Contract vastgoedmakelaar ontbinden

nonkel_ir
Topic Starter

Contract vastgoedmakelaar ontbinden

#1 , 17 mar 2014 20:03

Sinds enkele maanden hebben we een 6 maanden durende overeenkomst met een vastgoedmakelaar voor de verkoop van onze woning.
Initieel waren we tevreden over deze makelaar, maar sinds onze vaste contactpersoon is weggevallen wegens langdurige ziekte en we een vervanger hebben toegewezen gekregen, zijn we allesbehalve tevreden. Voor ons lijkt het alsof onze woning een blok aan het been is voor de makelaar.
Sowieso werd ons bij de start van het contract verzekerd dat we enkel met die ene persoon in contact zouden staan. En het is ook omdat we in die persoon geloofden dat we het contract ondertekend hebben (bij iets al vastgoedtransacties hangt veel immers af van de kwaliteiten van de verkoper)

Aangezien onze overeenkomst nog 3 maanden loopt, ben ik momenteel een beetje op zoek naar een manier om het contract op te breken zonder schadevergoeding te moeten betalen.
Ik zie 2 mogelijkheden, waarvoor ik jullie mening zou willen kennen :
- in het contract worden de 2 partijen beschreven. De makelaar wordt omschreven als :
"Firma XYZ (met adres e.d.)
Vertegenwoordigd door : Persoon ABC
In de hoedanigheid van : commercieel medewerker
Hierna genoemd 'de makelaar'"
Dus je kan dit interpreteren als : de makelaar is niet firma XYZ maar wel "firma XYZ vertegenwoordigd door persoon ABC" (persoon ABC speelt dus een duidelijke rol in de bepalingen van het contract). Doordat persoon ABC is weggevallen - ook al kan firma XYZ er natuurlijk weinig aan doen dat die persoon lange tijd buiten strijd is - is dus de tegenpartij niet meer in staat om het contract na te leven en kan het dus ontbonden worden.
- het contract stipuleert dat de makelaar zich ertoe verbindt om ons minimaal 1x per maand op de hoogte te houden van alle acties die mbt de verkoop ondernomen zijn. Toen persoon ABC nog in beeld was, hebben we 1x een automatisch gegenereerd mailtje ontvangen, waarin netjes alle acties opgelijst waren. Sindsdien hebben we echter niets meer ontvangen (al bijna 3 maanden niks meer). Het contract zegt niet dat die informatie schriftelijk zal meegedeeld worden (dat is in ons nadeel), maar anderzijds bewijst het eerste mailtje wel dat het de normale gang van zaken bij die makelaar is om het schriftelijk te doen. Sowieso voldoet de makelaar naar mijn gevoel niet aan de verplichting (zelfs mondeling niet) want enige informatie die ik krijg, is degene waar ik zelf om verzocht heb (en dan ook niks extra).

Wat denken jullie? Zouden bovenstaande redenen de mogelijkheid kunnen bieden om het contract op te zeggen zonder dat wij schadevergoeding dienen te betalen? Het zou natuurlijk nog beter zijn als we zelf schadevergoeding van de makelaar zouden kunnen vragen, maar ik zou gewoon al content zijn als we verder kunnen met onze verkoop in samenwerking met een makelaar die zich wél kan engageren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 mar 2014 21:55

Dit al eens lezen
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=53612" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biv.be/NV_3_F.php?lingua=NLh ... ?lingua=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
http://habitos.be.msn.com/nl/kopen-hure ... aars-1359/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mar 2014 23:41

Doordat persoon ABC is weggevallen - ook al kan firma XYZ er natuurlijk weinig aan doen dat die persoon lange tijd buiten strijd is - is dus de tegenpartij niet meer in staat om het contract na te leven en kan het dus ontbonden worden. Neen. Uit de overeenkomst blijkt niet dat firma XYZ haar verbintenis enkel zou kunnen laten uitvoeren door ABC

het contract stipuleert dat de makelaar zich ertoe verbindt om ons minimaal 1x per maand op de hoogte te houden van alle acties die mbt de verkoop ondernomen zijn. Als u de overeenkomst om die reden zou willen ontbinden moet u eerst de makelaar in gebreke stellen om zijn verbintenis uit te voeren.

Reclame

nonkel_ir
Topic Starter

#4 , 18 mar 2014 10:39

Artikel 2 van de wet uit 2007 zegt dat de bedingen in de bemiddelingsovereenkomsten van vastgoedmkelaars moeten bepalen
"12° De wijze waarop de vastgoedmakelaar de consument inlicht over de uitvoering van de opdracht. Deze inlichtingen worden op periodieke basis, en minstens maandelijks verschaft."

In ons contract staat enkel dat de makelaar zich ertoe verbindt om de verkoper minimaal 1x per maand in te lichten maar niet op welke wijze die inlichtingen verstrekt zullen worden; als ik het goed begrijp is ons contract dan niet in overeenstemming met de wet uit 2007 want die zegt dat de wijze waarop moet bepaald zijn in het contract; correct?
Dus misschien toch nog een manier om het contract te ontbinden?

Terug naar “Consumenten Koop”