Huurovereenkomst ontbonden, bijzit laten vertrekken?

Marrit
Topic Starter

Huurovereenkomst ontbonden, bijzit laten vertrekken?

#1 , 04 mar 2014 12:25

Geachte forumleden,

Ik ben in het bezit van een gerechtelijke uitspraak om een van mijn huurders binnen twee weken vanaf heden te laten vertrekken uit de door hem gehuurde studio. Het vonnis heb ik laten betekenen, ik heb deze keer echter niet tot uitdrijving laten overgaan.

Huurder heeft inmiddels een klein gedeelte van zijn achterstallen voldaan en heeft aangegeven dat hij van plan is om zich buiten België bij familie te gaan vestigen. Ik ga ervan uit dat dit zo gaat gebeuren; zijn bankrekening is inmiddels afgesloten, het saldo heeft hij naar mij overgemaakt. De verstandhouding tussen huurder en verhuurder is tot op heden goed. Omstandigheden hebben ervoor gezorgd dat de huurbetalingen achterbleven. De incasso zet ik gewoon door en zal zeker en vast geruime tijd in beslag gaan nemen.

Echter, huurder heeft inmiddels een dame uit Oost-Europa bij zich wonen die niet over geldige verblijfsdocumenten beschikt.
Mag ik als eigenaar/verhuurder op de door de rechter bepaalde datum deze studio afsluiten (handmatig) van de toelevering van gas en water?

Dit als dwangmiddel om een eventueel achtergelaten dame te doen vertrekken.

Alvast mijn dank voor het meedenken over deze hypothetische kwestie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 04 mar 2014 12:48

Enkel deurwaarder kan een vonnis laten uitvoeren, Als je zelf tot actie overgaat denk ik dat je de wet overtreed.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#3 , 05 mar 2014 10:50

Inderdaad enkel een gerechtsdeurwaarder kan dit vonnis uitvoeren.

Reclame

Vandebos

#4 , 05 mar 2014 10:51

maak de dame in kwestie duidelijk dat indien u tot uitdrijving moet laten overgaan de politie hier standaard bij aanwezig is. Voorafgaandelijk een informatief gesprek vragen bij de lokale sectiechef van de politie kan ook reeds helpen.

Marrit
Topic Starter

#5 , 05 mar 2014 15:30

Dank voor uw reacties. Inderdaad, uitvoering van het vonnis is slechts aan een gerechtsdeurwaarder over te laten. Dat was mij bekend.
Om verschillende redenen heb ik in dit geval niet voor een huisuitzetting willen kiezen.

Er werd specifiek ook door het deurwaarderskantoor aan mij gevraagd of ik tot uitdruiving wilde laten overgaan. Op mijn ontkennende reactie werd mij medegedeeld dat een eventuele uitdrijving op grond van het vonnis dan verder in de tijd dan niet meer zou kunnen gebeuren.

Het vervelende is dat ik met mijn huurder te maken heb en mijn beslissingen op grond van onze gezamenlijke verstandhouding heb gebaseerd maar nu komt er ineens een voor mij totaal onbekende dame op de proppen die weleens veel roet in de toch al niet al te smakelijke pap kan gooien.

Ook zit ik even met het mezelf buiten de Wet plaatsen. Natuurlijk wil ik dat op geen enkele manier.
Welke wet zou ik overtreden als ik een aantal kraantjes de andere kant op laat kijken in mijn kelder als ik daarmee niemand dupeer want huurder is met achterlating van een dikke huurschuld naar het buitenland vertrokken en de overige huurders hebben hun eigen kraantjes waar niet aan gedraaid wordt. Het leven gaat gewoon verder.
Wie wordt dan in feite door mijn actie gedupeerd?

Ik hoop echt dat alles naar wens gaat verlopen maar zoals u ziet zit ik nu toch echt wel even met mezelf te worstelen.

Vandebos

#6 , 05 mar 2014 16:28

Huisvredebreuk als voorgerecht.

Marrit
Topic Starter

#7 , 05 mar 2014 17:03

OK, een voorgerecht dat beslist niet naar meer zal smaken!

Toch niet te bevatten dat een eigenaar huisvredebreuk pleegt als hij in zijn eigen gebouw door de gezamenlijke ingang binnen treedt, via de keldertrap afdaalt en daar in een ruimte die niet door huurders op eigen houtje te betreden is een bepaalde handeling verricht.

Zou een illegaal in België verblijvende dame die illegaal zich in mijn appartement ophoudt zich legaal gaan melden bij de politie om mij te gaan betichten van huisvredebreuk?

Om daarachter te komen zal ik het gewoon moeten gaan uitproberen.
Toch bedankt voor de informatie!

duma

#8 , 11 mar 2014 15:26

Niet door huurders op eigen houtje te betreden?
Dat is volgens mij ook al niet al te correct ...

Huurders moeten ten alle tijden zelf aan de gas/electriciteit/water meters en kranen kunnen.

Dat geheel terzijde.

sloeberken

#9 , 11 mar 2014 18:02

Als je met iemand illegaal of legaal een huurcontract afsluit moeten de voorwaarden en de huurwet nageleefd worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”