Daarnaast is het ook niet eerlijk om iedereen over dezelfde kam te scheren als 'profiteurs/misbruikers' en vervolgens zelf naar een 'creatieve oplossing', zoals je zelf zegt, te zoeken om de uitkeringen van jouw zus te optimaliseren. Ben je dan niet op dezelfde manier bezig als deze zogenaamde profiteurs?
Absoluut! Wat is het alternatief? Stel dat het nekletsel iets van lange(re) duur zal worden?
Een half jaartje geen hypotheek betalen dan?
Als de VDAB-consulente haar geen bijscholing had aangepraat was ze 'waarschijnlijk' al lang terug aan't werk geweest.
Ze is ook enkel op dat voorstel ingegaan omdat haar uitkering tijdens de opleiding niet zou dalen en ze dus geen angst moest hebben voor nog meer inkomensverlies. Anders had ze vast en zeker intensief naar werk gezocht en gevonden! Al was het maar iets tijdelijks en overbruggend.
Iedereen wenst op zo'n gedwongen moment het hoogst haalbare vervangingsinkomen, je moet al heel erg hypocriet zijn om dat te ontkennen. Verschil tussen een profiteur en iemand die ten volle zijn sociale rechten wil doen gelden lijkt mij toch duidelijk? Mijn zus wil werken, ze kan niet! Ze verlangt geen gratis inkomen, ze heeft daar in het verleden voor gewerkt. Voor mij althans een enorm verschil met de profiteurs die ik voor ogen heb.
Dus als ik het goed begrijp dan zal aan het werk gaan en doorbijten voor een korte periode geen verschil maken op de ziekte-uitkering?
Wordt dat niet berekend op het laatst verdiende loon dan?