Gezinssituatie veranderen met terugwerkende kracht

gipaya
Topic Starter

Gezinssituatie veranderen met terugwerkende kracht

#1 , 26 feb 2014 18:15

Sinds 10 januari ben ik ipv alleenstaande, gezinshoofd geworden. Ik heb een buitenlandse vrouw met wie ik een kind heb. Mijn dochtertje is sinds 10 januari geregistreerd en mijn vrouw 13 januari. Ik heb mijn gezinssituatie laten wijzigen op 24 februari. Voor de maand februari (met dopkaart van januari)i en februari ben ik uitbetaald geweest als alleenstaande ipv gezinshoofd.
Ik heb de vraag gesteld aan mijn vakbond of ik het verschil of het te weinig uitbetaald voor februari en zij antwoordden mij dat de RVA dat weigert te doen.
Mijn vraag: volgens welk wetsartikel weigeren zij dat? Dank u voor uw antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 feb 2014 19:46

Staat er niet ergens in hun voorwaarden dat veranderingen in de gezinssituatie binnen de xx dagen moeten worden doorgegeven?

jefke007

#3 , 28 feb 2014 11:12

Staat er niet ergens in hun voorwaarden dat veranderingen in de gezinssituatie binnen de xx dagen moeten worden doorgegeven?

binnen de 30 dagen, dat staat in de wetgeving. In dit geval is het buiten de 30 dagen, dus het kan niet

Reclame

gipaya
Topic Starter

#4 , 28 feb 2014 13:04

binnen de 30 dagen, dat staat in de wetgeving. In dit geval is het buiten de 30 dagen, dus het kan niet
Dan is dat wel door foute informatie van mijn vakbond. Op 15 januari ben ik bij de vakbond geweest om die gezinssituatie te veranderen. De vakbond heeft dat niet willen doen. Ze zeiden dat mijn vrouw eerst haar id moest hebben. Toch was mijn kind al reeds geregistreerd van 10 januari en woonde ook bij mij dus op basis van mijn dochter kon het al. Mijn vrouw had haar registratienummer vanaf 13 januari maar haar id of beter gezegd F kaart (verblijfkaart van een familie lid van een burger van de Unie) heeft ze pas gekregen 21 februari.
Kan ik klacht indienen tegn, de vakbond?

JPV

#5 , 02 mar 2014 09:32

en hoe was ze hier tussen 13 januari en 21 februari? als toerist?

gipaya
Topic Starter

#6 , 05 mar 2014 11:57

en hoe was ze hier tussen 13 januari en 21 februari? als toerist?
Neen natuurlijk niet als toerist, maar wel als mijn echtgenote en moeder van mijn kind met visum d oftewel lang verblijf met zicht op gezinshereninging voor 1 jaar. Maar dat is ondertussen gewijzigd in een identiteitskaart F of verblijfkaart voor een familielid van een burger van de Europese Unie. Deze is geldig voor 5 jaar en kan zonder probleem vernieuwd worden. Ze heeft ook een registratienummer.

Met dit bericht neem ik ook de gelegenheid om een andere vraag te stellen.

Kan mijn vrouw leefloon van ocmw voor samenwonende aanvragen? Ik ben gezinshoofd met een uitkering van 1089 euro per maand en eerlijk gezegd als mijn vrouw dat leefloon kan aanvragen is dat wel een verademing.

Dank u voor uw antwoord

JPV

#7 , 06 mar 2014 08:34

dan lijkt me de vakbond verkeerd. Vind het persoonlijk wel vreemd dat ze, gezien er geen speciale situatie is, zo'n beginnersfout gemaakt zouden hebben. Als je kan bewijzen dat ze je fout geinformeerd zouden hebben, kan je hen idd aansprakelijk stellen.

ivm leefloon: open best een andere topic, ik ken te weinig ervan.

gipaya
Topic Starter

#8 , 06 mar 2014 13:19

[quoteivm leefloon: open best een andere topic, ik ken te weinig ervan.][/quote]

Dat is niet meer nodig. Ik weet het antwoord betreffende dit ondertussen. Ik was vergeten dat ik een document tenlastename ondertekend en dan ben ik verantwoordelijk voor mijn echtgenote. En het is ook niet meer nodig wat binnenkort begin ik terug te werken.

Terug naar “Werkloosheid”