enige raad ?

daddy
Topic Starter

enige raad ?

#1 , 04 mar 2014 10:10

Hallo iedereen,

Graag had ik wat advies verkregen voor de situatie van mijn tweelingzus.

Mijn zus is ongeveer 2 jaar uit elkaar met haar partner, heeft ondertussen nieuwe partner

Mijn zus heeft een zoontje met haar ex, hierin werd in een vonnis beschreven dat zij
het hoederecht heeft, de vader heeft het kind om de 14 dagen, 1 dag de zondag
werd zo overeengekomen en is zo bekrachtigd door de rechtbank

tijdens die 2 jaar heeft mijn zus er al een paar keer moeten omrijden omdat de vader dronken was en begon te roepen tegen het kind, ook heeft hij het kind al vroeger terug afgezet bij mijn zus op zondag omdat het kind niet flink was en het kind werd opgestookt enzo verder

Haar ex drinkt elke dag en is regelmatig dronken, toen ze nog samen waren en hij was dronken
sloeg hij ook op haar, hiervan werd ook een klacht neergelegd en die is voor de rechtbank gekomen
Eveneens heeft hij nog 2 gerechtelijke zaken lopen tegen hem.

Nu is het zo dat hij al een goeie 7 maand niet meer om zijn zoon komt, kind wordt opgestookt zegt hij.
Het kind heeft vroeger wel dingen gezien. Een kind zegt soms dingen zonder echt te beseffen wat ze precies zeggen, mijn zus praat nooit over de papa, tenzij het kind zelf iets vraagt over zijn papa

Mijn vraag is als mijn zus de zaak terug voor de rechtbank zou aanvechten zou zij het volledige hoederecht kunnen verkrijgen zonder dat de vader nog het recht heeft om zijn kind te zien ?
wetende dat de ex via mail geschreven heeft dat hij zijn kind niet meer wou zien en tegen het kind staan roepen heeft dat hij het niet meer zou zien

Mijn zus is bang als ze het aanvecht dat de rechter 1 weekend om de 2 weken zou uitspreken
en ja dat is een nachtmerrie want met zo'n ex en wetende dat je kind erbij is, dan slaap je niet meer. Het is zeker als hij dronken is en het kind zou wenen of in de buurt zijn dat hij er niet zou naar kijken om het ook een duw te geven of een mep te verkopen. Is in het verleden toen ze nog samen waren ook gebeurd als het kind 10 maand was.
het kind groeit nu zorgeloos op en is heel gelukkig zoals de situatie nu is.

graag enig advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
alicem

#2 , 10 mar 2014 12:44

Eventueel rechtzaak inspannen en sociaal onderzoek vragen.
Je moet wel zeer duidelijke bewijzen hebben dat het verblijf bij de vader nefast is voor het kind. Goeie bewijzen zijn PVs, advies school en CLB, andere rechtzaken, duidelijke bewijzen dat hij niet meer om zoon komt (email, foto's, etc), vuil/rommelig huis, etc.
In het belang van het kind, zal de rechter proberen het contact met de vader te behouden, eerst met bezoekruimte, dan 1 dag per maand, dan 1 weekend op 2 weken of eventueel zelfs gelijke verblijfsregeling. Het is goed mogelijk dat de rechter _tijdelijk_ een beperking zal uitspreken (met bezoekruimte) tot een sociaal onderzoek uitwijst dat de vader opnieuw kan zorgen voor het kind.
Als je al 7 maand niets meer van de vader hebt gehoord, zou je nog kunnen wachten. Wanneer hij dan opnieuw contact zoekt, zou je dringende maatregelen kunnen vragen.

eylis

#3 , 20 apr 2014 12:30

beste repelsteel, een rechter kan nooit ofte nooit een persoon verplichten therapie te volgen, om de eenvoudige reden dat hij geen dokter maar rechter is en daar dus niet professioneel over kan oordelen...Een rechter kan enkel vragen dat er een medische expertise wordt gemaakt en op grond daarvan besluiten dat het omgangsrecht van de vader onder strikte voorwaarden zal gebeuren. Bijvoorbeeld in een neutrale omgangsruimte onder toezicht. Maar zelfs als de vader zwaar verslaafd is, moet er een kans geboden worden (onder beschermende maatregelen) dat de vader contact met zijn kind heeft.

Reclame

eylis

#4 , 21 apr 2014 20:11

zoals je zegt repelsteel: spoedeisende gevallen: dan is er éérst een medisch verslag én feiten die onrustwekkend zijn waarbij de persoon een gevaar voor zichzelf of zijn omgeving is. De collocatie: iemand die waanvoorstellingen heeft en thuis loopt te zwaaien met een bijl... maar daar ging het dus niet over hé...je stelde dat een rechter therapie kan opleggen aan een persoon met een drankprobleem. En dàt kan hij dus niet.

Terug naar “Echtscheiding”