Menswaardig bestaan

Nog Hoop
Topic Starter

Menswaardig bestaan

#1 , 10 apr 2014 15:20

Dag leden,

In het verleden heb ik door diverse omstandigheden een schuld opgebouwd. Een deel van de totale schuld namelijk 27.000 euro heb ik zelf af kunnen lossen, waardoor de totale schuld nog 16.000 euro bedroeg. Daarna raaktte ik mijn job kwijt en kreeg ik een werkloosheidsuitkering. Ik heb 4 kinderen en een partner ten laste.

Mijn uitkering bedraagt momenteel 1090 euro per maand. Ik ontvang daarnaast nog kinderbijslag van 900 euro per maand.

Mijn vaste lasten bedragen momenteel ongeveer 1300 euro. Verder ontvang ik 120 euro per week leefgeld voor 6 personen. Hiervan moet alles betaalt worden zoals school, eten, kleding, dokterskosten en medicijnen.
Dat betekent dat er maandelijks effectief ongeveer 200 euro naar mijn schulden gaan.

In het verleden was dit nog minder, maar doordat ik al goedkoper/kleiner ben gaan wonen kon er meer ingehouden worden.

Ik woon momenteel in een 1 slaapkamer appartement. Het is zwaar, maar om snel uit de schulden te komen heb ik dit er voor over.

Mijn collectieve schuldenregeling loopt sinds juni 2010 met een maximum van 5 jaar.

Nu wil de schuldbemiddelaar een verlenging aanvragen.

De schulden heb ik zelf gemaakt (weliswaar door ernstige omstandigheden, maar goed) en heb de afgelopen jaren volledig meegewerkt aan de CSR. Afgezien van het feit dat ik voor de CSR al zelf aan het afbetalen ben geweest toen ik nog in de mogelijkheid was om dit te doen. Ik kan tientallen sollicitatie bewijzen voorleggen, helaas zonder resultaat.

Ik heb nu ergens vernomen dat de schuldenaar zelf om een (gedeeltelijke) kwijtschelding kan vragen bij de rechter. Ik heb geen eigendommen of wagen. Ik zou graag mijn kinderen een meer kindvriendelijkere bestaan willen bieden.

Kan iemand mij vertellen wat mijn mogelijkheden hieromtrent zijn als de schuldbemiddelaar de aanvraag niet wil doen. En vanaf wanneer kan ik de aanvraag al doen? Kan dat nu of pas na 5 jaar?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 apr 2014 22:38

regelgeving:
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Nog Hoop
Topic Starter

#3 , 11 apr 2014 12:43

Bedankt, ik zal dit eens doornemen

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”