Openstaande factuur bij postorderbedrijf

KL77
Topic Starter

Openstaande factuur bij postorderbedrijf

#1 , 31 mar 2014 09:33

Ik kreeg vorige week een schrijven van X.
Bij Y had ik een openstaande factuur van 154 €, door een verhuis zijn de rappels niet onmiddelijk bij mij terecht gekomen.
Nadat ik een mailtje kreeg van Y met de vraag onmiddelijk te betalen, heb ik hen een mail gestuurd met de vraag of zij deze eerste rappelkosten niet willen schrappen.
Het antwoord was neen.

Nu eisen zij een onmiddelijke betaling, via X van 290 €, ben ik verplicht deze extra kosten te betalen?

Ik ben bereid de factuur met eerste aanmaningskost (van Y) onmiddelijk te betalen maar dit lijkt mij echt wel een enorm hoog bedrag.

Bedankt voor uw assistentie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mar 2014 10:23

Indien Y niet schrappen, wil zal je moeten betalen.
Goedkoper ware geweest om voor 30 € uw post gedurende 4 maanden te laten nasturen.

Turaki

#3 , 31 mar 2014 11:02

Lees de AV van de verkoper na, specifiek wat er staat betreffende achterstallige betalingen.

U kan enkel verplicht worden om te betalen via de incasso indien dit zo opgenomen staat in de AV, of indien ze de schulden overnemen. Ook de kosten voor incasso moet u enkel betalen indien opgenomen in de AV.

Reclame

KL77
Topic Starter

#4 , 31 mar 2014 11:46

Dit is terug te vinden in de algemene voorwaarden:

Bij incasso van een onbetaalde factuur zijn alle inningskosten, gerechtelijk en buitengerechtelijk, voor rekening van de schuldenaar. De buitengerechtelijke kosten worden forfaitair bepaald. Het bedrag komt overeen met 15% van het totaal verschuldigd bedrag, met een minimum van 75 EUR. De Koper beschikt over 14 kalenderdagen (10 werkdagen), om de artikels te betalen die hij behoudt. Bij gelegenheid kan een betalingsuitstel tot 3 maand aangeboden worden bij wijze van promotie, zonder extra kosten. Deze laatste termijn wordt occasioneel voor promotionele doeleinden aangeboden. De bedragen die van een uitstel van betaling genieten, worden onmiddellijk en van rechtswege invorderbaar als een betaling 2 maand achterstallig is voor een aankoop. Bij geschil, is de Rechtbank van Doornik als enige bevoegd.

Turaki

#5 , 31 mar 2014 12:00

Reken dan uit of de kosten van de incasso lager of gelijk zijn aan deze uit de AV, en betaal ze dan.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 mar 2014 13:16

http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”