grootouders recht op kleinkinderen? Dringend advies

saarke
Topic Starter

grootouders recht op kleinkinderen? Dringend advies

#1 , 30 jan 2014 17:37

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag omtrent rechten van grootouders.
Ik heb 2 kleine kinderen van 10 maanden en 3 jaar. Mijn ouders hebben via een advocaat contact gemaakt om hun kleinkinderen te zien.

Ik heb altijd een zeer slecht contact met mijn ouders gehad. Natuurlijk ben ik bij hun opgegroeid maar dit was een zeer zware jeugd. Ze braken me continu af en vertelden me dagelijks dat ik niets kan en niets waard ben. Hierbij hadden ze ook nog losse handjes! Het enige waar ik " goed" voor was, was voor de huishoudelijke taken. Mijn vader is het ergste van allemaal. Hij vertrok 's morgens naar zijn werk en kwam pas 's avonds thuis. Ik was steeds zeer teleurgesteld als hij thuis aankwam. We mochten geen woord zeggen, want hij keek televisie. Hij was altijd boos en kon niets verdragen en was helemaal niet geïnteresseerd in mij.

Ik heb sinds een paar maanden het contact volledig verbroken om mezelf weer op mijn positieve te helpen, met succes! Het ging me beter, het minderwaardigheidsgevoel verdween stilaan.. Tot plots.. Een brief van een advocaat in de brievenbus. Ze eisen hun kleinkinderen op!

Ik heb niet zomaar mijn contact met hun verbroken. Want er is zoveel gebeurd dat ik hier spijtig genoeg niet wil vermelden en dan ben ik een heel boek aan

Kan iemand me aub helpen?? Ik wil mijn kindjes niet in het contact brengen met hun!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 30 jan 2014 18:24

Tenzij het in het nadeel is van uw kinderen, kan u uw ouders niet het contact met hun kleinkinderen ontzeggen. Een slechte grootouder-ouder relatie is geen geldige reden hiervoor.

Wat u best doet, is een redelijk voorstel doen, waarin u bepaalt waar, wanneer, hoe lang, en met wie aanwezig, zij hun kleinkinderen kunnen zien. U zelf hoeft daar niet bij aanwezig te zijn, maar net zo goed kunnen zij niet eisen dat zij de kinderen alleen, dus zonder toezicht, mogen zien. Ook overnachting moet u niet toestaan. 2 maal een namiddag per maand, op een neutrale locatie (binnenspeeltuin, bijvoorbeeld), met een vertrouwenspersoon aanwezig, is volgens mij voldoende.
Doe uw voorstel via AS (zowel aan uw ouders rechtstreeks, als aan de advocaat, en kopie met de gewone post), en wacht hun antwoord af. Als u een redelijk voorstel doet, en ze wijzen dit af, staan ze meteen ook heel wat zwakker mochten ze dit tot voor de rechtbank willen brengen.

saarke
Topic Starter

#3 , 30 jan 2014 20:54

Tenzij het in het nadeel is van uw kinderen, kan u uw ouders niet het contact met hun kleinkinderen ontzeggen. Een slechte grootouder-ouder relatie is geen geldige reden hiervoor.

Wat u best doet, is een redelijk voorstel doen, waarin u bepaalt waar, wanneer, hoe lang, en met wie aanwezig, zij hun kleinkinderen kunnen zien. U zelf hoeft daar niet bij aanwezig te zijn, maar net zo goed kunnen zij niet eisen dat zij de kinderen alleen, dus zonder toezicht, mogen zien. Ook overnachting moet u niet toestaan. 2 maal een namiddag per maand, op een neutrale locatie (binnenspeeltuin, bijvoorbeeld), met een vertrouwenspersoon aanwezig, is volgens mij voldoende.
Doe uw voorstel via AS (zowel aan uw ouders rechtstreeks, als aan de advocaat, en kopie met de gewone post), en wacht hun antwoord af. Als u een redelijk voorstel doet, en ze wijzen dit af, staan ze meteen ook heel wat zwakker mochten ze dit tot voor de rechtbank willen brengen.

Beste,

Dank je voor je antwoord! Is éénmaal om de twee maanden niet voldoende?

Reclame

Turaki

#4 , 30 jan 2014 21:25

Onmogelijk om dat zomaar te beantwoorden. Hangt af van de rechter, uw voorgeschiedenis (en in hoeverre de rechter daar in wil meegaan), de huidige situatie, ...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jan 2014 23:15

Zijn er politie tussenkomsten opgenomen geweest... PV's meldingen van problemen tussen u en uw ouders.
U kan zoals Turaki zegt een voorstel aangetekend en per gewone brief aangeven dat u bereid bent ...zoals hij schrijft.
Ik raad echter ook aan als uw voorgeschiedenis nog niet lang geleden is EERST eens te gaan praten met
- de dienst slachtofferzorg bij uw lokale politiezone.
- de contactpersoon Intra Familiaal Geweld bij uw politiezone
- de sociale dienst van de jeugdbrigade bij uw lokale politie.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358" onclick="window.open(this.href);return false;

saarke
Topic Starter

#6 , 31 jan 2014 18:56

Zijn er politie tussenkomsten opgenomen geweest... PV's meldingen van problemen tussen u en uw ouders.
U kan zoals Turaki zegt een voorstel aangetekend en per gewone brief aangeven dat u bereid bent ...zoals hij schrijft.
Ik raad echter ook aan als uw voorgeschiedenis nog niet lang geleden is EERST eens te gaan praten met
- de dienst slachtofferzorg bij uw lokale politiezone.
- de contactpersoon Intra Familiaal Geweld bij uw politiezone
- de sociale dienst van de jeugdbrigade bij uw lokale politie.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358" onclick="window.open(this.href);return false;

