ziek tijdens werkloosheid.

haas
Topic Starter

ziek tijdens werkloosheid.

#1 , 24 apr 2014 22:47

Als ik goed geinformeerd ben moet ik als werkloze(62jaar) als ik ziek ben dit melden aan rva.
Dan maak ik aanspraak op ziekte uitkering van riziv.
Hoe gaan ze uitkering berekenen - op basis van rva uitkering.
- op basis vroeger bruto loon(werkte 50% en 50% loopbaanonderbreking)
-op basis bij berekening van rva uitkering( dit was loon 50% x 2=full time)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ZiekteVerzekering

#2 , 25 apr 2014 07:23

Haas,

Eerst en vooral moet je een aangifte (het zogezegde vertrouwelijk) indienen bij jouw ziekenfonds van aansluiting (of bij de Hulpkas). Doe dit binnen de 48u van het begin van jouw ziekte anders wordt dit beschouwd als een laattijdige aangifte en verlies je 10% van jouw uitkering tot de dag dat je je aangifte gedaan hebt.

Je kan inderdaad voor de dagen ziekte uitkeringen krijgen, indien je hier recht op hebt wordt dit als volgt berekend voor een werkloze:
- de eerste 6 maanden van ziekte verkrijg je evenveel als je zou gekregen hebben als werkloze.
- vanaf de 7e maand verkrijg je 60% van het brutoloon dat als basis gediend heeft voor de berekening van jouw werkloosheidsuitkering.

Indien je nog meer vragen hebt, laat gerust maar weten.

jefke007

#3 , 25 apr 2014 07:40

In aanvulling op het bovenstaande wordt
-vanaf de 7e maand de het bedrag ( indien nodig ) opgetrokken tot het bedrag van niet of wel regelmatig werknemer
-na één jaar ziekte wordt het bedrag ofwel 65%, 55% of 40% van het brutoloon dat als basis gediend heeft voor de berekening van jouw werkloosheidsuitkering ( afhankelijk van de gezinssamenstelling en gezinslast in de ziekteverzekering ), eveneens indien nodig opgetrokkken tot het bedrage van niet of wel regelmatig werknemer

( indien je in de 14 dagen voor de aanvang van de arbeidsongeschiktheid nog in dienst was bij een werkgever, wordt dan vanaf de 7e maand het bedrag van de uitkering berekend op je begrensd loon bij de werkgever )

Reclame

Terug naar “Andere”