Persoonlijke lening van ex-partner mee ondertekend

Kleinewolf
Topic Starter

Persoonlijke lening van ex-partner mee ondertekend

#1 , 25 mei 2014 23:34

Beste,

Ik heb enkele maanden geleden een persoonlijke lening die mn ex partner (wettelijk samenwonend) aangegaan was, mee ondertekend.
Enkel daarmee kon ze die die lening ook krijgen. Zij heeft dat bedrag gebruikt om haar schulden af te betalen.
Nu is onze relatie door mij beëindigd en wil ze dat ik ook een deel van die lening betaal.
Op papier is die lening natuurlijk van ons beide maar in werkelijkheid heb ik daar geen euro van gezien en vind ik het heel rot dat ik hiervoor ook zou opdraaien.
Het bedrag is destijds gestort op haar rekening en niet onze gezamelijke, geen idee of dat een verschil zou maken.

Heb ik juridisch gezien een poot om op te staan of maak ik geen enkele kans bij welke gerechtelijke instantie dan ook?
Ik wil ook geen emmers geld aan een juridische procedure hangen indien ik er toch als verliezer zou uitkomen.

Voor alle duidelijkheid, tot hiertoe is er nog geen probleem met de bank en is alles iedere maand betaalt, maar dit zou in de toekomst wel kunnen veranderen als ik weiger aan mijn ex om mee bij te dragen.

Uiteindelijk heb ik ook veel meer te verliezen dan zij, ik heb een eigen huis en hypotheek, zij heeft amper iets...

Alvast bedankt voor de reactie!

Groetjes,

Nico

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod

#2 , 26 mei 2014 06:13

Jij bent mede-ontlener, dus als uw ex-partner stopt met betalen zal de kredietgever u aanspreken.

Indien u dan ook niet betaald kan u onder andere als resultaat op de "zwarte" lijst van de nationale bank terechtkomen, en indien de gerechtsdeurwaarders niets of veel te weinig bij uw ex-partner kunnen halen zullen ze bij u komen aankloppen!

Juridisch bent u medeverantwoordelijk voor het volledige ontleende bedrag.

M.a.w. uw ex-partner kan in principe u niet verplichten de helft elke maand mee af te betalen, maar indien zij stopt met betalen en de financiële instelling kan niets of niet voldoende van de schuld bij uw ex-partner recupereren dan kan (en zal) de volledige uitstaande schuld op u verhaald worden.

Kleinewolf
Topic Starter

#3 , 26 mei 2014 17:41

Bedankt al voor de reactie. Ik had al een vermoeden dat de vork zo aan de steel zit...
Zeer vervelend natuurlijk maar juridisch gezien telt enkel hetgeen op papier staat en niet zoals het in werkelijkheid is, en jammer genoeg is die lening op papier van ons beiden.

Het gaat over bedragen die niet onoverkomelijk zijn, maar ik had natuurlijk graag andere dingen gedaan met mijn centjes dan het aan een lening te hangen waarvan ik niets heb gekregen :)

Groetjes,

Nico

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mei 2014 18:54

U kan natuurlijk uw ex-vriendin daar wel op aanspreken en haar via AS erop wijzen dat u om haar te helpen hebt mee getekend en dat u verwacht dat ze bedrag X tegen datum Y aan u terugbetaald.
Dit in vb maandelijkse betalingen van € Z.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”