creditnota in self billing

eve13579
Topic Starter

creditnota in self billing

#1 , 12 feb 2014 10:07

Misschien kan iemand mij hiermee verder helpen:

Ik wordt comissionneel uitbetaald adhv van een creditnota van mijn opdrachtgever. Dit gebeurt op deze manier (ipv ikzelf die een factuur opmaak naar hen toe) omdat zij werken met self billing.

Op deze creditnota wordt het KB art.4.4 telkens vermeld. Echter ben ik in twijfel geslaan met het inboeken van deze creditnota's in mijn online boekhoudprogramma. Normaal gezien zouden deze creditnota's worden ingeboekt in het aankoopdagboek als referentie op een reeds ontvangen factuur. Echter is dit hier voor mij niet duidelijk. Dit zijn nl. inkomsten die ik verkrijg en bovendien betreft dit geen creditnotas op een reeds ontvangen/betaald factuur.

Kan er iemand mij zeggen of ik deze CN's moet inboeken in mijn verkoopdagboek als zijnde een factuur, of moet ik deze in het aankoopdagboek inboeken als een CN met een posititef saldo.

thanks voor jullie hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Liquinario
Contacteer: Website

#2 , 13 feb 2014 16:19

Hallo eve13579, je instinct is correct. Je moet deze inboeken als verkoopfactuur.
De logica zit hem in de BTW-vakken. Je verleende diensten dienen in de uitgaande BTW-handelingen te komen. Dit zal je enkel lukken als je het document boekt in het verkoopjournaal. Het is ook logischer dat je je eigen diensten boekt in een verkoopjournaal.

Liquinario
Contacteer: Website

#3 , 13 feb 2014 16:40

Ik heb het even voor je getest, het correcte BTW vak is 03 (via verkoopfactuur), daar ik vermoed dat er 21% btw zit op je commissie.
Indien je het boekt via credit nota in je aankoopjournaal plaatst hij het in BTW vak 85 - credit nota's en correcties.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”