Beslagname Vakantiegeld ?

debomma
Topic Starter

Beslagname Vakantiegeld ?

#1 , 26 feb 2014 20:56

Had een vraagje ,mag een incasso bureau beslag nemen van een deel vakantiegeld?

even kort uitgelegd , het gaat om een kredietschuld die in 2010 is aangegaan
heb natuurlijk niet correct betaald (fout ligt aan mij)

Het is wel al sinds 2 jaar dat dit gebeurd , nu heb ik wel ergens toevallig gelezen dat een incasso niet de zelfde regels en wettelijke handelingen hebben als een deurwaarder ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 28 feb 2014 08:24

“Art.2. § 1. Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder :1° minnelijke invordering van schulden : iedere handeling of praktijk die tot doel heeft de schuldenaar ertoe aan te zetten een onbetaalde schuld te betalen, buiten iedere invordering op grond van een uitvoerbare titel om.2° activiteit van minnelijke invordering van schulden : de, zelfs bijkomstige, beroepsactiviteit van iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon, die bestaat in het minnelijk invorderen van onbetaalde schulden voor andermans rekening...”(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).

‘mag een incasso bureau beslag nemen van een deel vakantiegeld’

Beslag nemen op vakantiegeld is geen minnelijk invorderen . Een incassobureau kan dat dus niet.

“Art.2....Voor de toepassing van deze wet, moeten evenwel niet als loon worden beschouwd : 1° de vergoedingen rechtstreeks of onrechtstreeks door de werkgever betaald : a) als vakantiegeld...”(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers).

‘Overdracht’ van vakantiegeld krachtens art.27, Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers kan dus niet.

“Art.1539.De schuldeiser die een uitvoerbare titel bezit, kan bij deurwaardersexploot uitvoerend beslag onder derden leggen, op de bedragen en zaken die deze aan zijn schuldenaar verschuldigd zijn...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

debomma
Topic Starter

#3 , 01 mar 2014 09:41

Heb ondertussen al meer informatie gewonnen blijkbaar is het dossier doorverkocht naar het incassobureau

heb zelf ook al wat opzoekingen gedaan en dit kwam ik als volgt tegen :
. Het invorderen van schulden buiten de rechter om

Zoals hierboven uiteengezet zullen schuldeisers vaak trachten een schuldenaar tot betaling aan te zetten zonder de gerechtelijke weg te volgen. De wet verbiedt bepaalde praktijken om schuldenaars onder druk te zetten. (wet van 20 december 2002 betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument.)

Zo is het uitdrukkelijk door de wet verboden dat de schuldeiser zich uitgeeft voor een gerechtelijke instantie, bijv. door op het briefpapier van de aanmaning juridische symbolen te gebruiken die verwijzen naar het gerecht. Het is de schuldeiser verboden onjuiste bedreigingen te uiten, het is verboden op de omslag van een brief te vermelden dat het om een onbetaalde schuld gaat, etc.

Soms schakelen schuldeisers een incassobureau in om toch betaling te krijgen van hun openstaande facturen. Ofwel geven zij opdracht aan de incassobureaus om te trachten een bepaalde schuld te innen, ofwel kopen incassobureaus de schuld van de schuldeisers over. Zo treden zij in de plaats van de schuldeiser. Dergelijke bureaus hebben echter niet meer mogelijkheden om een betaling van een schuldenaar af te dwingen dan andere schuldeisers. Zij kunnen geen beslag leggen, noch een woning betreden zonder toestemming.

Belangrijk om weten is dat incassobureaus geen betaling kunnen eisen van kosten die niet in de oorspronkelijk overeenkomst met de schuldeiser zijn opgenomen. Zij mogen niet op eigen initiatief kosten aanrekenen. Wanneer een incassobureau handelde in strijd met de wet, maar wel betaling ontving van de schuldenaar, moet zij dit bedrag aan de consument terugbetalen. Bovendien moet de consument de schuldeiser dan niet meer betalen. De wetgever stelt immers dat de schuldeiser reeds betaald is, ook al moet het incassobureau het geld terugstorten.

Nu moet ik alleen eens zien in het contract over "overdracht " omdat dat wel een verschil kan maken
neemt niet weg dat het incassobureau zomaar beslag kan nemen op mijn vakantiegeld

Reclame

debomma
Topic Starter

#4 , 01 mar 2014 10:11

Nog een vraagje nu zag ik zonet dat ik op de "zwarte lijst " sta van de Nb
onder de naam van de onderneming waar ik toen het krediet heb afgesloten en dan tussen haakjes het incassoburuea

Als het dossier is doorverkocht dan veronderstel ik toch dat eigenlijk cofidis geen rechten meer heeft ? of zie ik dat verkeerd

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mar 2014 10:37

Als het dossier is doorverkocht dan veronderstel ik toch dat eigenlijk cofidis geen rechten meer heeft ? of zie ik dat verkeerd
Meestal word er maar een gedeelte van de schuld door verkocht en dit omdat het incasso zijn werk wettelijk zou kunnen doen, nl innen van de schuld !

Want je begrijpt ook dat het incasso niet volledig de prijs van de schuld zal betalen, en daardoor zijn ze alle beiden schuld eisers.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”