buitengesloten

LAURELIE
Topic Starter

buitengesloten

#1 , 08 mar 2014 14:25

Na heel wat ruzies met haar moeder over haar stiefvader, heeft mijn vriendin dit weekend ondervonden dat 'haar ouders' de sloten van het huis hebben veranderd, waardoor ze dus letterlijk niet meer thuis kan komen. Eerder hadden ze mijn vriendin al meegedeeld dat ze niet meer alleen in het huis mocht zijn.

Al heeft mijn vriendin (net) een kot in de stad (betaald door haar mama), kan zij niet volledig onafhankelijk leven wegens een gebrek aan financiële middelen. Zij is dan ook op zoek naar een job die ze kan combineren met haar studies. Ze rekende wel om tijdens de weekends nog naar huis te kunnen gaan, zoals (bijna) elke student, ook om de band met haar mama niet volledig kwijt te raken.

We vinden beiden dat haar ouders met het veranderen van de sloten van haar thuis een stap te ver zijn gegaan. Er zijn al pogingen geweest om de hele situatie uit te praten, maar deze worden steeds gevolgd door sancties vanwege de ouders. Deze sancties zijn eerder straffen voor mijn vriendin, terwijl de situatie veroorzaakt wordt door beide partijen. Deze straffen doen haar weer een stap achteruit zetten t.o.v. haar ouders en veroorzaken opnieuw ruzies.

Ik hoop via deze weg de ouders van mijn vriendin te kunnen aantonen dat zij de volwassenen zouden moeten zijn in de situatie. Het is dan ook niet onze bedoeling om er enige gerechtelijke gevolgen aan te geven. We willen gewoon tonen dat dit een stap te ver is en dat we in ons recht zijn om dat te zeggen.

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Laurelie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 08 mar 2014 14:43

Wat is uw concrete vraag nu eigenlijk?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mar 2014 15:42

Is zij daar nog gedomicilieerd? Indien ja, kunnen ze haar niet de toegang tot de woning ontzeggen. Naar politie stappen om klacht neer te leggen.
Ontvangen haar ouders nog het kindergeld?

Reclame

LAURELIE
Topic Starter

#4 , 08 mar 2014 16:35

mijn vraag was inderdaad of het niet bij wet verboden is haar de toegang tot haar woning te ontzeggen.

Zij is daar inderdaad nog gedomicilieerd.
Haar mama ontvangt ook nog het kindergeld.

Welke sancties zouden volgen indien ze een klacht neerlegt?

LeenW

#5 , 08 mar 2014 18:18

Er zullen in eerste instantie enkel vaststellingen gedaan worden, concreet zal uw vriendin dus wel een andere woning moeten zoeken. Het gerecht moet immers zijn werk doen en dat is niet op een week gedaan.

Verzoening is hier voor beide partijen aangeraden.

duma

#6 , 10 mar 2014 10:31

En waarom zou zij concreet een andere woning moeten zoeken?

Zolang zij daar gedomicilieerd is, mag zij daar binnen.
Punt.
Desnoods met een slotenmaker.

Terug naar “Andere”