annuleringskosten betalen?

ikke82
Topic Starter

annuleringskosten betalen?

#1 , 19 mar 2014 14:32

Geachte,

Graag had ik advies mbt het volgende:

een tijdje geleden wou ik via een reisorganisatie op internet een villa reserveren voor deze zomer.

alles verliep redelijk vlot en beleefd.

nu blijkt dat er een misverstand is geslopen wat het aantal mensen betreft.

toen ze factuur via mail hebben gestuurd , zag ik echter dat 2 baby's niet waren opgenomen en liet hen dat weten.

Ik vroeg of ze rekening hadden gehouden met de babys en zei bevestigden dat.

Nu blijkt dat ze wel rekening gehouden hebben met de baby's maar niet met de 2 kinderen ( 13 en 15)

Ze gingen nog eens navragen bij de eigenaar of hij dit zou toelaten, maar helaas heeft de eigenaar dit geweigerd.

Hoewel de reisorganisatie een alternatief heeft aangeboden, voldeed dit niet aan onze verwachting wat de kwaliteit betreft , in vergelijk met het vakantiehuis dat we aanvankelijk voor ogen hadden.

Nu moet ik 30 % annuleringskosten betalen en dit terwijl ik niet geanulleer heb , maar de eigenaar niet wenstte te verhuren.

kan dit zomaar? Moet ik dit betalen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 19 mar 2014 15:22

Heeft u dit bewijsbaar (mailverkeer bv)? Dan heeft de reisorganisatie een fout gemaakt, en kan u van hen zelf een schadevergoeding eisen (volgens wederkerigheidsprincipe ook 30%).

ikke82
Topic Starter

#3 , 19 mar 2014 16:16

Alles staat op mail

wat moet ik dan hiervoor doen?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mar 2014 16:24

Reisbureau moet een gelijkwaardig verblijf aanbieden ...alleen u zegt in onze ogen voldoet dit niet ... maar was dat wel?
Voor de rest zie Turaki.
Bij mijn weten is er een reiscommissie die over dit soort betwistingen kan oordelen.

j.demoor

#5 , 21 mar 2014 08:28

“Art.1138.De verbintenis om een zaak te leveren is voltrokken door de enkele toestemming van de contracterende partijen.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Nu blijkt dat ze wel rekening gehouden hebben met de baby's maar niet met de 2 kinderen ( 13 en 15)’

Indien u kan bewijzen dat de reisorganisatie zich ertoe verbond de villa te leveren ook voor de de 2 kinderen ( 13 en 15) dan kan u van die reisorganisatie ontbinding van de overeenkomst eisen met schadevergoeding. Indien het reisagentschap binnen zijn mandaat handelde dan kan ook uitvoering van de overeenkomst worden afgedwongen.
U kan zich zo nodig wenden tot http://economie.fgov.be/nl/consument/Re ... ysY-6h5PSk" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ikke82
Topic Starter

#6 , 21 mar 2014 16:03

Ik bedoelde dat ze dus wel rekening hadden gehouden met de 2 kinderen van 13 en 15 , maar niet met de 2 baby's.

Aanvankelijk is de villa voor 8 personen. Toen ik vroeg of het mogelijk was voor 10 personen hadden ze daar eerst geen probleem van gemaakt.

Nu komen ze met het argumenent dat het gaat om een 8 persoonswoning.

In de mail waarin ik vraag of ze rekening hadden gehouden met de 2 baby's., kreeg ik de reactie : Er is rekening gehouden met de 2 baby's.( staat letterlijk in de mail)

Volgens mij dachten ze dat die 2 kinderen de 2 baby's waren. Er is toch een wezenlijk verschil tussen "een kind" en "een baby"

Het feit dat ze het verschil niet kennen tussen een kind en een baby kan mij toch niet verweten worden?

Toen bleek dat het dus ging om 2 kinderen en 2 baby's, gingen ze nog eens navragen bij de eigenaar.

Toen de eigenaar liet weten dat hij niet wenste te verhuren , kwamen ze af met een alternatief die niet aan onze verwachtingen voldeed.

Turaki

#7 , 21 mar 2014 16:04

Aanvankelijk is de villa voor 8 personen. Toen ik vroeg of het mogelijk was voor 10 personen hadden ze daar eerst geen probleem van gemaakt.
En u kan dit bewijzen?

Oude Belg

#8 , 22 mar 2014 14:39

Welke wetgeving is van toepassing? "Een reisorganisatie op internet" : Een Belgische organisatie? Of een buitenlands bedrijf dat als tussenpersoon optreedt? "Cottages4you" bv is een Engelse groep, dus Brits recht, en het is onderdeel van de Amerikaanse Wyndham-groep. Zij verhuren villa's, huizen, kamers,... over de hele wereld, en rekenen bij annulatie inderdaad zulke percentages aan.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ikke82
Topic Starter

#9 , 23 mar 2014 09:50

IK kan zeker bewijzen dat ze akkoord waren gegaan dat de villa zou worden verhuurd voor 10 personen want heb dit op mail.

de baby's werden aanvankelijk niet vermeld omdat ik ervan uitging dat baby's automatisch meegingen en ze niet als extra persoon beschouwd werden.

desalniettemin toen ik voor de zekerheid nog eens vroeg of ze rekening hadden gehouden met de 2 baby's bevestigden ze dit en kreeg ik de reactie : Er is rekening gehouden met de 2 baby's.( staat letterlijk zo in de mail).

ik geef toe dat het misschien wat onduidelijk en verwarrend was , maar mogen ze daarvoor dan 30 % annulatie kosten aanrekenen. en dit terwijl wij niet hebben geannuleerd maar de eigenaar niet wenste te verhuren omwille van een "overboeking" ?

Het gaat hier om de reisorganisatie Interhome.

Intussen een klacht neergelegd bij geschillencommissie reizen , maar had graag geweten wat mijn kansen zijn.

Terug naar “Andere”