betreft lastenboek/overeenkomst niet nagekomen

inina
Topic Starter

betreft lastenboek/overeenkomst niet nagekomen

#1 , 12 feb 2014 23:23

Ik wil graag weten of er een betaling moet te gebeuren, indien niet nagekomen wordt wat er vermeld wordt in de overeenkomst/lastenboek van een professionele syndicus???

Er dient volgens de overeenkomst 30€ per maand te worden betaald. Mijn vraag is, mag weigeren om deze te betalen tot bijvoorbeeld aan de (wettelijke en contractuele) verplichtingen is voldaan en de schade die deze nalatigheid heeft veroorzaakt eveneens afrekenen?

Graag een antwoord.

Dank bij voorbaat

Inina

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 feb 2014 12:07

wettelijk kan je niet eigenmachtig betalingen stopzetten of niet uitvoeren. Je zal binnen de gestelde termijn moeten betalen en hem dan aangetekend in gebreke stellen, en eventueel uw geld + intresten terug vorderen via vrederechter.
Nu zou syndicus u kunnen dagvaarden voor niet tijdige betaling van de kosten.

inina
Topic Starter

#3 , 13 feb 2014 14:31

Hartelijk dank voor deze toelichting
vriendelijke groeten

Inina

Reclame

j.demoor

#4 , 15 feb 2014 08:06

‘Bij een wederkerig contract behoort de exceptio van niet uitvoering tot de natuur van het contract‘(Cass. 26 mei 1989,Bull.Cass. 1989,1020).

‘De verhuurder kan de huurder niet dwingen zijn verplichtingen na te komen indien hij zelf de zijne niet nakomt (Cass. 26 juli 1844,Pas. 1844,I,226).De huurder kan de betaling van zijn huurgelden opschorten,zolang de verhuurder zijn onderhoudsverplichtingen(art.1719,1720 B.W.) niet uitvoert. De toepassing van de exceptio non adimpleti contractus is gepast,omdat de huurovereenkomst een wederkerige overeenkomst is waarbij een partij geen rechten kan doen gelden zonder tot enige correlatieve verplichting te zijn gehouden‘(Rb.Kortrijk 9 oktober 1984,T.R.D.-dossier 1988-1,7,noot).

‘Alhoewel geen formele ingebrekestelling nodig is om de exceptie van niet-uitvoering te kunnen inroepen,vereisen de regels van de goede trouw toch dat de tegenpartij op de hoogte is dat van haar de uitvoering van een verbintenis wordt gevraagd en dat in afwachting de eigen verbintenis wordt opgeschort.’(Kh.Dendermonde 11 maart 1993,Intern.Vervoerr. 1994,362).

De exceptio van niet uitvoering is evenzeer van toepassing op ‘tot bijvoorbeeld aan de (wettelijke en contractuele) verplichtingen is voldaan’.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

inina
Topic Starter

#5 , 18 feb 2014 14:15

Geachte j. demoor,

Indien ik voldoende heb begrepen (want ik ben slechts een leek en geen jurist) wat u in vorige post hebt vermeld. Veronderstel ik dat:

1.vermits er reeds een vonnis is van de vrederechter waarin "relatieve nietigheid" werd vermeld, doch geen ontslag of verplichte vervanging van deze syndicus, zoals in de dagvaarding werd gevorderd.
2.De syndicus tot op heden nog steeds niet gedaan heeft wat er in het vonnis werd vermeld, namelijk een herberekening van de boekhouding vanaf 2012 mét toepassing van de werkelijke aandelen per kavel en geen kostenafrekening voor alle eigenaar

inina
Topic Starter

#6 , 18 feb 2014 15:02

s gelijk.
3.Vermits de syndicus op de laatste algemene vergadering, na de pleidooien maar voor de ontvangst van het vonnis, voor alle eigenaars gelijke kosten is blijven vragen, en zelfs onterecht een volledige factuur voor herstel van de gemeenschappelijke delen aan ondergetekende heeft toegewezen.

Ben ik van oordeel dat hij zijn verbintenis/overeenkomst zoals ze beschreven is in zijn lastenboek niet is nagekomen en nog steeds niet nakomt, en hij bovendien zijn beheer Niet voert zoals een "goede huisvader".
Ik heb ondertussen de gevraagde provisies omgerekend naar mijn aandeel en de syndicus gemeld dat ik de betalingen van mijn provisies op deze manier zal verder zetten, dit om niet als wanbetaler bestempeld te worden.

Ik heb hem hierover schriftelijk in gebreke gesteld en gemeld dat ik zijn beheerskosten om deze reden weiger te voldoen, maar ik vraag me nu af of dit op deze manier ook wettelijk toegelaten is???

En indien wel, vraag ik me eveneens af, of ik deze beheerskosten toch nog met terugwerkende kracht zal moeten betalen nadat hij eventueel orde op zaken ivm de boekhouding heeft gesteld ??? of dat deze kosten volledig kunnen worden kwijtgescholden omdat het maandelijkse kosten zijn welke dienden voldaan te worden in een periode dat het beheer van deze syndicus onrechtmatig en aan fraude grenzend werd uitgevoerd.

Graag ontving ik op deze vragen de mening van iemand die hier kennis van heeft?

Met dank bij voorbaat en vriendelijke groeten

Inina

Terug naar “Andere”