Aankoop tweedehands wagen bij dealer

DirkM99
Topic Starter

Aankoop tweedehands wagen bij dealer

#1 , 18 mei 2014 23:45

Hallo allemaal

Laatst heb ik een tweedehands wagen aangekocht. Een Ford van 2008 met 150.000 kms. Deze heb ik aangekocht van een Ford garage zelf voor 6500€. Deze stond geadverteerd op Kapaza en was omschreven als een auto die in perfecte staat is.

Na bezichtiging van de auto (hier en daar een krasje) en een korte testrit besloot ik hem te nemen. De garagist zei me dat hij me geen garantie kan geven omdat het een overnamewagen was. Dag erna ben ik hem gaan ophalen nadat hij hem heeft gekeurd voor verkoop.

Heb deze wagen per cheque betaald. De garagist heeft op de factuur vermeldt: auto verkocht zonder garantie, wagen bestemd voor opmaak :!: Toen ik dit las wou ik de wagen niet maar hij zei dat dit een standaard was bij overnamewagens en heb hem toch genomen.

2dagen later nog geen 200km later begint da wagen anders te draaien (onregelmatig) en maakt de koppeling constant lawaai.

Ik weet me totaal geen raad. Zoiezo gaat de garagist me wegsturen omdat ik geen garantie heb. Maar heb deze wagen echt nodig voor men invalide zus (het is een busje). Momenteel vertrouw ik het niet om met de wagen te rijden omdat het lawaai erger wordt.

Welke stappen kan ik ondernemen? Moet ik gewoon de wagen herstellen op eigen kosten :?:

Alvast dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 mei 2014 01:04

Die handelaar moet verplicht 1 jaar garantie geven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken

#3 , 19 mei 2014 07:52

Als de factuur op de garage staat heb je 1 jaar waarborg ook al staat het anders vermeld op de factuur welke nietig is. Stel de garagehouder in gebreke met een AS zo snel mogelijk dat je bewijs hebt.

http://www.bfov.be/index.php/dossiers-n ... voertuigen" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

LeenW

#4 , 19 mei 2014 09:26

Als het zo op de factuur staat, heb je geen wagen gekocht maar een hoop onderdelen, hier is inderdaad geen garantie voor.

Maffiapraktijken dus, maar hoe lang is het geleden dat u hem gekocht hebt? Nu tegen de factuur gaan protesteren kan mogelijk niet meer.

Jef 007

#5 , 19 mei 2014 09:29

mogelijks staat op het factuur de oude eigenaar als verkoper (zodat de garagist geen garantie hoeft te geven)
u dient de hoofdzetel v

Jef 007

#6 , 19 mei 2014 09:29

mogelijks staat op het factuur de oude eigenaar als verkoper (zodat de garagist geen garantie hoeft te geven)
u dient de hoofdzetel van Ford in Belgie te contacteren en het geval uit te leggen ( helpt soms)

sloeberken

#7 , 19 mei 2014 10:40

Als het zo op de factuur staat, heb je geen wagen gekocht maar een hoop onderdelen, hier is inderdaad geen garantie voor.

Maffiapraktijken dus, maar hoe lang is het geleden dat u hem gekocht hebt? Nu tegen de factuur gaan protesteren kan mogelijk niet meer.

Klopt niet, auto is gekeurd geweest voor verkoop.

sloeberken

#8 , 19 mei 2014 10:44

Wagen is betaald met cheque aan garagist, als hij geen waarborg geeft, heeft hij fraude gepleegd om zo de waarborg te ontlopen.
Is er btw aangerekend op de factuur.

DirkM99
Topic Starter

#9 , 19 mei 2014 11:47

Alvast dank voor alle antwoorden.

De wagen is een week geleden aangekocht. Een dikke 200km mee gereden tot hier toe.

Factuur is van de garage zelf met logo en dergelijke. En op deze sta ik als koper.

Op de factuur staat wel degelijk de omschrijving van de wagen en niet dat ik onderdelen heb gekocht.

Ik heb zelf nog de advertentie waarop staat dat de wagen in perfecte staat is. Er hong zelfs een bordje aan dat het een topoccasie is.

Hij zei me dat dit de handelswijze was bij overnamewagens.

Welke stappen kan ik het best ondernemen? Direct naar hem toe gaan of eerst een check-up laten doen bij een andere garage?

Wil er zo spoedig mogelijk werk van maken zodat ik het verwijt niet krijg te lang te hebben gewacht.

ddanck
Contacteer: Website

#10 , 19 mei 2014 12:30

Beste

Wachten doet u inderdaad best niet te lang. Verborgen gebreken dienen namelijk binnen korte termijn te worden kenbaar gemaakt.

Anderzijds geniet u nog steeds de wettelijke garantie, die een jaar bedraagt.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

DirkM99
Topic Starter

#11 , 19 mei 2014 23:51

Dus is het de beste oplossing rechtstreeks naar de garage te gaan? Of hoe kan ik dit het beste aanpakken.

Alvast dank voor de hulp

sloeberken

#12 , 20 mei 2014 11:24

Eerst en vooral hem in gebreke stellen met aangetekend schrijven met omschrijving van gebreken en dat deze zo vlug als mogelijk moeten hersteld worden onder de verplichte garantie.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 mei 2014 11:26

regelgeving
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

DirkM99
Topic Starter

#14 , 22 mei 2014 11:30

Hey

Wou jullie even op de hoogte houden. Gisteren belde ik de garage ivm de problemen. Hij vroeg me om hem vandaag te brengen om hem na te kijken.

Morgen wist hij me meer te vertellen. Hij was in ieder geval niet te tevreden. Als je geen problemen wilt moet je maar een nieuwe auto kopen was zijn antwoord.
Laatst gewijzigd door DirkM99 op 22 mei 2014 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.

sloeberken

#15 , 22 mei 2014 11:38

Is hij die moet zorgen dat hij tweedehandswagens verkoopt die in orde zijn voor verkoop, anders moet hij die maar verkopen voor export.

Terug naar “Consumenten Koop”