fouten bij de bank

tumbler
Topic Starter

fouten bij de bank

#1 , 16 feb 2008 07:40

Hoi

Ik ben nu al meer dan 20 jaar trouw bij KBC, maar sinds m'n echtscheiding kan ik het woord trouw vervangen door 'spijtig genoeg'.

Sinds m'n echtscheiding loopt t dus daar verkeerd:

* kosten aangerekend krijgen voor de kluis die ik niet meer heb
* kosten naar buitenlandse rekening die maar voor de helft aankomt.
(vb 130 USD gestort, 80 USD die aankomt en waarvan de kosten de begunstigde aangerekend werd, terwijl ik gevraagd had deze kosten op mij te nemen)

* kasbons die verkocht worden zonder toestemming van mij

* toegang hebben op de spaarrekeningen van de kinderen die op naam staan van m'n ex (en andersom)

De eerste 2 problemen zijn opgelost.
Met de 3e kan ik niets meer vrees ik :?

Maar met de laatste heb ik problemen.

Nu is m'n vraag:

Kan ik de bank vragen om mij een volledig overzicht te geven van alle verrichtingen van en naar deze spaarrekeningen van de kinderen?

En

Kan ik de bank dagvaarden voor deze grove fouten?

mvg
Luc
[size=75]Vroeger was ik een twijfelaar, vandaag ben ik daar niet meer zo zeker van[/size]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
quinten

#2 , 16 feb 2008 16:13

Tumbler,

Ik denk dat jij met deze vragen best bij de ombudsman van de banken terecht kunt.

Volgende link.

http://www.abb-bvb.be/gen/nl/ombudsman.html

tumbler
Topic Starter

#3 , 17 feb 2008 06:53

Ok Quinten, bedankt voor de link
[size=75]Vroeger was ik een twijfelaar, vandaag ben ik daar niet meer zo zeker van[/size]

Reclame

waterproof

#4 , 21 feb 2008 23:20

overzichten van rekeningen waarop jij volmacht hebt/had, of houder bent/was, ..... kun je altijd opvragen.
Sommige opvragingen zijn wel betalend.

Heb het zelf ook gedaan en ging vrij vlot moet ik zeggen.

Tegen kasbons kan je verzet aan tekenen, als ze nog niet geïnd zijn, al ben je dan nog niet zeker heb ik ondervonden.

Creatief

#5 , 22 feb 2008 09:54

Wat kost het opvragen van rekeninguittreksels naar aanleiding van het overlijden van onze moeder indien zoonlief de uittreksels niet wil laten inzien?

waterproof

#6 , 22 feb 2008 11:09

voor een overzicht van uitreksels, van een zicht- en een spaarrekening, over een periode van 4 jaar heb ik een kleine 200€ betaald.

Creatief

#7 , 22 feb 2008 11:57

Wordt dit tarief dan geteld per rekeninguittreksel of per periode?

waterproof

#8 , 22 feb 2008 12:55

je krijgt geen uitreksels, maar een soort listing met alle betalingsverkeer op de gevraagde rekeningen.

Het is per periode dat je moet betalen, informatie kan je bekomen in je bankkantoor of op het hoofdkantoor. Vragen naar de dienst opzoekingen.

Creatief

#9 , 22 feb 2008 13:02

Bedankt voor de info. Mijn zus dacht dat zo een opzoeking zeer kostelijk was. Zij dacht dat je per uittreksel 2,5 € moest betalen.

waterproof

#10 , 22 feb 2008 15:01

Vraag eerst inlichtingen telefonisch en daarna via email of (aangetekende) brief.
Echter, als je geen houder, mandataris of wat dan ook bent/was van de rekeningen die je zou willen opvragen, dan krijg je geen gegevens.

Succes.

Creatief

#11 , 22 feb 2008 16:11

Kunnen we geen gegevens krijgen van moeders rekeningen indien ze in januari overleden is? Als erfgenamen hebben we toch het recht om de rekeningen na te trekken in het verleden vermits een broer volmacht had. Of ben ik verkeerd?

waterproof

#12 , 22 feb 2008 17:40

Als je naar de bank gaat/belt, ga je dit vlug weten.

Ik kon in ieder geval enkel deze rekeningen opvragen waarvan ik houder/mandataris.... was.

Creatief

#13 , 25 feb 2008 11:18

@ Waterproof :lol:
Aangezien mijn moeder overleden is, heb ik vernomen dat de erfgenamen volledig inzag hebben op haar spaar- en zichtrekeningen, alsook effectenrekeningen.

Onze eigen bank (KBC) raad ons aan om de vraag te stellen op het bankkantoor (ook KBC) van onze moeder. Daar zijn ze het gemakkelijkst opvraagbaar.

Onze beleggingsadviseur deelde onze de tarieven mee voor KBC:

- de kosten voor een listing te ontvangen van een spaarrekening bedragen 43,56 € per jaar (inclusief BTW).
- de kosten vor een listing van een zichtrekening: idem spaarrekening.
- de kosten voor opvraging van een effectendossier: hier vraagt de bank een uurloon voor.

Dus per rekening en per jaar betaal je 43,56 € inclusief BTW.
De bank kan slechts tot 10 jaar terug opzoekingen doen.

(Ik heb dit topic even afgewerkt om het te vervolledigen. Andere forumgebruikers zijn misschien blij met deze gegevens.)

Terug naar “Bank & Beurs”