Incasso

jan@ronse
Topic Starter
Berichten: 10

Incasso

#1 , 05 mar 2014 15:00

Na de vastelling van een overtreding met PV wacht De Lijn 60 dagen om u de betalingsgegevens op te sturen met aangetekend schrijven. Is dit in strijd met de europese richtlijn qua facturatie ?

Bron Deloitte:
Voor andere leveringen, en voor diensten, moet de factuur worden uitgereikt uiterlijk de 15e dag van de maand na die waarin het belastbare feit (levering of voltooiing van de dienst) heeft plaatsgevonden, of nog,
na die waarin de belasting opeisbaar is geworden door een betaling (art. 4, § 1). Dezelfde termijn geldt ook voor het 'stuk' dat moet worden opgemaakt voor onttrekkingen (art. 12 WBTW) en 'gelijkgestelde diensten' (art. 19 WBTW).
Laatst gewijzigd door Vandebos op 05 mar 2014 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Welk gedeelte van geen namen in berichten was niet duidelijk in de vorige interventie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 663

#2 , 05 mar 2014 15:12

Je probeert écht op alle mogelijke manieren je gelijk te halen hé....

Een boete is GEEN factuur en valt bijgevolg niet onder deze regel.

Betalen is en zal de enige oplossing zijn.

P.

denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mar 2014 15:31

Zoals puttemanp al schreef het is een boete en geen factuur, wat je hier boven aanhaalt is ook nooit van toepassing op facturen aan consumenten omdat men voor vervoer van personen geen factuur hoeft uit te reiken aan consumenten.

Het bewuste KB is enkel van toepassing voor facturen van handelaars die BTW plichtig zijn.

En haal toch geen wetteksten uit hun verband als het op dit gegeven niet van toepassing is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

jan@ronse
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 05 mar 2014 15:51

het bureau handelt juridisch blijkbaar correct.

Toch spijtig dat we dit niet aan een rechter kunnen voorleggen.

Uit de ondernemerswereld maar dat geldt niet voor het bureau natuurlijk !
Uw klant betaalt zijn factuur niet / (hier consument kent de gegevens voor betaling nog niet)
Wat is de reden? Is hij het vergeten? Onmiddellijk een aangetekende brief sturen of een advocaat aan het werk zetten, is niet erg commercieel. Heel wat rechters vinden het bovendien onaanvaardbaar dat u meteen de grote middelen inzet.
Verstuur daarom eerst een gewone (niet-aangetekende) brief. Dit gaat dan om een (vriendelijke) betalingsherinnering, nog geen (strenge) ‘aanmaning’, rappel of officiële ingebrekestelling.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 05 mar 2014 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Idem.

mava105
Berichten: 22867
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 05 mar 2014 15:58

Toch spijtig dat we dit niet aan een rechter kunnen voorleggen.

.
Dat kan je natuurlijk wel: gewoon via de vrederechter een procedure opstarten, en helemaal niet moeilijk. Dan zal je een antwoord hebben waarmee je hopelijk tevreden kan zijn.

jan@ronse
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 10 mar 2014 19:29

Wij hebben echt wel zin om naar de rechter te gaan.

In deze angelegenheid spelen ook wel enorme economische belang.

Deurwaarder Modero is een vrij beroep.
De Lijn vertegenwoordigt ca. 50 000 PV's voor zwartrijden per jaar.
De Lijn stuurt de betalingsgegevens enkel toe per aangetekende brief (bevestigen ze ook op hun website) dan zijn dat 50 000 AS.
Wat volgt zijn loutere schattingen (kent er iemand de correcte cijfers ?):
Van die 50 000 AS worden er 60% direct afgegeven door de postbode, dan krijgen er 40% een briefje in de bus oftewel 20 000 AS die moeten afgehaald worden bij de Post.
80% worden er afgehaald, 10% gaat ze niet afhalen ter kwader trouw en 10% gaat ze niet afhalen ter goeder trouw (briefje verloren / briefje tussen de reclamefolders beland / op reis in die periode / verstrooid / te laat, de brief werd al teruggestuurd / brief niet meegekregen omdat volmacht niet was ingevuld ...)
Deze laatste vertegenwoordigen dan 2000 AS op 50 000. Deze mensen zijn ter goeder trouw en zouden indien ze de betalingsgegevens van de Lijn kenden, de boete sowieso betalen, maar kunnen niet omdat ze de betalingsgegevens niet kennen. Ze zullen ze pas kennen nadat dhr. gerechtsdeurwaarder een dwangschrift schrijft en 50 extra int.
Verder zijn er bij de 2000 mensen die hun AS die ter kwader trouw niet hebben afgehaald zeker ook mensen die mochten ze de betalingsgegevens van de Lijn gekend, toch zouden tijdig betaald hebben. Nemen we aan dat dit er 20% zijn uit deze groep.
Het gaat dus om 2000 + 400 = 2 400 die zouden betalen indien ze per gewone brief ook de betalingsgevens ontvangen hadden.

De omzet van Modero wordt in deze veronderstelling geschat op (4000 + 2% * (50 000 - 4000))*50 = 242 000.
Mocht de Lijn zijn procedure wijzigen en zijn aangetekend schrijven, combineren met een gewone brief, zou Modero bij deze veronderstelling, 2 400 x 50 of 120 000 EUR / jaar aan omzet verliezen.
Dit kan veel meer zijn, maar ook minder, maar we spreken in ieder geval over jaarlijks bedragen met meer dan 4 nullen.
Laatst gewijzigd door jan@ronse op 11 mar 2014 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 10 mar 2014 23:21

Regels omtrent AS zijn zeer duidelijk. Telkens hierop terugkomen heeft geen enkel nut, en vormt op zich ook geen vraag. Wil u iets wijzigen aan de procedure, neem dan contact op met De Lijn zelf, of desnoods de bevoegde minister. Heeft u een nieuwe juridische vraag, dan bent u hier goed.

jan@ronse
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 11 mar 2014 08:07

U hebt gelijk dit valt buiten het juridisch kader - dit valt eerder onder de rubriek deontologie van de gerechtsdeurwaarder en visie/missie van een onderneming als De Lijn.

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 11 mar 2014 09:34

U hebt gelijk dit valt buiten het juridisch kader - dit valt eerder onder de rubriek deontologie van de gerechtsdeurwaarder en visie/missie van een onderneming als De Lijn.
Hoe u het ook wil inkleden, de discussie die u wil voeren hoort hier niet thuis.

Franciscus
Berichten: 39720
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 mar 2014 18:51

Proces Verbaal van vaststelling werd toch overhandigd aan uw zoon?
Is uw zoon meer of minderjarig?
Voor de rest zie boven een voorstel tot minnelijke regeling op een strafbaar feit is GEEN factuur.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 27#p297427" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”