Heb in mei 2006 een appartement gekocht in een sod project. Heb daarvoor in de daaropvolgende maand mijn huis verkocht (verleden bij akte sept2006). In het de aankoopakte van het appartement was oplevering sept2007 beloofd. Nu blijkt een hoofdaannemer (ruwbouw) voor het verleiden van de aankoopakte van het appartement failliet te zijn gegaan. De bouwpromotor heeft daar bij de verkoop geen melding van gemaakt. Pas een maand voor de oplevering in sept 2007 is daar eerst schriftelijk melding over gedaan, waarbij men dit faillissement ook onmiddellijk inriep als reden om niet te moeten overgaan tot het betalen van de contractuele schadevergoeding bij laattijdige oplevering. Mijn aankoopakte is getekend op 12 sept 2006, bijna 4 maand na dit faillissement in het staatsblad was verschenen (18/5/2006) !
Minder dan een maand voor de eigenlijke oplevering zijnde, sept2007, is er zelfs nog een tweede opleringsbelofte gedaan omtrent een oplevering voor eind 2007, dit werd terug niet gehaald. Op dit moment hebben we er zelfs totaal geen zicht op wanneer die oplevering zou plaatsvinden. Ik heb een advocaat in dienst genomen, maar zou graag weten welke kans we hebben op de schadevergoeding (die slechts de helft is van de normale huurprijs, wat blijkbaar ook al niet echt conform is met de wet breyne). Bovendien riskeer ik mijn meeneembaarheid van registratierechten te verliezen als ik binnen de 2 jaar niet dit appartement als mijn domicilie kan benutten. Ik zou dit bedrag dan ook op hun willen verhalen indien dit daartoe komt. Alvast dank voor alle info in deze onverkwikkelijke zaak.