MEERWAARDE GROND BIJ ECHTSCHEIDING

LUDWIG MEREL
Topic Starter

MEERWAARDE GROND BIJ ECHTSCHEIDING

#1 , 17 feb 2008 22:32

Ik ben gehuwd volgens het wettelijk stelsel met gemeenschap van goederen. Mijn schoonouders hebben de grond waarop we gebouwd hebben aan mijn echtgenote en mijzelf geschonken. Volgens wat ik reeds vernomen heb, zou ik bij een scheiding geen aanspraak maken op de financiële waarde van wat de grond destijds (1992) waard was. In tussentijd is de waarde van de woning en de grond gestegen. Nu is mijn vraag of het klopt dat ik geen aanspraak maak op de waarde van de grond destijds en of ik dan wel recht heb op de meerwaarde die de grond in tussentijd verkregen heeft ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 feb 2008 23:02

Onderzoek of de grond geschonken werd aan uw echtgenote of aan u èn uw echtgenote.

scorpioen

B.B.

#3 , 18 feb 2008 17:00

Sorry, maar ik vind het toch wel erg dat je dan ook gaat vissen naar dingen die je ex van haar ouders heeft gekregen.
Hoe zou je zelf denken indien het omgekeerde het geval was? Zou je dan ook zo makkelijk geld geven aan je echtgenote?

Reclame

dieke

#4 , 18 feb 2008 17:22

Sorry, maar ik vind het toch wel erg dat je dan ook gaat vissen naar dingen die je ex van haar ouders heeft gekregen.
Hoe zou je zelf denken indien het omgekeerde het geval was? Zou je dan ook zo makkelijk geld geven aan je echtgenote?
Indien de grond destijds aan beiden werd geschonken, is TS helemaal niet uit op dingen die niet rechtmatig van hem zijn.

LUDWIG MEREL
Topic Starter

#5 , 18 feb 2008 21:19

Onderzoek of de grond geschonken werd aan uw echtgenote of aan u èn uw echtgenote.

scorpioen
Dank voor de reactie.

Volgens de notariële akte hebben we de grond "gekocht" van mijn schoonouders en zijn wij dus beiden eigenaar.
Ik ben wel zo fair om te erkennen dat we daar niets voor hebben betaald.
Ik heb er bijgevolg ook geen probleem mee dat de toenmalige waarde van de grond toebehoort aan mijn vrouw. Ik weet echter niet of ik juridisch gezien recht heb op de meerwaarde, ongeveer het vierdubbele, die de grond in tussentijd heeft opgebracht. Er is de meerwaarde in de eerste plaats door de economische conjunctuur en in tweede instantie doordat er op gebouwd is en de tuin aangelegd is.

Zoals reeds gezegd zijn we gehuwd volgens wettelijk stelsel wat inhoudt dat het eigen vermogen eigen blijft aan hetgeen elk van de echtgenoten verkregen heeft voor en tijdens het huwelijk.

LUDWIG MEREL
Topic Starter

#6 , 18 feb 2008 21:24

Indien de grond destijds aan beiden werd geschonken, is TS helemaal niet uit op dingen die niet rechtmatig van hem zijn.
Ik wil inderdaad enkel nagaan waar we elk van ons juridisch recht op hebben.

j.demoor

#7 , 20 feb 2008 10:53

“Art.894.Een schenking onder de levenden is een akte waarbij de schenker zich dadelijk en onherroepelijk van de geschonken zaak ontdoet, ten voordele van de begiftigde, die ze aanneemt.”(Burgerlijk Wetboek).

Het vermommen van de schenking als verkoop aan de huwelijksgemeenschap kan geacht worden een schenking te zijn aan die huwelijksgemeenschap en niet aan één echtgenoot.

Bij echtscheiding ondergaat dan de geschonken grond de gewone regels inzake vereffening-verdeling.

De grond waartoe ook het huis door natrekking behoort dient dan gewaardeerd op het moment van de echtscheiding.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

LUDWIG MEREL
Topic Starter

#8 , 20 feb 2008 12:24

Dank voor de reactie,

Ik ben al in het burgerlijk wetboek gaan kijken en daar staat in dat bij een huwelijk onder wettelijk stelsel een schenking voor of tijdens het huwelijk eigendom blijft van degene aan wie het geschonken is.
Met de wet die u naar boven haalt, is er nu blijkbaar een tegenspraak.

Daar ik bereid ben de waarde van de grond destijds toe te kennen aan mijn echtgenote, zit ik nog steeds verveeld met de meerwaarde die de grond in tussentijd heeft opgebracht. Ik kan verkeerd zijn, maar ik vind dat ik daar ook een deel recht op heb. Het probleem is echter dat ik daar niets van terugvind in de wetboeken, als daar al iets van in beschreven staat... Ik wil niet opeisen wat mij niet toekomt, maar ik wil me ook niet laten ontschieten waar ik recht op zou hebben. Daarom zou ik graag willen
weten of ik op de meerwaarde van de grond recht heb van spreken of niet ?

Als jullie denken dat mijn redenering totaal verkeerd of onterecht is, mogen jullie het mij ook zeggen hoor.

Dank bij voorbaat vooor de reacties !

dieke

#9 , 20 feb 2008 16:03

Beste

Uit het antwoord van J. demoor is duidelijk wat ik ook al vermoedde: indien u inderdaad destijds volgens de akte de grond 'gekocht' heeft, u beiden, IS die grond momenteel VAN u beiden.

U eist m.a.w. niet meer dan waar u recht op heeft, indien u de helft (indien u beiden voor 50 procent eigenaar bent) van de waarde van de grond op dit moment eist.

Heeft u een huis gebouwd op die grond, ook samen, beiden voor 50 procent, is het ook heel duidelijk: u heeft gewoon beiden recht op 50 procent van de waarde van dat huis met grond.

Maw indien het huis verkocht zou worden, heeft u beiden recht op de volledige helft van de verkoopsom.

Is het uw wens om uw (ex-)echtgenote tegemoet te komen met de helft van de waarde van de grond op het moment van schenking, dan kan u dat ongetwijfeld onderling regelen. Maar dat is u zeker niet verplicht te doen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 feb 2008 16:40

Ik begrijp dat u wil handelen alsof de grond eigendom van uw vrouw was en de woning van jullie beiden.

Je kan het vergelijken met de situatie waarbij jullie beiden de grond zouden gekocht hebben met geld van uw vrouw en daarna daarop gebouwd hebben. In dat geval zou de volledige actuele waarde van de grond toekomen aan uw vrouw. Jij zou dan recht hebben op de helft van de waarde van de woning, exclusief de waarde van de grond.

scorpioen

Terug naar “Echtscheiding”