Bedankt.
-De Vlaamse Overheid (meer specifiek MOW) doet nu al controle op mobiele werfsignalisatie, er is (minstens) 1 ploeg die de hele dag hiervoor rondrijdt. Ik vermoed dat dit is omdat zij zelf bevoegd zijn om de vergunningen hiervoor uit te geven.
Fouten van anderen controleren, en waarschijnlijk verbaliseren ... niet die van de eigen werkgever
-Ook meldingen aan de lokale politie betreffende foute werfsignalisatie worden (meestal) correct opgelost.
Lokale politie doet volstrekt niets terzake.
Stellen niet de nodige kennis , mensen of tijd te hebben, en "geen prioriteit".
-Een hogere overheid kan ook optreden tegen een lagere overheid. Hierbij kijk ik vooral naar de FOD mobiliteit (hoewel ik niet echt de indruk heb dat ze daar meteen een prioriteit van gaan maken).
Volgens mij is die bevoegdheid al een hele tijd verhuist naar de gewesten, en de indertijd zwaar overwerkte federale dienst die moest toezien op de naleving van de plaatsingsvoorwaarden voor verkeerstekens door de wegbeheerders, opgedoekt ?
Er is wel een meldingsplicht bij plaatsen van verkeerstekens, maar daarbij wordt duidelijk niet gecontroleerd of die stroken met de wetgeving en de reeds bestaande toestand.
De verkeersbordendatabank is overduidelijk ook een - dure - maat voor niets.
De ambtenaren die ze raadplegen, zijn dezelfden die de verkeerstekens plaatsen ... die zijn vanzelfsprekend blind voor de eigen fouten.
Vlaamse overheid treedt enkel administratief op binnen een erg korte tijdspanne na een beslissing van schepencollege of gemeenteraad.
Als de Vlaamse overheid al optreedt, want de bevoegde minister kan best goede vriendjes / partijgenoot / coalitiegenoot zijn van de lokaal verantwoordelijke politici.
Bovendien is de verkeerskennis op het kabinet dat zich met de administratieve kant bezig houdt totaal onbestaande, en wordt de "spinning" van de verkeerswetgeving waarmee de lokale politiek de inbreuken goedpraat, gewoon overgenomen zonder oog op de wetgeving.
Of ze zien de bui al hangen in meerdere andere gemeenten en trekken alvast de paraplu open.
Beroep is dan bij de RvS ...
Beetje duur als je het over 100en of 1000en inbreuken hebt.
20 inbreuken op 1 kruispunt enzo. Paar dozijn inbreuken op 1 invalsweg. Om je een idee te geven van de schaal ...
Het is een redelijke Catch-22 situatie