Eisen van schadevergoeding

LeenW

Re: Eisen van schadevergoeding

#16 , 30 apr 2014 09:59

Akkoord met JPV, u hebt meer kans ongelijk te krijgen dan een schadevergoeding te ontvangen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#17 , 30 apr 2014 10:44

k heb het wel iets te simpel gezegd wss, technisch zal dat eerste contract wel geannuleerd zijn (indien nog niet gebruikt voor de datum van het begin van contract), waarna een nieuw stilzwijgend contract volgt door ingebruikname van het proximusabonnement.

Lise_1985
Topic Starter

#18 , 30 apr 2014 12:41

Bedankt allemaal voor jullie bijdrage.
Ik weet nu wat ik moet doen.
Of het ooit voorkomt, weet ik niet.
Het is mij nu in ieder geval zeer duidelijk dat ik alles duidelijk dien neer te schrijven, met de nodige bewijzen.

Klein verschil: ik heb het contract niet opgezegd, ik heb gevraagd om het om te zetten naar een andere formule. Vandaar dat ik het ook vrij logisch vind dat ik dit ben blijven gebruiken. Ik had immers niet de bedoeling de dienstverlening stop te zetten. Maar zoals al eerder gezegd, de beslissing ligt in handen van de rechter. Jullie hebben me er in ieder geval al op gewezen dat ik werkelijk ieder detail zal moeten bewijzen.

Heel erg bedankt!

Reclame

Lise_1985
Topic Starter

#19 , 30 apr 2014 12:46

Nog even vergeten te zeggen in de vorige post, als er nog dingen zijn waar ik rekening mee moet houden, dan mag je die ook alvast meedelen. Het is duidelijk dat jullie erg goed op de hoogte zijn van deze zaken.

LeenW

#20 , 30 apr 2014 15:12

Dus, om samen te vatten, eigenlijk hebt u eerst 2x onterecht beltegoed gekregen (hoewel u daar expliciet niet om gevraagd had) en hebt u dit opgebruikt in plaats van handmatig op te laden?

Lise_1985
Topic Starter

#21 , 05 mei 2014 10:26

Om samen te vatten: mijn kaart werd opgeladen zonder dat ik hierom gevraagd heb, waardoor mijn eigen tegoed kwam te vervallen.

En nog meer: vinden jullie het dan correct dat mijn kaart tóch opgeladen wordt, terwijl ik twee maal gebeld heb + gemaild om te zeggen dat ik dit niet wil.
En dan zou ik er nog voor moeten betalen ook?

Ik stel het even anders: U wenst uw huis te laten schilderen in het wit. U gaat naar de winkel, daar verkopen ze u reeds alle materialen die de schilders nodig zullen hebben, inclusief de witte verf. Verder delen ze u daar mee dat u via het internet uw aanvraag moet doen, waar u dan ook meteen uw kleur moet aanduiden.
U komt op de website en ziet dat "wit" niet beschikbaar is, enkel "geel". Er staat ook in de algemene voorwaarden dat u ten alle tijden contact kan opnemen om van kleur te wijzigen zonder extra kosten, zonder "opzegtermijnen", zolang u huis nog niet geschilderd werd.
Vervolgens belt u naar de firma, en wijzigt u naar "wit". U belt nogmaals om zeker te zijn dat het in orde is. Vervolgens stuurt u nog een mailtje om te zeggen dat het "wit" moet zijn, en niet "geel". Daarna komen ze bij u langs en schilderen ze... geel... Vindt u dan dat u die gele verf moet betalen? En dat terwijl u die witte dan al gekocht had? U hebt maar gedaan wat ze in de winkel gezegd hadden, en aan de telefoon heeft NIEMAND u vertelt dat er een probleem zou zijn, alles ging in orde komen. En na de eerste laag "geel", belt u het bedrijf... Waarna ze een maand later gewoon nog een tweede laag doen??? Dan is het toch vrij duidelijk waar het is misgegaan?

't Is maar om een vergelijking op die samenvatting te maken...

