#6 , 10 mar 2014 19:29
Wij hebben echt wel zin om naar de rechter te gaan.
In deze angelegenheid spelen ook wel enorme economische belang.
Deurwaarder Modero is een vrij beroep.
De Lijn vertegenwoordigt ca. 50 000 PV's voor zwartrijden per jaar.
De Lijn stuurt de betalingsgegevens enkel toe per aangetekende brief (bevestigen ze ook op hun website) dan zijn dat 50 000 AS.
Wat volgt zijn loutere schattingen (kent er iemand de correcte cijfers ?):
Van die 50 000 AS worden er 60% direct afgegeven door de postbode, dan krijgen er 40% een briefje in de bus oftewel 20 000 AS die moeten afgehaald worden bij de Post.
80% worden er afgehaald, 10% gaat ze niet afhalen ter kwader trouw en 10% gaat ze niet afhalen ter goeder trouw (briefje verloren / briefje tussen de reclamefolders beland / op reis in die periode / verstrooid / te laat, de brief werd al teruggestuurd / brief niet meegekregen omdat volmacht niet was ingevuld ...)
Deze laatste vertegenwoordigen dan 2000 AS op 50 000. Deze mensen zijn ter goeder trouw en zouden indien ze de betalingsgegevens van de Lijn kenden, de boete sowieso betalen, maar kunnen niet omdat ze de betalingsgegevens niet kennen. Ze zullen ze pas kennen nadat dhr. gerechtsdeurwaarder een dwangschrift schrijft en 50 extra int.
Verder zijn er bij de 2000 mensen die hun AS die ter kwader trouw niet hebben afgehaald zeker ook mensen die mochten ze de betalingsgegevens van de Lijn gekend, toch zouden tijdig betaald hebben. Nemen we aan dat dit er 20% zijn uit deze groep.
Het gaat dus om 2000 + 400 = 2 400 die zouden betalen indien ze per gewone brief ook de betalingsgevens ontvangen hadden.
De omzet van Modero wordt in deze veronderstelling geschat op (4000 + 2% * (50 000 - 4000))*50 = 242 000.
Mocht de Lijn zijn procedure wijzigen en zijn aangetekend schrijven, combineren met een gewone brief, zou Modero bij deze veronderstelling, 2 400 x 50 of 120 000 EUR / jaar aan omzet verliezen.
Dit kan veel meer zijn, maar ook minder, maar we spreken in ieder geval over jaarlijks bedragen met meer dan 4 nullen.
Laatst gewijzigd door
jan@ronse op 11 mar 2014 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.