Situatie april 2013: ik rij met de auto een privéparking op aan de linkerkant van de baan. Daarbij moet ik een fietspad oversteken (er is langs beide kanten van de weg een fietspad). Ik kijk naar rechts en merk geen fietsers dus zet aan om het fietspad over te steken. Net op dat moment vlamt een brommertje DAX 49cc met twee personen in mijn wiel. De bestuurster heeft een bloedende vinger en er wordt politie en ziekenwagen bijgehaald. Ze is 18, en ik heb twijfels over al dan niet helm van de bijrijder.
Ik verklaar aan de politie dat "wanneer ik met mijn eerste wielen van het voertuig op het fietspad ben, stop ik mijn voertuig. Ik wil nog mijn voertuig achteruit rijden, maar ik heb daar geen tijd meer voor." PV opgemaakt, ongeveer 1 jaar geleden. Verzekering erkent vorig jaar na opvragen van het strafdossier (dat meteen geseponeerd werd door het gerecht) dat de brommer uit verkeerde richting komt en wil dit zo ook verdedigen en mij in gelijk stellen. Verzekering tegenpartij zegt 1 jaar later echter dat ik deels aansprakelijk ben omdat ik ook een manoeuver deed. Plots wil mijn verzekering dit voorstel om de kosten aan mijn wagen 50/50 te doen, aanvaarden.
Hoe zien mijn kansen eruit als er een rechtszaak van komt? Hoe zien jullie aansprakelijkheid? Een brommer is geen zwakke weggebruiker en is dat relevant in de rechtbank?