helpt echtparen om vanuit bekommernissen en wensen met elkaar te onderhandelen en niet vanuit standpunten. Tijdens zo'n bemiddeling kan dan onderzocht worden waarom ze een dergelijke regeling niet wenst en of dit vanuit het oogpunt als ouder is dan wel vanuit het oogpunt als (ex-)partner. Een bemiddelaar helpt mensen immers om ouderschap los te koppelen van partnerschap en helpt zoeken naar een oplossing die door alle betrokkenen als een goede regeling wordt ervaren.

Mijn ervaring leert dat er door deze onderhandelingstechniek vaak oplossingen worden gevonden, ook in die situaties waar het aanvankelijk ondenkbaar was én regelingen die mensen zelf afspreken worden in de praktijk ook vaker nageleefd dan door de rechter opgelegde regelingen....

7even
Topic Starter

#3 , 05 mar 2008 22:16

Ik ben een eerst keer naar een notaris gestapt nadat wij aanvankelijk ale besproken hadden onder elkaar . Maar ik was nog niet helemaal thuis en ze zei al dat ze toch niet akkoord ging ( ik had de indruk dat ze zich niet verwacht had dat ik onmiddellijk naar een notaris ging stappen )
Twee maanden later hebben we rond de tafel gaan zitten met onze advokaten erbij . ( zie EOT ) maar deze weigerde ze te tekenen omdat ze billocatie niet zag zitten . Een tweetal maand later kreeg ik ander voorstel van haar advokaat ( zelfde EOT maar deze keer wou ze onderhoudsgeld gedurende minstens één jaar en een riant voorschot op de inkoop van het huis ) , over het probleem met de billocatie weeral met geen woord gerept .
in totaliteit diende ik voor dit jaar alles samen haar 12.000 euro te geven ( is niet echt haalbaar voor mij )

Voor wat goederen betreft : ze is dus verhuisd , terwijl ik aan het werken was . Heeft ze alle kans gehad om alles mee tenemen wat ze wou en er werd op voorhand afgesproken wie wat zou meenemen en nadien ben ik nog alles gaan brengen dat hier lag dat van haar was .
, Persoonlijk zie ik daar het nut van een notaris niet meer in .

liggend geld was er toch al niet , zij beheerde de bankrekeningen allemaal
en voor zover ik weet waren die niet fameus

Reclame

bemiddelaar

#4 , 06 mar 2008 14:26

Misschien kan je overwegen om de hulp in te schakelen van een bemiddelaar in familiezaken (bij voorkeur ook geschoold als maatschappelijk werker, psycholoog, psychotherapeut, ...) om via ouderschapsbemiddeling tot een regeling te komen met betrekking tot de kinderen. Zoniet bestaat de kans dat de jeugdrechter een uitspraak doet waar 1 van de 2 ouders (of zelfs beide ouders) niet tevreden mee zijn en dit kan de start van jarenlange procedures betekenen...

7even
Topic Starter

#5 , 06 mar 2008 17:24

ik zie daar het nut niet van in
over de kinderen is er geen discussie co-ouderschap wordt immers niet betwist

bemiddelaar

#6 , 06 mar 2008 23:10

Ik vrees dat ik je niet goed begrijp dan want ik lees in je reacties
zij ging niet akkoord , omdat ze het co-ouderschap niet zag zitten
vandaar dat ik meende begrepen te hebben dat de discussie zich ook afspeelde omtrent de kinderen...

Als dit niet het geval is dan kan je ook op diezelfde bemiddelaar in familiezaken een beroep gaan doen om de andere gevolgen van de echtscheiding te gaan regelen (huis, persoonlijk onderhoudsgeld, ...). We noemen dit dan geen ouderschapsbemiddeling maar wel scheidingsbemiddeling. Maar je bent uiteraard vrij om de gerechtelijke weg te volgen en dan zal een rechter in jullie plaats beslissingen nemen.

Terug naar “Echtscheiding”