laattijdige oplevering

dominique_tg
Topic Starter

laattijdige oplevering

#1 , 11 feb 2008 18:30

Heb in mei 2006 een appartement gekocht in een sod project. Heb daarvoor in de daaropvolgende maand mijn huis verkocht (verleden bij akte sept2006). In het de aankoopakte van het appartement was oplevering sept2007 beloofd. Nu blijkt een hoofdaannemer (ruwbouw) voor het verleiden van de aankoopakte van het appartement failliet te zijn gegaan. De bouwpromotor heeft daar bij de verkoop geen melding van gemaakt. Pas een maand voor de oplevering in sept 2007 is daar eerst schriftelijk melding over gedaan, waarbij men dit faillissement ook onmiddellijk inriep als reden om niet te moeten overgaan tot het betalen van de contractuele schadevergoeding bij laattijdige oplevering. Mijn aankoopakte is getekend op 12 sept 2006, bijna 4 maand na dit faillissement in het staatsblad was verschenen (18/5/2006) !
Minder dan een maand voor de eigenlijke oplevering zijnde, sept2007, is er zelfs nog een tweede opleringsbelofte gedaan omtrent een oplevering voor eind 2007, dit werd terug niet gehaald. Op dit moment hebben we er zelfs totaal geen zicht op wanneer die oplevering zou plaatsvinden. Ik heb een advocaat in dienst genomen, maar zou graag weten welke kans we hebben op de schadevergoeding (die slechts de helft is van de normale huurprijs, wat blijkbaar ook al niet echt conform is met de wet breyne). Bovendien riskeer ik mijn meeneembaarheid van registratierechten te verliezen als ik binnen de 2 jaar niet dit appartement als mijn domicilie kan benutten. Ik zou dit bedrag dan ook op hun willen verhalen indien dit daartoe komt. Alvast dank voor alle info in deze onverkwikkelijke zaak.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
question

#2 , 12 feb 2008 18:30

Misschien eens de kleine lettertjes lezen in het contract. Daarin stond bij mij dat ze niet gebonden waren aan de opleverdatum. Ik had mijn huis 6 weken na de vooropgestelde en ook contractuele opleverdatum, maar een clausule in het contract maakte dit allemaal legaal. Zo erg was het niet voor mij, maar leuk is iets anders natuurlijk!

j.demoor

#3 , 13 feb 2008 10:29

Ik ga ervan uit dat uw koop onder toepassing valt van de Woningbouwwet 9 juli 1971(=Wet Breyne).

“Art.7.De overeenkomsten bedoeld in artikel 1 alsmede de beloften voor zodanige overeenkomsten moeten :...f) de aanvangsdatum van de werken, de uitvoerings- of leveringstermijn en de schadevergoedingen wegens vertraging in de uitvoering of levering vermelden; deze vergoedingen moeten minstens met een normale huurprijs van het afgewerkte goed waarop de overeenkomst betrekking heeft overeenstemmen...De overeenkomst vermeldt in ieder geval in een afzonderlijk lid, in andere en vette lettertekens, dat de koper of opdrachtgever het recht heeft de nietigheid van de overeenkomst...in te roepen bij niet-nakoming van de bepalingen van of krachtens de artikelen 7 en 12, waarvan de tekst integraal in de overeenkomst moet worden opgenomen.”(Woningbouwwet)

Onderzoek of uw overeenkomst hieraan beantwoordt en roep EVENTUEEL haar nietigheid in.

Indien u die nietigheid niet inroept,maan dan tegenpartij aangetekend aan vermelde schadevergoedingen wegens vertraging in de uitvoering of levering ONVERWIJLD te betalen.

“Art.1148.Geen schadevergoeding is verschuldigd, wanneer de schuldenaar door overmacht of toeval verhinderd is geworden datgene te geven of te doen waartoe hij verbonden was...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Nu blijkt een hoofdaannemer (ruwbouw) VÓÓR het verleiden van de aankoopakte van het appartement failliet te zijn gegaan‘ houdt in dat diens faillissement geen overmacht meer kon uitmaken voor de bouwpromotor.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Kopen”