Collectieve schuldbemiddeling

Wolkje50
Topic Starter

Collectieve schuldbemiddeling

#1 , 23 feb 2014 19:57

Beste forum-leden,

Ik heb een aantal vragen en heb geen idee wie mij hier de antwoorden op kan geven. Even een korte samenvatting van mijn situatie.

April 2011 scheiding
januari 2012 opgenomen in het ziekenhuis wegens een zware depressie.
Door de problemen met ex-partner ondertussen ook mijn (huurwoning) kwijt.
november 2012: nieuwe woning
Maart 2013: start collectieve schuldbemiddeling (ocmw)
Gedurende de gehele periode een ziekte uitkering gehad van ongeveer 1000 euro.
April 2013 start nieuwe job.

Mijn inkomen is sindsdien ongeveer 1650 netto.
Vaste lasten per maand huur/electra/verzekeringen etc.: 700 euro.
Krijg wekelijks 60 euro leefgeld via schuldbemiddelaar. Totaal ongeveer 250 euro maandelijks.
Van april 2013 tot heden ongeveer 500 euro extra gehad voor aankoop bril/kleding etc.

Mijn totale schuld inclusief alle kwijtscheldingen (volgens vonnis rechtbank) is momenteel 7500 euro.

Maandelijks heeft de schuldbemiddelaar ongeveer 700 euro om deze schuld aan te zuiveren en dit vanaf april vorig jaar.

Hierbij heb ik nog niet eens de extra inkomsten vermeld zoals teruggave belastingen, eindejaarspremie.

Nu heb ik afgelopen vrijdag een afspraak gehad met de schuldbemiddeling gehad en wist zij me te vertellen dat er tot op heden niks is gespaard en enkel 3500 euro is apart gelegd voor de schulden. Op mijn vraag om mij hiervan een overzicht te geven ging zij niet in en ik moest haar maar vertrouwen. Verder vertelde ze mij dat ik nog zeker 4 jaar aan de schuldbemiddeling vast zit. Mijn eigen berekening is dat zij momenteel rond de 7000 euro zouden moeten hebben. Waar is dit geld naar toe?

Hoe kan ik het OCMW zelf controleren? Het is toch niet zo dat ik in de collectieve schuldbemiddeling zit dat ik ook totaal geen inzage meer heb in de uitgaven?
Geregeld heb ik schriftelijk een overzicht opgevraagd, maar deze vraag wordt totaal genegeerd.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit verder moet aanpakken? Ik zou graag willen weten waar al het geld naar toe is, want de berekening die zij me doorgeeft (mondeling) is totaal niet juist.

Alvast hartelijk dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 feb 2014 20:01

Vraag schriftelijk een uitgavenstaat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Wolkje50
Topic Starter

#3 , 23 feb 2014 20:03

Deze heb ik opgevraagd per mail en per post, maar helaas tot op heden nog geen uitgavenstaat ontvangen.
Hoe kan ik haar toch 'dwingen' om dit te doen?

Reclame

wanton

#4 , 23 feb 2014 20:26

Spreek over uw zaak met de voorzitter of een raadslid van het OCMW. Die kunnen meestal iets forceren bij hun dienst 'schuldbeheer'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Wolkje50
Topic Starter

#5 , 23 feb 2014 21:12

Bedankt allebei.

Maar wat mijn rechten betreft... ik neem aan dat ik daar wel recht op heb om te weten welke uitgaven er precies zijn?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 feb 2014 23:11

Er is toch een vonnis?
U hebt het toch over een collectieve schuldenregeling uitgesproken door de arbeidsrechtbank?
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Wolkje50
Topic Starter

#7 , 27 feb 2014 00:42

Beste Franciscus,

Het gaat hier inderdaad over een collectieve schuldenregeling uitgesproken door de arbeidsrechtbank.

Kunt u mij vertellen wat ik verder nog kan ondernemen naast mijn herhaaldelijke telefoontjes en brieven? Tot op heden heb ik nog niks mogen inzien van de uitgaven.

Bedankt!

martizio

#8 , 28 feb 2014 12:59

Je kan ook naar de griffie stappen en vragen je dossier in te kijken , dat mag ook.
Denk eraan ook kost het nog eens zo een 1200e per jaar , die de schuldbemiddelaar aanrekent

Rene

#9 , 28 feb 2014 15:23

Maar een gedetailleerd afschrift met alle bankverrichtingen MOET ze altijd geven. Zeker als je erachter vraagt.
In het vonnis stond ook het te betalen bedrag (schuld) en hoe en hoelang je zou moeten betalen.

Anders klacht versturen naar Arbeidsrechter.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”