Verlies van invaliditeitsuitkering

Kellyvdh
Topic Starter

Verlies van invaliditeitsuitkering

#1 , 29 jan 2014 10:50

Hallo allemaal,

Mijn grootmoeder ontvangt reeds jaren een invaliditeitsuitkering. (zij is gepensioneerde).

Nu is onlangs mijn grootvader overleden, en zij wil binnenkort de gezinswoning verkopen. Het verworven bedrag wil zij niet houden, maar verdelen onder haar 3 kinderen. Zij behoudt dus zelf geen geld na de verkoop van de woning.

Nu is zij toch bang dat ze haar invaliditeitsuitkering kan verliezen wanneer ze deze woning verkoopt. Weet iemand hoe dit juist werkt?

En kan zij haar invaliditeitsuitkering ook verliezen door de nalatenschap van mijn grootvader? (buiten de woning, nog wat geld, maar zeker niet veel)

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ZiekteVerzekering

#2 , 29 jan 2014 11:15

Kelly,

Binnen de wettelijke ziekteverzekering kan je maar een invaliditeitsuitkering ontvangen tot je 65 jaar (met een paar uitzonderingen). Het is hier belangrijk om te weten of dit gaat over een arbeidsongeschiktheidsuitkering uitbetaald door een ziekenfonds of een invaliditeitsuitkering uitbetaald door het FOD sociale zekerheid.

Ik heb enkel expertise binnen de wettelijke ziekteverzekering en kan hier met zekerheid zeggen dat hierbinnen er geen rekening gehouden wordt met deze inkomsten. Iemand met kennis van zaken kan in het andere geval (FOD sociale zekerheid) hier licht op schijnen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jan 2014 11:31

Ikzelf heb een invaliditeitsuitkering na een arbeidsongeval zo'n 30 jaar geleden.
Toen ik op mijn zestigste op brugpensioen ging werd door het fonds van arbeidsongevallen de restende vergoeding van de verzekering overgenomen, en mijn 3maandelijkse uitkering werd met bijna 50 % verminderd. Dat is blijkbaar wettelijk zo geregeld.

Reclame

jefke007

#4 , 29 jan 2014 13:05

Omdat het een "gepensioneerde" grootmoeder is, is de kans groot dat zij ouder dan 65 jaar is.

Er moet effectief rekening gehouden worden met de verkoop van de gezinswoning gedurende 10 jaren (ongeveer 6% per jaar van de opbrengst). Alle truukjes om dit te omzeilen ( wegschenken enz. daar houdt men geen rekening mee )
Een troost is er misschien, zelfs indien zij niet in het huis bleef wonen en het huis niet verkocht, dan telt 3 keer het Kadastraal Inkomen geindexeerd als inkomen mee.
Enkel indien zij in het huis blijft wonen ( en het uiteraard niet verkoopt ) dan zijn de eerste 1500 euro van het KI vrijgesteld als inkomen voor de FOD sociale zekerheid

(Bij een "gewone" schenking rekent men eveneens 6% als opbrengst per jaar aan )

Het gaat hier over de tegmoetkoning van de FOD sociale zekerheid ( personen met een handicap )) en NIET over rust- of overleviingspensioen )

Terug naar “Andere”