vennootschap,huurinkomsten en werkloosheidsvergoeding

markverduffelt
Topic Starter

vennootschap,huurinkomsten en werkloosheidsvergoeding

#1 , 16 mar 2014 15:22

Momenteel werk ik full-time in loondienst, heb ik een bijberoep waar alle inkomsten in een "gewone commanditaire vennootschap" zitten waar GEEN loon uit wordt betaald.(ik verdien dus als prive persoon zelf niets uit mijn commanditaire vennootschap).
Ik heb ook een appartement welke ik verhuur als prive persoon, en hier dus belastingen op betaal(kadastraal inkomen).

Stel als ik mijn werk in loondienst verlies, heb ik dan recht op een normale uitkering?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 17 mar 2014 07:58

nee, gezien je zaakvoerder bent van een vennootschap is dit niet cumuleerbaar met werkloosheid. Je moet dus je vennootschap opdoeken als je werkloosheidsuitkeringen wil krijgen.

markverduffelt
Topic Starter

#3 , 17 mar 2014 11:13

http://www.jobat.be/nl/artikels/kan-ik- ... bijberoep/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus mss is het toch mogelijk?

Reclame

JPV

#4 , 17 mar 2014 11:40

dat gaat over een gewoon bijberoep, geen zaakvoerderschap van een vennootschap. Dat is nog iets anders. Zaakvoerder ben je 24/24.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 mar 2014 11:42

Bij u is het een vennootschap en een zaakvoerder en werkloosheidsuitkeringen is meestal niet toegelaten, zoals JPV al schreef.

De boven aan gehaalde link is wel over een éénmanszaak.

Ik wil er nog aan toevoegen dat het mandaat van onbezoldigd zaakvoerder soms bij controles volledig van het tafel geveegd word, ze gaan er van uit dat niemand jaren werkt en risico's neemt voor niks, dit heb ik zal in de jaren al aan de lijve ondervonden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#6 , 17 mar 2014 11:56

niet soms, maar in principe ALTIJD. uitzonderingen zijn héél zelden.

markverduffelt
Topic Starter

#7 , 17 mar 2014 12:00

ook als dit in bijberoep is?
Als ik het geld er zou uitnemen dan is het amper nog de moeite met soc. bijdragen en nog is belasting.

Kan ik beter het geld in men vennootschap gebruiken om te investeren en zo te groeien...

JPV

#8 , 17 mar 2014 12:42

een vennootschap is een aparte rechtspersoon. Die aparte rechtspersoon kan geen bijberoep/hoofdberoep hebben. Jij bent eigenaar van een vennootschap en die vennootschap heeft activiteiten, die jij uitoefent. Die oefen jij echter continu aan, gezien de rechtspersoon continu aanspreekbaar moet zijn.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 mar 2014 12:46

ook als dit in bijberoep is?.

En zeker als het een bijberoep is.

En het is zoals JPV schrijft, en een vennootschap die een GVC, is daar ben jij 100% voor verantwoordelijk als werkend vennoot, en een werkend vennoot word geacht inkomsten te hebben uit de vennootschap ongeacht wat er in je statuten staat..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bambipower

#10 , 17 mar 2014 14:57

en wat met inkomsten uit verhuur woning als privepersoon?

JPV

#11 , 17 mar 2014 15:16

wordt beschouwd als normaal beheer van je vermogen, is geen inkomsten uit arbeid.

Terug naar “Werkloosheid”