Verjaring factuur

BRT
Topic Starter

Verjaring factuur

#1 , 21 feb 2014 17:47

Beste

Ik heb een vraag ivm de verjaring van facturen.
Ongeveer 2-3 jaar geleden heb ik mijn auto laten repareren bij een garage.
Dit gebeurde met een ondermaatse service en communicatie.
Bij het afhalen van de auto en ook de jaren nadien (tot vandaag) heb ik geen betalingsbewijs ontvangen.
Ik heb dus ook geen factuur getekend bij het ophalen van de auto.

Ik ging er die hele tijd van uit dat de garagist de slechte service inzag en de kosten op zich nam.
Nu een 2-3 jaar later krijg ik een betalingsherinnering.

Wat zijn mijn opties in deze zaak? Kan ik afzien van betaling gezien de eerste facturatie 2-3jaar te laat komt?

Bedankt aan ieder die me kan helpen hierbij.

Bert

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 feb 2014 17:53

Die factuur is nog niet verjaard. U zal ze moeten betalen.
Nu nog aanvoeren dat het geleverde werk ondermaats was is rijkelijk te laat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 feb 2014 19:50

Ik dacht dat facturen pas na 10 jaar verjaren !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

BRT
Topic Starter

#4 , 23 feb 2014 23:37

Ik dacht gelezen te hebben dat de verkoper/dienstverlener binnen het jaar moest aansporen tot betaling via een factuur oid.

Bedankt voor jullie reacties alvast

Rene

#5 , 24 feb 2014 08:29

Facturen verjaren pas na 10 jaar op voorwaarde dat de handelaar deze heeft overgemaakt en dat ook kan bewijzen.
Erelonen vb deskundige, advocaat, ... is na 5 jaar.

Als je na 2 a 3 jaar een factuur ontvangt, protesteer die dan gewoon binnen de maand, want dat recht heb je ook.
Een handelaar moet ook binnen een redelijke termijn de factuur overmaken en daar zeker geen 2 jaar mee wachten.

Hij staat zwak zeker als je nooit iets getekend hebt.
Maar ik dacht dat garagehouders, sleepdiensten, mazoetleveranciers, ... WEL een factuur kunnen overmaken achteraf ZONDER bewijs van bestelbon of verkoopsovereenkomst, ... op voorhand.

Franciscus

#6 , 24 feb 2014 12:20

Garage MOET wel het bewijs kunnen leveren dat wagen IN de garage heeft gestaan voor onderhoud. Daarvoor dient uw wagen (merk nplt eigenaar reden) vermeld te zijn in hun boek voertuigen in garage. Wordt voor hen moeilijk te bewijzen als ze uw wagen niet in hun register hebben staan.
Factuur moet ook beschrijven wat ze gemaakt hebben.

BRT
Topic Starter

#7 , 24 feb 2014 17:58

Garage MOET wel het bewijs kunnen leveren dat wagen IN de garage heeft gestaan voor onderhoud. Daarvoor dient uw wagen (merk nplt eigenaar reden) vermeld te zijn in hun boek voertuigen in garage. Wordt voor hen moeilijk te bewijzen als ze uw wagen niet in hun register hebben staan.
Factuur moet ook beschrijven wat ze gemaakt hebben.
Het enige op de factuur staat is het merk van de wagen. Ik denk dat ze verdere gegevens gewoonweg niet meer hebben van mij.

Ik heb de garagist een mail gestuurd met daarin de vraag of hij nog bewijzen heeft van ondertekening of eerdere facturatie.
Op de factuur (die na 2-3 jaar aankwam) staat vermeld dat bij wachten tot betaling een 10% extra zal moeten betaald worden.
Kan hij dit zomaar maken? Wat als ik weiger te betalen?

Bedankt iedereen voor de anonieme hulp!

debomma

#8 , 09 mar 2014 09:03

Op de site van http://www.tussenstap.be" onclick="window.open(this.href);return false; kan je perfect zien wanneer facturen verjaren

hier een klein overzicht :

Afwijkende termijnen voor specifieke schulden en overeenkomsten

Voor specifieke schulden en overeenkomsten kunnen wel afwijkende termijnen bestaan, dus het is steeds van belang om in elk concreet geval na te gaan wat de verjaringstermijn van de schuld is.

Enkele voorbeelden:
•Kredietovereenkomsten: in principe bedraagt de verjaringstermijn 10 jaar, maar de termijn voor de intresten, met name de nalatigheidsintresten, duurt 5 jaar.
•Facturen van elektriciteit, water, de levering van energie in het algemeen : 10 jaar in theorie. In een arrest van het arbitragehof d.d. 19.01.2005 ( n° 15/2005) oordeelde het hof echter dat aangaande facturen voor water een verjaringstermijn van 5 jaar geldt. Ook voor energiefacturen maakt het inroepen van verjaring na 5 jaar een ernstige kans. Lees meer.
•Belastingen en BTW - vorderingen: verjaring 5 jaar na de heffing van de belasting
•Factuur van een handelaar aan een particulier die geen handelaar is: 1 jaar na ontvangst van de factuur ◦( ook hierop bestaan uitzonderingen vb. verjaringstermijn van 6 maand voor restaurantfactuur.)

•Factuur naar aanleiding van een aannemingsovereenkomst: 10 jaar
•Verzekeringen: 3 jaar
•RSZ – bijdrage: verjaring na 3 jaar te rekenen vanaf de dag van opeisbaarheid van de schuldvordering. De bijdragen zijn opeisbaar binnen de maand na het einde van het betreffende kwartaal. Voorbeeld: RSZ-bijdragen eerste kwartaal 2009 zijn opeisbaar vanaf 30 april 2009 en verjaren dus op 1 mei 2012. (vóór 1/1/2009 was de termijn nog 5 jaar).
•Bijdragen voor de sociale zekerheid voor zelfstandigen worden vaak verward met RSZ bijdragen. Ten onrechte. Deze bijdragen verjaren na 5 jaar. De termijn loopt vanaf het einde van het kwartaal. Voor regularisaties start de verjaringstermijn vanaf de dag van ontvangst van de rekening.
•Bij schuldvorderingen tussen handelaars onderling geldt een verjaringstermijn van 10 jaar.

scorpioen

#9 , 09 mar 2014 12:45

Factuur van een handelaar aan een particulier die geen handelaar is: 1 jaar na ontvangst van de factuur ◦
Dit is zeer betwistbaar.
De korte verjaringstermijn van één jaar is verre van eenvoudig. Maar als algemene regel stellen dat de factuur van een handelaar aan een particulier verjaart na één jaar is fout. Doorgaans wordt aangenomen dat deze korte verjaringstermijn niet van toepassing is op facturen voor herstelling van een garagist

Ook moet je rekening houden met het feit dat de korte verjaringstermijn van één jaar steunt op een vermoeden van betaling. Als de schuldenaar erkent niet betaald te hebben geldt de korte verjaringstermijn van één jaar niet.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”