Afkoop mogelijkheden, hoe best aanpakken

Anoniempje1234
Topic Starter

Afkoop mogelijkheden, hoe best aanpakken

#1 , 20 feb 2014 17:27

Ik heb een vraagje waar ik niet onmiddellijk weet hoe er aan te beginnen

een vriendin van mij zit in een collectie schuldbemiddeling samen met haar ex partner. samen zijn ze voor een behoorlijk groot bedrag schuldenaars.
Het probleem is dat de ex partner door werkloosheid, eigen huur en een onderhoudsgeld uit een nog vroegere relatie niet kan bijdragen tot de terugbetaling van enige schulden.

25 procent van de schulden zijn enkel op zijn naam, wat er bij een uitstap zou toe leiden dat zij maximaal voor 75procent verantwoordelijk gesteld kan worden.
dus ze zou in een nieuwe persoonlijke collectieve schuldbemiddeling kunnen stappen voor dat deel en zelf terugbetalen aan een normaal ritme.

ik vind die procedure echter een zeer dure aangelegenheid en het biedt nog altijd weinig perspectief.
Liever zou ik als familielid haar willen helpen en de schulden van haar overnemen waarbij zij mij later aan een haalbaar tempo terugbetaald (afsluiting van een onderlinge schuldbekentenis zonder intresten of indexering)
Waar ik nu bang voor ben is dat als ik besluit die facturen te betalen er misschien verwijlintresten gerekend kunnen worden.
De aangestelde advokaat voor de bemiddelingsprocedure is niet echt behulpzaam omdat hij natuurlijk meer belang heeft in het verderzetten van de huidige procedure maar dat is voor haar een bodemloze put.

Ik zou heel graag helpen, alleen wil ik natuurlijk niet in een situatie terechtkomen dat ze nog meer moet terugbetalen dan in het collectief plan.
Hoe kan ik dit best aanpakken ?
Bestaat er zoiets als een afkoopprocedure of dergelijk en wie kan zoiets begeleiden om later toch niet tot verrassingen komen te staan.

Mvg en dank bij voorbaat

een goeie ziel...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 feb 2014 19:44

Bevoegde rechtbank is arbeidsrechtbank
Al eens lezen
http://www.tussenstap.be/veel_gestelde_ ... g#item_185" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.eerstehulpbijschulden.be/sch ... emiddelaar" onclick="window.open(this.href);return false;

Anoniempje1234
Topic Starter

#3 , 20 feb 2014 21:14

Het verhaal van de collectieve schuldbemiddeling was me intussen bekend.

wat me vooral interesseert is de mogelijkheid om de openstaande schuld van mijn kant (als derde persoon die in principe niks met de schuld temaken heeft) te vereffenen ten bedrage van de facturen zonder het risico te lopen op verwijlintresten en extra kosten waardoor ze er nog erger zou aan toe zijn dan met een schuldbemiddelingsdossier.
Ik heb ergens iets gelezen over een afkoop regeling maar ik kan er weinig informatie over vinden.

waar wordt zoiets geregeld ? is dat een rechter die zoiets beslist of dat kan of kan een advokaat dat regelen .
ik ben hier jammer genoeg totaal niet in thuis.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”