1 & 2 eurocent weigeren

spanie42
Topic Starter

1 & 2 eurocent weigeren

#1 , 09 mei 2014 12:39

Aan de ingang van het openbaar toilet in het Gentse Sint Pietersstationstation hangt volgend bordje:

ALS BETALING AAVAARDEN WIJ GEEN GELDSTUKKEN VAN 1 EN 2 EUROCENT

Mag men weigeren kleine muntstukken te aanvaarden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 09 mei 2014 14:12

neen, dat mogen ze niet. Dit is nog altijd een wettelijk betaalmiddel.
De vraag is natuurlijk, moet je betalen voor of na het plasje?
Als je voor de plaspleging moet betalen, staat het toiletbedrijf natuurlijk in de sterkste positie :-)

Oude Belg

#3 , 09 mei 2014 15:08

Deze muntstukken zijn géén wettig betaalmiddel, ze zijn pasmunt. Normaal wordt aangenomen dat je ze kan gebruiken om te betalen als je niet meer dan 50 muntstukken gebruikt. Maar als je voor me staat in de supermarkt en je betaalt met 50 muntstukjes..... :evil:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Lightning

#4 , 09 mei 2014 15:16

Deze muntstukken zijn géén wettig betaalmiddel, ze zijn pasmunt...
Wetgeving?

eylis

#5 , 09 mei 2014 15:21

oude belg, kan je dat even uitleggen? Hoezo geen wettelijk/wettig betaalmiddel?
Ik verwijs naar de wettelijke informatiesite Wikifin (FSMA) die stelt dat p(l)asmunt een wettig betaalmiddel is.
Het gaat hier bovendien over een marktsegement waar je (uit de aard van de zaak) met klein p(l)asmunt moet betalen. Voor een plaspauze kan je toch redelijkerwijze aannemen dat de "factuur" nooit meer dan 2 euro per persoon zal bedragen?
Daar zou eerder een bordje mogen hangen dat er niet teruggeven wordt op biljetten van 100 euro....

Oude Belg

#6 , 09 mei 2014 21:16

http://www.nbb.be/pub/faq/r2q13.htm?l=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eylis

#7 , 09 mei 2014 21:42

wel oude belg, daar begrijp ik uit dat het stationWC niet zomaar "d'office" 1of 2centjes mag weigeren. Wel dat een klant enkel met veel 1centjes betaalt....

Oude Belg

#8 , 10 mei 2014 10:51

Klopt. Ze mag pas weigeren als er met meer dan 50 muntjes betaald wordt. Het is ook logisch; op youtube vind je filmpjes uit de VS waar iemand een boete van honderden dollars betaalt met een paar emmers kleingeld. Om dat soort onzin te vermijden is deze grens gesteld.

spanie42
Topic Starter

#9 , 13 jul 2014 17:39

Ik kreeg ondertussen een vriendelijk telefoontje van de ombudsman NMBS. Met de mededeling dat dit inderdaad niet mag. Het bordje werd ondertussen verwijderd !

deheugden

#10 , 10 okt 2014 19:32

winkels gaan nu afronden, dat vind ik net zo erg

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 okt 2014 19:38

Die afronding op het EINDBEDRAG is wettellijk geregeld en is in evenveel gevallen in uw voordeel en in evenveel gevallen in uw nadeel.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1500,d.ZGU" onclick="window.open(this.href);return false;

deheugden

#12 , 11 okt 2014 11:57

Die afronding op het EINDBEDRAG is wettellijk geregeld en is in evenveel gevallen in uw voordeel en in evenveel gevallen in uw nadeel.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1500,d.ZGU" onclick="window.open(this.href);return false;

Jawel, maar meestal is dat gewoon in je nadeel. Plus, de volgende stap is dat de winkels de 1 en 2 centen niet meer gaan aannemen. Groot "voorbeeld" in deze is Nederland, daar zijn al winkels(Toychamp bijv.) waar ze de 1 en 2 centen niet meer accepteren.

mava105

#13 , 11 okt 2014 12:21

[Jawel, maar meestal is dat gewoon in je nadeel. .
Heb jij daar wetenschappelijk bewijs van of is het van horen zeggen, die het dan weer hebben van horen zeggen.

denlowie

#14 , 11 okt 2014 12:40

Er zijn studies geweest in Nederland waar uit gebleken is dat het geen enkel nadeel is voor de klant.

Dit schrijft ing nederland.
Het afronden van contante betalingen aan de kassa is onder de streep voor iedereen gunstig. Dat vindt Detailhandel Nederland.

https://www.ing.nl/nieuws/nieuws_en_per ... visit=true
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

deheugden

#15 , 13 okt 2014 08:32

Wij van wc eend...detailhandel spreekt natuurlijk voor eigen parochie. Buiten dat, ik woon tegen de grens aan en moet gevoelsmatig vaker meer betalen dan minder a.g.v. de afronding

Terug naar “Andere”