Gelukkig heb ik als bewijs een mailtje dat door hen beantwoord werd + de mail die aantoont dat er inderdaad technische problemen waren, anders had ik inderdaad met mijn rug tegen de muur gestaan.

Trouwens, het beltegoed stond ook al op mijn kaart en mijn 2gb gratis internet is tot tweemaal toe komen te vervallen dankzij die automatische herladingen. Verder heb ik de 2 gb die ik dan daarna gratis kreeg ook niet steeds opgebruikt...

JPV

#22 , 05 mei 2014 10:35

Door een oplading vervalt je tegoed? Da's de eerste keer dat ik daarvan hoor...

en je vergelijking klopt niet. Het juridisch probleem is dat je van een DIENST gebruik maakt. Je kan dat niet vergelijken met een wit/geel product.

LeenW

#23 , 05 mei 2014 14:28

Ja, dat stuk kon ik ook niet volgen. Dus in feite komt het op hetzelfde neer, je hebt geen extra krediet gekregen. In dat geval kunt u ook een tegenvordering maken natuurlijk, u hebt 2 keer manueel opgeladen en dat werd verwijderd.

Lise_1985
Topic Starter

#24 , 06 mei 2014 10:16

Als je voor €20 oplaadt, krijg je 2gb gratis internet.
Maar door opnieuw op te laden, vervalt je vorige 2GB.
30 dagen na je laatste herlading vervalt het tegoed van 2GB ook.
Aangezien ik die herlaadkaart enkel en alleen voor internet gebruikte was dat dus wel belangrijk voor mij.

Dus... ik had mijn kaart herladen, daarna herlaadt Proximus voor €20 ---> mijn resterende GB's zijn gewoon verdwenen.

Ik heb Proximus ook tot tweemaal toe gebeld, en hem gevraagd om die €20 gewoon weer van mijn kaart te halen, en de situatie te herstellen. Zij hebben dit nooit willen doen.

Valt dit trouwens niet onder "gedwongen verkoop"?
Ik heb toch duidelijk weergegeven dat ik die dienst niet wou?

JPV

#25 , 06 mei 2014 13:34

ok, nu weten we al wat meer. Om nu de situatie correct te kunnen inschatten, hebben we nodig:

- de datum waarop je via internet je contract bestelde
- de datum waarop je de opzegging verstuurd hebt én de datum waarop ze daar positief reageerden
- de datum dat je contract van start ging
- de datum waarop je manueel zou herladen hebben
- de datum waarop je automatisch herladen werd
- de periode waarbij je gebruik maakte van het mobiel internet (of beter: de data waarbij je géén gebruik maakte van mobiel internet).
Valt dit trouwens niet onder "gedwongen verkoop"?
Ik heb toch duidelijk weergegeven dat ik die dienst niet wou?
niemand heeft je verplicht om de dienst mobiel internet te gebruiken, dus die vlieger gaat alvast niet op.

Lise_1985
Topic Starter

#26 , 09 mei 2014 09:24

- de datum waarop je via internet je contract bestelde
- de datum waarop je de opzegging verstuurd hebt én de datum waarop ze daar positief reageerden
- de datum dat je contract van start ging
- de datum waarop je manueel zou herladen hebben
= allemaal dezelfde datum.
Ik heb het contract via internet besteld, en onmiddellijk Proximus gebeld (2x).
Mijn contract was nog niet van start gegaan owv technische problemen.
Alles zou aangepast worden, geen enkel probleem...
Mijn buikgevoel voorspelde wel een probleem dus MAXIMUM 2u later stuur ik de mail waarin ik nog eens uitleg dat ik géén automatische herladingen wil, maar handmatig herladen. (maar volgens mij was het zelfs binnen het half uur).
Ik krijg =/- half uurtje later mail terug dat ze het in orde zullen brengen + een automatisch mailtje dat er technische problemen zijn.

