Pappa neemt geen verantwoordelijkheid!

icyangel
Topic Starter

Pappa neemt geen verantwoordelijkheid!

#1 , 23 mar 2014 15:08

Beste,

Sinds september 2013 woont mijn zoon in België bij zijn pappa. Omdat het in Nederland op school niet vlotte namen we de stap dat pappa hoofdverzorger zou worden en dat ons kind bij hem zou wonen en in België naar school zou gaan.

Pappa zou alles voor ons kind doen. (Deze heeft Autisme). Een dieet uitproberen om zijn gedrag te veranderen, hem naar de tandarts brengen, zorgen dat hij de juiste zorg zou krijgen en begeleiding voor zijn autisme. Pappa zou cursussen doen. De medicatie moest aangepast worden, want op school mag hij niet zonder.

IPV dat pappa hiermee bezig is heeft pappa een nieuwe vriendin. Fantastisch, maar pappa woont dus niet op hetzelfde adres als zijn kind. Pappa woont bij zijn vriendin, zijn zus op zijn adres die fulltime werkt en weggaat als mijn zoon slaapt en thuiskomt als hij op bed ligt. Wie zorgt er dan voor onze zoon vraagt u zich af?? Zijn neefje! Een kind zorgt voor onze autistische kind. En pappa heeft dus tot op vandaag toe niets van zijn beloftes waargemaakt.

Ik ben wettelijk als enige voogd en kan dit niet door de vingers zien. Ook heeft pappa niet voor de juiste zorg gezorgd eigenlijk heeft pappa niets gedaan? Mijn kind loopt al 8 maanden onverzekerd rond. Waardoor hij niet behandeld kan worden en school ziet dat mijn zoon niet goed in zijn vel zit. School vreest dat het niet goed gaat thuis. School, Gon en zorg willen dat ik actie onderneem. Op school gaat het goed!! Maar ze vermoeden dat er veel ruzie gemaakt wordt thuis.

Ondertussen rij ik dus heen en weer naar België en Nederland en probeer ik alles te regelen en er voor te zorgen dat alles goed gaat. Pappa is nergens te bekennen.!!

Zijn vader heeft eindelijk iets gedaan en zijn kind ingeschreven op zijn woonadres.(Niet het adres waar hij nu verblijf) Op 9-4-2014 verwacht hij dat ik toestemming geef om mijn zoon daar te laten verblijven. Dit wil ik echter niet meer!! Ik wil mijn kind terug halen naar Nederland en hier alles met spoed opstarten dat kan hier.

MAAR:

Ik weet niet hoe alles geregeld is in België?
Wat zijn de gevolgen als ik geen toestemming geef om mijn zoon daar te laten verblijven?
Is het verstandig op een advocaat in te schakelen?

Heeft iemand tips? Ik heb geprobeerd met pappa te praten, maar we zitten nu in een communicatie periode waarin hij niets meer met mij deelt. Ik heb ook via zijn zus geprobeerd te communiceren, maar alles wordt opgeblazen. Ook zeggen ze dat zijn neefje alles moet weten en regelen en dat ze dat moeten navragen bij een 13 jarige. Ze zijn bang dat ik hem weghaal, maar mijn kind doet veder niets en het doet mij pijn dat hij zegt dat pappa altijd boos is als hij langskomt en mijn zoon heeft al 2 maanden straf, omdat hij niet zo mooi schreef.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mar 2014 16:58

Best eens met CLB van de school gaan praten = Centrum Leerlingen begeleiding.
Ook met de jeugdbrigade van de lokale politie.
Wat vader doet kan niet is op een minst een problematische opvoeding situatie.

Waar is het kind ingeschreven in België ... in dat geval is zo wie zo de jeugdrechtbank in België bevoegd.
Zorg dat uw Nederlands vonnis bij hebt en een voor eensluitend afschrift ( zal politie nodig hebben)

Daarna best een advocaat nemen.

j.demoor

#3 , 25 mar 2014 08:12

“Art.374.§ 1.Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind, over de belangrijke beslissingen betreffende zijn gezondheid, zijn opvoeding, zijn opleiding en zijn ontspanning en over de godsdienstige of levensbeschouwelijke keuzes of wanneer deze overeenstemming strijdig lijkt met het belang van het kind, kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders. Hij kan eveneens bepalen welke beslissingen met betrekking tot de opvoeding alleen met instemming van beide ouders kunnen worden genomen...De ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, behoudt het recht om toezicht te houden op de opvoeding van het kind. Hij kan bij de andere ouder of bij derden alle nuttige informatie hieromtrent inwinnen en zich in het belang van het kind tot de jeugdrechtbank wenden. In elk geval bepaalt de rechter de wijze waarop het kind wordt gehuisvest en de plaats waar het in het bevolkingsregister wordt ingeschreven als hebbende aldaar zijn hoofdverblijf. § 2. Ingeval de ouders niet samenleven en hun geschil bij de rechtbank aanhangig wordt gemaakt, wordt het akkoord over de huisvesting van de kinderen door de rechtbank gehomologeerd, tenzij het akkoord kennelijk strijdig is met het belang van het kind. Bij gebrek aan akkoord, in geval van gezamenlijk ouderlijk gezag, onderzoekt de rechtbank op vraag van minstens één van de ouders bij voorrang de mogelijkheid om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vast te leggen. Ingeval de rechtbank echter van oordeel is dat de gelijkmatig verdeelde huisvesting, niet de meest passende oplossing is, kan zij evenwel beslissen om een ongelijk verdeeld verblijf vast te leggen...”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.45.De zaak wordt bij de jeugdrechtbank(van de domicilie van het kind) aanhangig gemaakt : 1. in de aangelegenheden bedoeld in titel II, hoofdstuk II,(=Burgerrechtelijke bepalingen) van deze wet...bij een verzoekschrift ondertekend, al naar het geval door...de vader, de moeder...”(8 APRIL 1965. - Wet betreffende de jeugdbescherming...).

Kopieer daartoe de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruik deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. Som daarin omstandig en exact de FEITEN chronologisch op met benadrukking van het belang van het kind. U kan in PRINCIPE dit verzoekschrift indienen en de procedure afhandelen zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”