Massi,
Ik zou de reacties hier met een korrel zout nemen. De regel is als volgt: indien u her en der, NIET op consistente basis klusjes opknapt, dan dient u deze inkomsten aan te geven als diverse inkomsten. De taxatie hierop zal 33% zijn. Indien het echter sporadisch is en u 1x per maand bij de boma of de nonkel een PC fixt en geen actieve reclame voert voor uw diensten, dan zal daar geen haan naar kraaien en hoef je niets aan te geven.
Stelt dat het hier zou gaan om meer dan 500€ per maand, dan kan je toch wel al spreken van een beroepsactiviteit en zal u een BTW-nummer moeten aanvragen. De enige manier waarop de fiscus is u op het spoor zou kunnen komen is indien iemand jou verklikt (eerlijk gezegd denk ik niet dat de fiscus zijn tijd gaat steken in iemand die 500€ per maand verdient en geen werkloosheidsuitkering trekt maar nog naar school gaat).
Inderdaad correct, die kanjer van een boete zal wel uitblijven, indien je her en der occasioneel eens een klusje doet.
Langs de andere kant, indien de inkomsten voldoende laag zijn is de fiscale kost laag of niet bestaande, dus enkel de administratieve kost.
En als student op deze wijze in aanraking komt met de rechten en plichten van een zelfstandige kan dit mijns inziens alleen maar een pluspunt zijn, zeer zeker wanneer de TS misschien ambities heeft om later na zijn studies volledig zelfstandig te worden.
Hij zal dan een mooie voorsprong hebben op de meeste van zijn collega's afgestudeerden!
En ik ben een groot voorstander om op fiscaal legale wijze het absolute minimum aan belastingen te betalen (ben nog altijd Belg!), maar er is ook zoiets als maatschappelijke verantwoordelijkheid, en daar valt je verschuldigde belastingen betalen zeer zeker onder, deze zijn noodzakelijk om de maatschappij te laten draaien, onafgezien van het feit of we denken dat onze politiek onze centjes al dan niet wijselijk spendeert!
Bedankt voor de info. Het probleem is dat dit fel wisselt. Op maandbasis blij ik gemiddeld wel onder de €150-200. In verband met uitgave van dit geld: Ik woon al op me zelf, en krijg een mager bedrag om mee rond te komen (Etisch gezien zou de sociale zekerheid hier trouwens voor moeten tussenkomen, ipv mij belastingen te laten betalen ^_^ )
Mocht dit een andere (lees: grotere) vormen aannemen, was ik sowieso van plan om een statuut te nemen.
Nogmaals, bedankt!