Dames,
Even de situatie kort schetsen. Ik ben sinds 2009 getrouwd, dit met een huwelijkscontract. In februari 2013 heb ik een W.C.O. aangevraagd en gekregen, deze is ondertussen volledig afgewerkt, mijn afbetalingsplan is gehomologeerd geraakt en sinds oktober 2013 zijn mijn afbetalingen beginnen lopen.
Mijn echtgenote zelf heeft in schuldbemiddeling (= een collectieve) gezeten tem. 2009. In april 2010 ben ik een autolening aangegaan, deze heb ik zonder problemen verkregen, ook al stond mijn echtgenote op dat moment nog geseind door haar Collectieve.
Dit laatste is niet echt relevant, maar onrechtstreeks wel de rede van mijn vraag.
Een tijdje terug sneuvelde de laptop van mijn echtgenote. Op zich geen drama, de aankoop van een nieuw toestel voor haar stond op de planning voor dit jaar, alleen speelt de timing ons wat parten. Te meer daar mijn echtgenote een fervent gamer is en een laptop voor haar daardoor een vrij kostelijke zaak is.
Gisteren besloot ze na veel wikken en wegen eens te gaan rondhoren en te kijken of ze een toestel naar haar gading kon vinden. Dit wou ze dan - indien mogelijk - op krediet aankopen. Ze heeft een mooi loon, een stabiele fulltime betrekking en staat normaliter nergens nog geseind.
Dus OK. Ze gaat naar een niet nader genoemd grootwarenhuis (ze is jong maar niet gek

- Er wordt haar naar een loonbrief gevraagd.
- Ze moet de bankkaart, die gelinkt is aan de rekening waarop haar loon wordt gestort, afgeven.
- Ze moet vervolgens - ook na vermelding van getrouwd te zijn met een huwelijkscontract (scheiding van goederen) - de gegevens van haar partner (ik uiteraard) ingeven.
Ik kan niets anders dan terugblikken naar de situatie in 2010 die erg gelijkaardig was, maar die wel een heel ander resultaat had:
De overeenkomsten:
- Ik vroeg een lening aan voor een kleine € 13 000 ( > de € 2 000 waar het nu over gaat)
- Mijn echtgenote stond op dat moment nog steeds geseind met haar Collectieve schuldbemiddeling.
- De lening werd prompt toegestaan.
- De situatie van mijn echtgenote werd vanwege het bestaan van het huwelijkscontract volledig buiten beschouwing gelaten bij het aanvragen van de lening.
- Het afstaan van een bankkaart is destijds nooit aan bod gekomen.
Ook stel ik mij vragen over het verplichte afstaan van haar bankkaart...