huur niet betaald- vredegerecht

sabrinad
Topic Starter

Re: huur niet betaald- vredegerecht

#16 , 27 mei 2014 20:37

Ik zit daar wel al in of had je gedacht dat ik voor mijn plezier dakloos wil worden? Maar men kan geen geld uitgeven dat er niets is, dat zijn de woorden van het OCMW en ze laten situaties aanslepen en maken ze erger.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#17 , 27 mei 2014 21:04

Dat bedoel ik niet, bedoel Collectieve Schuldenregeling.

3. De collectieve schuldenregeling

Indien blijkt dat een vrije schulbemiddeling onmogelijk kan volstaan om de schulden op een menswaardige manier af te lossen, dan kan men overgaan tot het indienen van een verzoekschrift voor een collectieve schuldenregeling. Dit verzoekschrift wordt gericht aan de arbeidsrechter. Deze oordeelt of uw verzoek toelaatbaar is.

Vervolgens stelt de rechter een schuldbemiddelaar aan die in samenspraak met u een regeling (= collectieve schuldenregeling) zal uitwerken met al uw schuldeisers. In deze fase zal de schuldbemiddelaar trachten te onderhandelen met uw schuldeisers.

Kan de schuldbemiddelaar niet tot een akkoord komen met uw schuldeisers, dan kan de rechter een gerechtelijke regeling opleggen met een maximale looptijd van vijf jaar.

Deze regeling kan volgende zaken omvatten:

• De herschikking van de betaling van de schulden
• De verlaging van de intrestvoeten
• De kwijtschelding van vergoedingen en kosten
• Elke andere begeleidingsmaatregel zoals een budgettaire begeleiding, de verplichting een ontwenningskuur te ondergaan, enz.

http://www.schuldbemiddelingaanvragen.b ... emiddeling" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#18 , 27 mei 2014 22:18

Regelgeving :
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.eerstehulpbijschulden.be/sch ... emiddelaar" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

sabrinad
Topic Starter

#19 , 27 mei 2014 22:31

bedankt, wat ik echter niet terugvind, is wat te doen als je nu al weet dat je schulden zal maken in de toekomst ( namelijk door te hoge huishuur)?

JPV

#20 , 28 mei 2014 07:20

bedankt, wat ik echter niet terugvind, is wat te doen als je nu al weet dat je schulden zal maken in de toekomst ( namelijk door te hoge huishuur)?
Die hoge huur opzeggen. Als de huur hoger is dan je inkomen dan heb je ofwel een gigantisch laag loon en heb je minstens recht op bijpassing tot aan leefloon, ofwel is de huur meer dan duizend euro per maand en heb je zeker nut aan het opzeggen van de huurovereenkomst, gezien iets van 500 euro per maand zéker vlot te vinden moet zijn (zelfs goedkoper via de sociale sector).

Ik vermoed dat het probleem eerder elders zit: ben je alleenstaand of woon je samen? Waarom geeft het ocmw (wss) geen financiele steun?

bambipower

#21 , 28 mei 2014 07:44

of toch die afbetaling van je auto?

sabrinad
Topic Starter

#22 , 28 mei 2014 11:05

auto is al even verkocht, is klein deel vd schulden mee afbetaald. Woonde ooit samen en kon daardoor dus die 1000 euro betalen. Het OCMW kan niet bijpassen, ik ben al eens voor zo'n vergadering gekomen en daaruit hadden ze beslist dat ik niets kreeg.

Vandebos

#23 , 28 mei 2014 11:48

Volg de goede raad die hier reeds werd gegeven: vraag via de handelsrechtbank een CSR procedure aan. Uw schuldeisers zijn dan verplicht via hem te werken. De aflossing van de schulden gebeurt op een ritme dat u toelaat te leven (welliswaar onder strenge budgettaire beperkingen, maar die heeft u nu ook al.), een mogelijke kwijtscheldingsprocedure kan op een professionele wijze ingeleid worden en u heeft op termijn uitzicht om van de schulden verlost te zijn.

Het is juist voor omstandigheden zoals de uwe dat dit systeem in het leven werd geroepen. Ik ga hier niet beweren dat het een pretje is, maar het biedt op termijn een echte permanente oplossing voor diegenen die er echt werk van willen maken.

KJ86

#24 , 28 mei 2014 13:30

Ik denk niet dat het verstandig is in deze zaak om advies in te winnen op het internet terwijl er gratis sociaal werkers ter beschikking staan via het CAW. Die mensen doen niets anders dan problemen als die van u oplossen. Zij kunnen u dan ook het best begeleiden en het kost u helemaal niets. Het enige wat u moet doen is contact opnemen met het CAW, een afspraak maken met een sociaal werker en de rest volgt vanzelf. Zij begeleiden u individueel tot u terug normaal kan functioneren in onze maatschappij (in uw geval tot u terug de schulden te baas kunt). Zij kunnen aan de hand van uw schulden bepalen of dat CSR interessant is of niet en het allerbelangrijkste de sociaal werker gaat tezamen met u een oplossing uitwerken voor het probleem die tot de schulden geleid hebben, want dat is momenteel nog altijd niet opgelost.

sloeberken

#25 , 28 mei 2014 14:31

Het CAW kan niet meer bereiken dan het OCMW.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#26 , 28 mei 2014 17:00

Het CAW kan niet meer bereiken dan het OCMW.
CAW heeft meer maatschappelijk werkers ter beschikking, waardoor een betere begeleiding mogelijk is. Zij kunnen u helpen van een goed gesprek over uw problemen tot begeleid wonen in een opvangcentrum. Afhankelijk van de ernst van de situatie uiteraard.

Zie info op onderstaande link:

http://www.caw.be/woonbegeleiding

JPV

#27 , 30 mei 2014 07:51

Ik denk dat hij vooral bedoelt dat er financieel iets schort, dat dit eerst opgelost moet worden. Slechts weinig CAW's zullen om financiele redenen iemand zélf opvangen in een opvangcentrum, zonder tussenkomst OCMW.

De reden waarom het OCMW niet tussenkomst met budgetbegeleiding heeft de OP niet gegeven, lijkt me.

Terug naar “Huren”