hypotheekkosten

wullie
Topic Starter

hypotheekkosten

#1 , 07 feb 2008 00:22

Geachte

Wanneer men een lening aangaat voor de aankoop van een onroerend goed, moet men "hypotheekkosten" betalen. Klopt dit en hoeveel bedragen deze?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 feb 2008 17:23

Maak hier zelf de berekening :

http://www.notaris.be/kameleon/index.jsp

Klik onder 'bereken zelf ' op krediet of lening.

Vul het gewenste bedrag in en kies voor ' lening.'
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wullie
Topic Starter

#3 , 07 feb 2008 17:54

Ik ga een woning aankopen, dus ik betaal reeds 10 % registratierechten op de aankoopsom. Zoals gezegd ga ik een hypothecaire lening aan voor de aankoop.
Ik heb vernomen dat men voor een hypotheek te vestigen 1% registratierecht en 0,3% hypothecair recht moet betalen op het geleende bedrag. MAAR moet dit ook wanneer je reeds 10 % registratierechten hebt betaald op de woning zelf????

Reclame

IrisS

#4 , 07 feb 2008 17:57

Ja, die zaken staan los van mekaar

wullie
Topic Starter

#5 , 07 feb 2008 18:00

Dus in feite bedraagt de aankoop van een woning niet zomaar 10 % registratierechten + notariskosten? Dus 11, 3% rechten aan de overheid + dan nog eens notariskosten?

U bent dit toch 100% zeker. Er is immers toch artikel 87 WRegR en artikel 90 WRegR?

IrisS

#6 , 07 feb 2008 18:04

Ik heb zelf een woning gekocht en diende inderdaad registratiekosten te betalen op de woning en dan nog eens op de lening. Uiteraard komen daar nog notariskosten bij. Dus ja, ik ben vrij zeker :wink: . Ik ben nl zelf niet erg geneigd te veel te betalen. De precieze percentages durf ik niet aan te geven. Die kunnen ondertussen veranderd zijn, maar de percentages die je geeft lijken me aannemelijk. Die kan je echter via het net wel opsnorren.

dieke

#7 , 09 feb 2008 11:47

Het is simpel, wullie. Als je de aankoop van een woning volledig zou kunnen financieren zonder hypothecair krediet, heb je die 'extra kosten' niet. Die twee dingen staan dus inderdaad los van elkaar.

wullie
Topic Starter

#8 , 09 feb 2008 15:30

Is dit niet tegenstrijdig met de artikelen 87 en 90 Wetboek Registratierechten? In artikel 90 wordt toch gesproken van een "contract waarop reeds een evenredig recht van minstens 1% werd geheven" -> in casu 10%.

Artikel 87
Worden aan een recht van 1 pct. onderworpen, de vestigingen van een hypotheek op een in België gelegen onroerend goed.

Artikel 90
De bij artikelen 87 en 88 bepaalde rechten zijn niet verschuldigd zo de gewaarborgde verbintenis voortkomt uit een contract waarop een evenredig recht van minstens 1 pct. werd geheven.

IrisS

#9 , 09 feb 2008 16:20

De notaris registreert je woning -> registratierechten woning.
De notaris registreert je hypothecaire lening -> registratierechten lening.

Twee contracten dus, en idd, als je niks leent, moet je dat laatste niet betalen. Dit is dus zeker niet strijdig met mekaar. De bepaling in artikel 90 is veeleer van toepassing wanneer je je hypotecaire lening zou laten herschrijven (dat kan bv interessant zijn als de intrestvoet zakt). In dit geval gaat het over hetzelfde contract waar reeds registratie op betaald werd.

Je kan ook altijd eens contact opnemen met een notaris. Die kan je dat haarfijn uit de doeken doen.

djanodive

#10 , 25 apr 2008 14:19

Wat betreft die 10% registratie op de aankoopsom: kan 5% zijn onder bepaalde voorwaarden.

Terug naar “Kopen”