- de datum waarop je automatisch herladen werd
een maand nadat ik het contract heb afgesloten = een maand later dan vorige datum.
Ik heb hen toen onmiddellijk opgebeld en opnieuw uitgelegd dat ik dat niet wou. Gevraagd om het tegoed eraf te halen, maar "Helaas mevrouw, dat kunnen we niet doen".
Na veel aandringen wordt er me beloofd om contact met mij op te nemen om de situatie recht te zetten, maar ik hoor niemand.
Een maand later wordt er opnieuw automatisch herladen.
Nu stuur ik een aangetekend schrijven met de vraag om de situatie recht te zetten. En ook met de vraag om mij te bellen indien het niet duidelijk is.
Mét verwijzing nr de e-mails e.d.
Na een herinneringsfactuur bel ik hen opnieuw op.... en ze beweren dat ze geen aangetekend schrijven hebben gehad...
De automatische herladingen stoppen nu wel.

- de periode waarbij je gebruik maakte van het mobiel internet (of beter: de data waarbij je géén gebruik maakte van mobiel internet).
Dat is moeilijker te zeggen... Ik heb hen gevraagd om een overzicht van wanneer ik hoeveel GB heb verbruikt e.d. maar dat willen ze me niet bezorgen.
"Helaas mevrouw dat is niet mogelijk"...

Toen het mij duidelijk werd dat Proximus niet meer van plan was de situatie recht te zetten, ben ik gestopt met hun internet te gebruiken.
Met zo'n diensten wens ik niet langer samen te werken. Gevolg: ik heb nu een usb-stick liggen die ik niet meer kan gebruiken, die ik van hen moest kopen om te kunnen surfen + de kosten van de sim-kaart die ze me in de winkel verkocht hebben + de kosten het aangetekend schrijven.

Wat ik nog extra wens mee te geven:
Ik ging dus eerst naar de winkel, een officiële Proximuswinkel, om die specifieke formule af te sluiten. Daar deelden ze me mee dat dit enkel kon via internet. Maar dat ik dus wel al een simkaart + herlaadkaart + stick moest kopen. Dat heb ik gedaan.
Vervolgens kon ik op hun website niet aanduiden dat ik "handmatig herladen" wou kiezen. die optie was niet beschikbaar.
Die optie was wél beschikbaar indien ik een nieuwe simkaart wenste te bestellen...

JPV

#27 , 09 mei 2014 12:50

Bij afwezigheid van de exacte data eens fictieve data gebruikt en van daaruit vertrokken:

1/1/2014 om 10u: aanvang contract
1/1/2014 om 11u: manuele lading door jezelf
1/1/2014 om 16u: na contact met proximus: opzegging contract

Eigenlijk had je om 16u dan géén contract meer en had je dan ook je internet niet meer moeten gebruiken. Dan had je het recht om die manuele herlading terug te krijgen.

Wat ik vermoed is dat jij, ondanks die opzegging, toch internet hebt blijven gebruiken onder het motto "ik ga die 20 euro nog opgebruiken". Voor de GSM-dienst is dat echter het sein, juridisch correct, dat je afziet van de opzegging en de originele overeenkomst stilzwijgend terug actief wordt gemaakt. Zij herladen dan ook na die 30 dagen correct, gezien je blijft gebruik maken van hun dienst, volgens de stilzwijgende overeenkomst.

Daarna heb je waarschijnlijk geen nieuwe opzeg gestuurd en hebben ze blijven herladen tot ze in onderling akkoord met jou de overeenkomst hebben stopgezet of minstens je wettelijke maand opzeg toegepast.

De USB-stick staat overigens juridisch los van het abonnement, dat kan je ook gebruiken voor andere GSM-providers.