Dank voor je antwoord! Spijtig genoeg heb ik dit nooit gedaan. Enerzijds omdat ik dit niet durfde, omdat ik nog bij hen inwoonden. Ze zijn heel onrealistisch en zouden me alles afnemen van het beetje dat ikzelf had. En anderzijds omdat ik op mijn 19de alleen ben gaan wonen en hen daarom perfect links kon laten liggen. Maar nu ik een gelukkig gezinnetje met 2 kindjes heb, willen ze de macht over mij weer uitoefenen. Ze zijn jaloers op alles en iedereen. Ze hebben zelf mijn man de vieste dingen naar het hoofd geslingerd

Turaki

#7 , 31 jan 2014 20:18

Ze kunnen op dat vlak enkel macht over u uitoefenen als u dat toestaat. Zoals ik al heb gezegd, u bepaalt de regels, en u staat geen afwijking toe.
Denkt u dat het te moeilijk is voor u om uw ouders te zien? Laat iemand anders die u vertrouwd de kinderen begeleiden (de ouders van uw man bijvoorbeeld?).
Uw voorstel niet wat ze willen? Pech, u staat hen toe om uw kinderen te zien, als ze dat niet willen is dat hun eigen keuze.

Franciscus

#8 , 31 jan 2014 22:09

Raadpleeg de diensten die ik heb opgegeven zeker de eerste kan u doorverwijzen naar een niet politionele ondersteuningsdienst
Indien onwennig ga eerst naar een CAW http://www.caw.be" onclick="window.open(this.href);return false; of praat met uw huisarts of een andere vertrouwenspersoon.

Mocht u een advocaat nodig hebben.
via justitiehuis in uw arrondissement of via een eerste contact via
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;
http://balieantwerpen.be/?action=onderd ... s+bijstand" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... nd/kosten/" onclick="window.open(this.href);return false;

saarke
Topic Starter

#9 , 31 jan 2014 22:21

Hallo,

Dank voor de raad. Ik heb jullie raad opgevolgd en hun inderdaad een voorstel gedaan. Eenmaal op de twee maanden op woensdag van 13-15 uur, onder toezicht van mijn man. Ik ben benieuwd wat de reactie gaat zijn

Franciscus

#10 , 31 jan 2014 22:35

Voorstel toch met aangetekend schrijven gedaan?
Aan de advocaat of rechtstreeks aan hen? ...Best is gezien zijn een advocaat hebben alleen met hem corresponderen.
Anders gaan ze nog zeggen dat u terug contact zoekt.
BIj het contact laat uw echtgenoot een digitale bandrecorder dragen die aanstaat ...test uit waar hij deze best kan steken om een goede geluidskwaliteit te hebben. Het opnemen van een gesprek war men zelf aan deelneemt is wettelijk toegelaten en kan als bewijs worden gebruikt.
Voorzie zeker als het een openbare plaats is eventueel nog voor een koppel vrienden die per toeval aan een andere tafel zitten of op een bank in de buurt. Kwestie als er zever kopt dat DIRECT 101 kan gebeld worden en eventueel kind direct kan weggehaald worden.

Ik geef maar aan.

saarke
Topic Starter

#11 , 01 feb 2014 22:01

Aan de advocaat of rechtstreeks aan hen? ...Best is gezien zijn een advocaat hebben alleen met hem corresponderen.
BIj het contact laat uw echtgenoot een digitale bandrecorder dragen die aanstaat ...test uit waar hij deze best kan steken om een goede geluidskwaliteit te hebben. Het opnemen van een gesprek war men zelf aan deelneemt is wettelijk toegelaten en kan als bewijs worden gebruikt.
Voorzie zeker als het een openbare plaats is eventueel nog voor een koppel vrienden die per toeval aan een andere tafel zitten of op een bank in de buurt. Kwestie als er zever kopt dat DIRECT 101 kan gebeld worden en eventueel kind direct kan weggehaald worden.

Ik geef maar aan.

Beste,

Dank voor je antwoord! Mijn man heeft net hetzelfde voorgesteld i.v.m de bandrecorder? Dit is dan niet vergezocht? Dank voor de informatie. We wisten namelijk niet of dit toegelaten was,.. maar bij deze zijn we overtuigd dit te doen!

Nog eens bedankt

saarke
Topic Starter

#12 , 01 feb 2014 22:01

Ik geef maar aan.

Beste,

Dank voor je antwoord! Mijn man heeft net hetzelfde voorgesteld i.v.m de bandrecorder? Dit is dan niet vergezocht? Dank voor de informatie. We wisten namelijk niet of dit toegelaten was,.. maar bij deze zijn we overtuigd dit te doen!

Nog eens bedankt

saarke
Topic Starter

#13 , 01 feb 2014 22:01

Ik geef maar aan.

Beste,

Nog eens bedankt

Terug naar “Andere”