Adviserend geneesheer mutualiteit handelt niet correct

josi
Topic Starter

Adviserend geneesheer mutualiteit handelt niet correct

#1 , 08 jan 2014 19:20

Er wordt na enkele jaren opnieuw een aanvraag hulp door derden aangevraagd aan de adviserend geneesheer van de mutualiteit.Voordien heeft invalide persoon dit ook gedaan en toen een verpleegkundige thuis gehad die allerlei vragen stelde en daarna bij het Riziv geweest.Ze kreeg toen 9 punten.Ook van Fod heeft ze 9 punten gekregen indertijd,de nieuwe aanvraag wegens het verslechteren van haar toestand is nog lopende.
Nu is haar toestand ernstig verergert(verslagen UZ) en krijgt ze zo maar een aangetekend schrijven van het Riziv waarin staat dat ze maar 7 punten krijgt!
Na telefonisch contact met het Riziv komt ze te weten dat de adviserend geneesheer deze punten gegeven heeft en dat ze aan hem moet vragen hoe het komt dat ze minder punten krijgt en geen onderzoek ondanks het feit dat haar ziekte verergert is.Zo gezegd,zo gedaan.
Maar de adviserend geneesheer geeft geen gehoor aan haar vraag!Wat kan ze nu doen?De maatschappelijke assistente van het ziekenfonds heeft zelf de brief naar de adviserend geneesheer met de vraag om uitleg opgesteld omdat dit volgens haar helemaal niet correct verlopen is.
Wat kan deze persoon nu nog doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007

#2 , 08 jan 2014 20:10

Het RIZIV neemt ZELF een beslissing, waarin staat dat tegen die beslissing beroep kan aangetekend worden tegen het RIZIV bij de arbeidsrechtbank
( Het is natuurlijk wel begrijpelijk dat het riziv zich baseert op het verslag van de adviserend geneesheer, maar zij mogen dat verslag ook negeren )

Indien de adviserend geneesheer niet zou kunnen overtuigd worden, dan kan je binnen de 3 maanden beroep aantekenen tegen de aangetekende brief die je ontvangen hebt ( van het RIZIV )
Hoe dan ook opletten dat de zaak geen 3 maanden aansleept, anders kan je zelfs geen beroep meer aantekenen

josi
Topic Starter

#3 , 16 jan 2014 10:56

De maatschappelijke assistente heeft gisteren naar de adviserend geneesheer gebeld omdat deze nog steeds de gevraagde papieren niet heeft opgestuurd.Had nog geen tijd gehad en ging deze de volgende weken opsturen naar de huisdokter.Inmiddels het ook gehad over in beroep gaan met de maatschappelijke assistente maar deze zei direct dat het ziekenfonds niet ingaat tegen beslissingen van het RIZIV en dat ze dan een advocaat moet raadplegen!
Dit is financieel echter niet haalbaar.Kan de adviserend geneesheer niet verplicht worden een nieuwe aanvraag te doen vermits dit alles helemaal niet correct is verlopen?De toestand is immers verslechterd en niet verbeterd zoals hij met zijn verminderde punten aangeeft.

Reclame

dobbel

#4 , 06 feb 2014 09:57

bent u aangesloten bij een vakbond? anders vragen dat de mogelijkheid bestaat om beroep aan te tekenen tegen de beslissing via hun.

josi
Topic Starter

#5 , 06 feb 2014 12:57

@dobbel,neen ben niet aangesloten bij een vakbond.Mijn huisdokter heeft nog steeds niets ontvangen en ik heb nochtans eind verleden week de adviserend geneesheer gebeld en hij ging ze direct opsturen.Ik begin te denken dat hij mijn dossier niet wil vrijgeven.

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 feb 2014 08:18

U kan toch gewoon zelf een nieuwe aanvraag doen bij de FOD sociale zekerheid?

josi
Topic Starter

#7 , 07 feb 2014 10:57

@JPV,is voor hulp door derden bij Riziv.Bij FOD al 9 punten sinds enkele jaren.

josi
Topic Starter

#8 , 21 feb 2014 09:21

Eindelijk inzage bij de huisarts in de gevraagde papieren en wat blijkt,ik krijg geen antwoord waarom de adviserend geneesheer vindt dat mijn toestand verbeterd is noch waarop hij zich baseert!In de brief naar de huisarts staat:Op vraag van patiente stuur ik U alle medische documenten terug.
Volgens beslissing geneesheer inspecteur RIZIV komt zij,obv anamnese en ons toegestuurde documenten,wettelijk niet in aanmerking voor toekenning financiele tegemoetkoming "Hulp van derden"RIZIV.

Er is ook een vragenlijst bijgevoegd met punten op wat ik wel en niet kan doen maar deze is niet ingevuld!!Ik begrijp niet hoe ik voordien na controle door de artsen van het RIZIV 9 punten kreeg en nu na verergerd ziektebeeld en geen controle bij het RIZIV ineens maar 7 punten meer behaal!!
Wat kan ik doen ,niet in beroep tegen RIZIV want kan geen advocaat betalen maar wel tegen deze adviserend geneesheer die alles doet om me tegen te werken?

Mariette

#9 , 21 feb 2014 13:54

Heeft U geen recht op een pro deo advokaat?

josi
Topic Starter

#10 , 21 feb 2014 15:27

Neen,zit er juist boven :(

josi
Topic Starter

#11 , 30 apr 2014 11:34

Na controle bij Fod nu 10 punten gekregen en daar zei men dat de puntenlijst bij het Riziv anders is en daar ik in zorgwonen zit en ook effectief betaal voor de hulp die ik krijg ik zeker 11 of meer punten moet krijgen voor de aanvraag "hulp door derde"
Door de stress nog zona(gordelroos) bijgekregen :(
Hoe moet ik dit nu aanpakken zodat de adviserend geneesheer niet terug zo maar zijn 7 punten aangeeft aan het Riziv om me zo de hulp door derde weeral te laten weigeren?

josi
Topic Starter

#12 , 07 mei 2014 08:31

Niemand ?

Terug naar “Andere”