Lise_1985
Topic Starter

#28 , 09 mei 2014 13:08

Wat je zegt klopt écht niet... ik heb mijn abonnement gewijzigd naar een andere formule. Nog voor het eigenlijke abonnement van start ging, want door technische problemen was dat nog niet actief.
Ik heb dit telefonisch gedaan, en voor alle zekerheid ook een mail gestuurd die ze beantwoord hebben.
En dit allemaal binnen de twee uur nadat ik het geactiveerd heb.
Na een maand herladen ze me de eerste maal automatisch. Ik had het zelf nog niet gemerkt. Na enkele dagen krijg ik een factuur aan. Ik neem onmiddellijk contact op met hen. Ik zie inderdaad in smsjes dat er staat dat er automatisch herladen is.
Ze zouden me terug bellen om het te bespreken, maar ik hoor niemand.
Een maand later gebeurt hetzelfde opnieuw, alweer een automatische herlading.
Nu stuur ik een aangetekend schrijven. Eindelijk stoppen de herladingen.
Indien er een aangetekend schrijven nodig was hadden ze me dat op de eerste dag al moeten zeggen, en niet zeggen "alles komt in orde, we wijzigen het voor u".

Uiteraard ben ik het internet blijven gebruiken, ik ben ook handmatig blijven herladen hoor...
Ik heb nooit iets stopgezet, enkel gewijzigd.
Als ze zeggen dat het in orde komt, mag ik daar eigenlijk al vanuit gaan.
Maar dat deed ik niet, ik stuurde nog extra een mail, die ze zelf beantwoord hebben dat het in orde zou komen...
Moest er nu één x herladen zijn, dan zou ik nog kunnen begrijpen dat ze zeggen: een abonnementsperiode die van start is gegaan moet betaald worden, maar dat er tweemaal herladen is wijst erop dat zij niet hebben gedaan wat ze beloofd hadden.

Want toen ik op dag 1 belde heeft niemand mij verteld dat het een probleem was.
Ook niet in de mail.

JPV

#29 , 09 mei 2014 16:48

Wat je zegt klopt écht niet... ik heb mijn abonnement gewijzigd naar een andere formule. Nog voor het eigenlijke abonnement van start ging, want door technische problemen was dat nog niet actief.

...Ik heb nooit iets stopgezet, enkel gewijzigd.
je zei letterlijk:
= allemaal dezelfde datum.
Zij hebben mijn mail van opzegging positief beantwoord NOG VOOR MIJN CONTRACT VAN START GING.[/quote]

Kan je eens de exacte tekst van je "mail van opzegging" geven? Ofwel heb je op(=stop)gezegd, ofwel niet.

Lise_1985
Topic Starter

#30 , 13 mei 2014 13:54

Mijn mail aan hen:

Beste,

Vanmorgen ging ik naar de winkel, omdat ik graag Generation Connect wou worden, met een PrePaidkaart.
In de winkel heb ik een Pay&Go-kaart gekocht, een herlaadkaart van €25, en een USB-modem van Vodafone.
Volgens de winkel zelf konden zij dit niet voor mij activeren, maar moest ik dit zelf doen op de website.
Eerst moest ik de sim-kaart activeren, door er even mee te bellen, en daarna opladen voor €25. Dit heb ik gedaan.

Ik ben naar de website gegaan. Een gewone activatie, waarbij ik gebruik zou maken van de prepaidkaarten lukte niet, dus heb ik maar aangeduid dat het met een maandelijkse herlading van €20 mocht gaan, aangezien ik 14 dagen bedenktijd krijg.
Daarna heb ik telefonisch contact opgenomen met uw diensten. Daar werd ik een aantal keren doorgestuurd.

Momenteel heb ik met vier verschillende mensen gesproken, en is het mij helemaal niet meer duidelijk of de zaken nu in orde zijn of niet, vandaar deze mail.
Ik noteer het even voor u:
-xxx is het GSM-nummer
-Mijn gegevens: xxx
-Referentienummer: xxx
-Ik wil graag Generation Connect zijn, en voorlopig met een PrePaidkaart van €20, waarbij ik zelf kies wanneer ik herlaad. Is dit momenteel in orde? Moest het niet in orde zijn, graag dan bericht wanneer het wel in orde is.
Na een evaluatieperiode zou ik mogelijk graag omschakelen naar de maandelijkse herlading, hoe verloopt deze stap?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groeten,
xxx

Terug naar “Consumenten Koop”