huurders eruit om te verhuren aan zoon

pizzaman
Topic Starter

huurders eruit om te verhuren aan zoon

#1 , 24 feb 2014 00:27

Hoi

Mijn vader heeft op mijn vraag het huurcontract met de vorige huurders opgezegd om mij in zijn woning te laten wonen met een opzeg van 6 maanden, huurders hebben er een hele rechtzaak van gemaakt om mijn vader te pesten en op kosten te jagen omdat er zogezegd gebreken waren aan de woning.

Die zaak heeft hij gewonnen.

Nu woon ik er zelf al een jaartje in, maar heb ik beslist om naar het buitenland te verhuizen om persoonlijke redenen.

Heb dit besproken met mijn vader en hij zou het huis dan willen verkopen.

Riskeert hij iets als ze daarachter komen, omdat hij de huurders eruit heeft gezet terwijl ik na een jaar er al uit wil?

Alvast dank!

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 24 feb 2014 00:44

Als u er geen 2 jaar woont (en enkel u, geen ander familielid kan "vervangend" het pand bewonen), kunnen de toenmalige huurders een schadevergoeding eisen gelijk aan 18 maanden huur. Dus, als u uw plannen voortzet, kan dit uw vader nog veel geld kosten.

pizzaman
Topic Starter

#3 , 24 feb 2014 02:17

beste

dank voor uw feedback
bestaat hier een wettekst over

hij kan er namelijk toch niet aan doen dat ik eruit wil...

alvast dank

Reclame

Turaki

#4 , 24 feb 2014 09:13

Brochure met verwijzing naar alle relevante wetgeving:
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

En ja, uw vader kan er niets aan doen dat u wet wil. Niets houdt u tegen om zelf de vergoeding te betalen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 feb 2014 11:48

Heb dat jaren geleden ook laten toepassen ex van mijn vriend werd de huur opgezegd wegens zelf komen wonen.
Verhuurder deed al heel vervelend tijdens de uitgaande plaatsbeschrijving. Eventjes kortaf geweest.
Na X tijd laten nagaan wie er nu in appartement woonde ... bleek zijn aanhoudster te zijn.
(Hij woonde bij zijn echtgenote). Attest gemeente en dan naar vrederechter... heeft hem (toen ook al) veel centjes gekost.

pizzaman
Topic Starter

#6 , 26 feb 2014 17:00

beste

maar mag hij het al ten koop stellen
en zeggen dat het pas vanaf volgend jaar bewoond kan worden?

mvg

Turaki

#7 , 26 feb 2014 18:48

Voor zover ik weet eist de huurwet niet dat de eigenaar gelijk blijft, enkel de bewoner.

sloeberken

#8 , 26 feb 2014 21:05

Woning verkopen is geen uitweg van opzeg huurcontract voor eigen bewoning.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”