tegenpartij in fout, verzekering komt onvoldoende tussen

blabla84
Topic Starter

tegenpartij in fout, verzekering komt onvoldoende tussen

#1 , 01 mar 2014 17:19

Onlangs kreeg ik een ongeval op de autostrade. Wegens het naderen van een file diende ik af te remmen. Een bestuurder achter mij heeft dit niet gezien en is aan volle snelheid op mij ingereden. De andere bestuurder is overduidelijk in fout.

De expertise verklaarde mijn wagen economisch pertotale, en wil mij tevreden stellen met een bedrag van 4000 euro. Hiermee kan ik uiteraard niet akkoord gaan aangezien gelijkaardige wagens met dezelfde motor en kilometers momenteel verkocht worden met vraagprijzen van rond de 7000 à 8000 euro. Met deze wagen had ik gerus nog verschillende jaren kunnen rijden.

Ik heb reeds een tegen-expertise gevraagd, deze gaat komende week uitgevoerd worden. Indien ook deze negatief is, wat kan ik dan het beste doen?

Ik zit momenteel financieel erg krap wegens enkele andere tegenslagen. Indien het uitgekeerde bedrag mij niet in staat kan stellen om een gelijkaardige wagen te kopen, kan ik dan de tegenpartij aanklagen om het verschil bij te passen?

Kan ik de tegenpartij aanklagen wegens de lichamelijke schade die ik heb opgelopen door zijn onoplettendheid?

Ik hoop uiteindelijk op een goede oplossing van de tegenpartij.

thanks

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 mar 2014 18:11

1. Als u lichamelijke schade hebt moet deze vergoed worden.
2. Wat de wagen betreft: u hebt recht op het bedrag dat nodig is om u een gelijkwaardig voertuig aan te schaffen (onder aftrek waar wrak). Overtuig de expert aan de hand van wat u op de tweedehandsmarkt moet betalen om een dergelijk voertuig aan te kopen.
3. Het u geen rechtsbijstandsverzekering? De meeste mensen hebben dit bij een autoverzekering.
4. U kan van de bestuurder die u aangereden heeft niet meer vragen dan wat u van zijn verzekeringsmaatschappij kan vragen. De verzekeringsmaatschappij moet u volledig schadeloos stellen. Meer kan u niet vragen.

Sirkii

#3 , 02 mar 2014 19:38

BIV niet vergeten claimen als het om een grote wagen gaat. Loopt immers aardig op in Vlaanderen sinds dat CO2 gebaseerd is. Probeer anders een deal te maken dat je effectief die of die 2dehandswagen gaat kopen en dat de verzekeraar m mag kopen en inschrijven.

Reclame

blabla84
Topic Starter

#4 , 03 mar 2014 00:47

Alvast bedankt voor de antwoorden,

@ Sirkii; wat bedoel je precies met jouw antwoord?

grts

Jerommeke

#5 , 03 mar 2014 10:05

Hij bedoeld dat je de verzekering/expert een voorstel kan doen, om een identieke/gelijkwaardige auto als die je had, met dezelfde opties - kilometerstand - staat van onderhoud e.d., ingeschreven icl BIV bij jouw op de stoep te plaatsen.
Een soort ruil voor de 4000 euro zeg maar.
Als zij dat kunnen voor de helft van de prijs, hebben ze een mooie en eerlijke deal gedaan, die hun niks meer kost dan dat ze willen uitkeren.

blabla84
Topic Starter

#6 , 14 mar 2014 21:39

Hoi,

Even een kleine update; ik heb een tegen-expertise laten doen, en de auto werd ondertussen hersteld. Dat is dus al goed nieuws.

Nu zit ik met het volgende probleem; aangezien het een vrij zwaar beschadigd was, is deze hersteld met duidelijke zichtbaarheid dat hij ooit een accident had. De naden rond het kofferdeksel en de achterlichten zijn niet meer even breed. Links en rechts heb ik een breedte verschil in de naden tot 5mm. Dit is zeer duidelijk zichtbaar. Ook staat het rechter-achterlicht nu iets anders gepositioneerd als het linkere-achterlicht.

Ik heb besloten de wagen te verkopen, maar dit euvel verminderd dus aanzienlijk de waarde van de wagen. Kan ik hiervoor een vergoeding eisen?

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 mar 2014 11:22

Wagen was door de verzekering als "total loss" verklaard. Het was uw beslissing om hem te laten herstellen, met alle gevolgen van dien.

BW123

#8 , 18 jun 2014 11:56

Dan is uw wagen niet goed hersteld imo, ik zou dit voorleggen aan de carrosserie die dit heeft gedaan en zeggen dat ze dit in orde moeten doen... 5mm is er echt wel over...

giserke

#9 , 18 jun 2014 12:01

Dan is uw wagen niet goed hersteld imo, ik zou dit voorleggen aan de carrosserie die dit heeft gedaan en zeggen dat ze dit in orde moeten doen... 5mm is er echt wel over...
Tenzij ze hem op voorhand duidelijk hebben gemaakt dat dit zo zou zijn na de herstelling, omdat het technisch niet mogelijk is om die wagen in de perfecte originele staat te herstellen.
Een wagen wordt niet zomaar perte totale verklaard...

giserke

#10 , 18 jun 2014 12:07

Ter info, er is blijkbaar veel misbruik door verzekeringsmaatschappijen, om wagens on terecht perte totale te verklaren.
Maw, je moet haar op uw tanden hebben, en verschillende offertes opvragen bij meerdere herstellers.
Als de schadekost niet hoger is dan de gemiddelde waarde van die wagen, heb je veel kans om uw wagen toch te laten herstellen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=NL3OS9PG" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Verkeersongevallen”